Har en i dagsläget mycket enkel uppgift att lösa med hjälp av ett laserinstrument och det är att få fyra punkter i samma nivå på ett sluttanden golv (har inget med husbygge men väl bilbygge att göra). Till detta tänker jag skaffa en laser.

Just detta moment kräver ju inte så mycket men då jag ändå skaffar ett laserinstrument är det ju lika bra att jag skaffar ett som är så flexibelt som möjligt. Tycker dock att det är en djungel av beteckningar (linjelaser, rotationslaser, krysslaser etc) och jag vet inte vad de olika typerna är bra dåliga för.

Finns det en bra lista där man kan se när man skall använda de olika typerna? Vilken typ är i allmänhet mest flexibel? Jag utgår från att det inte finns en laser som fungerar till i princip allt för det hade antingen varit för enkelt (eller för dyrt).

När man sedan skall köpa en, räcker det att kolla specifikationen (typ mm-fel / meter) eller finns det annat att tänka på?
 
Nizztos skrev:
Har en i dagsläget mycket enkel uppgift att lösa med hjälp av ett laserinstrument och det är att få fyra punkter i samma nivå på ett sluttanden golv (har inget med husbygge men väl bilbygge att göra). Till detta tänker jag skaffa en laser.

Just detta moment kräver ju inte så mycket men då jag ändå skaffar ett laserinstrument är det ju lika bra att jag skaffar ett som är så flexibelt som möjligt. Tycker dock att det är en djungel av beteckningar (linjelaser, rotationslaser, krysslaser etc) och jag vet inte vad de olika typerna är bra dåliga för.

Finns det en bra lista där man kan se när man skall använda de olika typerna? Vilken typ är i allmänhet mest flexibel? Jag utgår från att det inte finns en laser som fungerar till i princip allt för det hade antingen varit för enkelt (eller för dyrt).

När man sedan skall köpa en, räcker det att kolla specifikationen (typ mm-fel / meter) eller finns det annat att tänka på?
Mest allsidig är nog en tvåfalls rotationslaser. Med lite finess och rätskivor kan du ta ut vågräta linjer på väggar likväl som väga av ytor i fall. Men den saknar möjlighet till lodräta linjer och avvägningar. Den är allt som oftast stor som ett as i förhållande till de andra, klumpig med mätstång, mottagare och stativ. Huvudsakligen för utomhusarbeten och stora ytor men funkar inomhus om man verkligen måste. Inte idealisk.
Krysslaser är som det låter, den ger ett visuellt kryss. En del fixar det på tre olika ledder men inte lämpad för att lägga fall, om man inte mäter och räknar då förstås.
Linjelaser är i princip samma sak, fast utan krysset då. Fast en del har säkert det också. En del modeller av kryss/linjelaser har även en lodpunkt uppåt och neråt, definitivt vettigt att ha.

Har du säcken full i slantar och vill ha nått mångsidigt kan du titta på t.ex. Bosch GLL 3-80. Den är mångsidig och funkar till det mesta men dyr. Ha den som riktmärke, och fundera över vad du behöver, sen kan du utgå från det när du väljer.
 
Skall du ha ut fyra punkter på golvet att ställa typ pallbockar på för att få ramen i våg? Då funkar det med en enkel linjelaser som man ställer upp och sedan mäter man med sticka ner på varje punkt för att se skillnaden i höjderna.
 
verktygsgurun skrev:
Skall du ha ut fyra punkter på golvet att ställa typ pallbockar på för att få ramen i våg? Då funkar det med en enkel linjelaser som man ställer upp och sedan mäter man med sticka ner på varje punkt för att se skillnaden i höjderna.
Ja till det jag skulle använda den till nu duger ju i princip vad som helst. Det jag var ute efter var att veta vilka övriga funktioner (som jag inte behöver just nu) som kan vara värt att få med när jag ändå skall köpa en så den blir "framtidssäkrad".
 
En Krysslaser är nog mest "alltiallo"....
Bosch GLL 3-80 är väl referens på en bra sådan, det finns naturligtvis enklare/billigare modeller beroende på om man vill ha 2 eller 3 linjer som går 180gr eller 360gr.
Jag kan inte motivera mig själv till en 3-80 då jag tycker det blir för dyrt, så jag sneglar lite på en GLL 3-50 som oxå visar 3 linjer med då inte i 360gr.
Sen kan man köpa till mottagare för att kunna använda den utomhus, så med mottagare och en riktig mätsticka täcker man nog det mesta man kan behöva den för.....
 
Tittat runt lite för att försöka förstå. Känner också att 360 grader säkerligen är bra men att det inte finns så många situationer där man inte klarar samma med de som har så nära 180 grader som möjligt (här känns det som ett typiskt ställe där de är lite olika specade i hur brett de "målar" sina linjer). Framförallt när tid inte är pengar.

I vilka fall vill man ha tre linjer kontra två? Självklart är tre bättre än två men för vilken typ av arbete behöver man den tredje linjen?
 
  • Gilla
Marw200
  • Laddar…
Vill du använda den utomhus så bör du ha mottagare. Ska du ha mottagare så måste lasern ha stöd för det.

Alla är inte självnivellerande (automatisk vågräta)

Själv har jag en GLL 2-80. Dyr men bra.
 
Är mottagare kompatibla mellan märken? Jag ser inget uppenbart behov av att klara utomhus men samtidigt skall det inte uteslutas så definitivt en del i ekvationen.
 
Nizztos skrev:
Är mottagare kompatibla mellan märken? Jag ser inget uppenbart behov av att klara utomhus men samtidigt skall det inte uteslutas så definitivt en del i ekvationen.
Utomhus kan man använda en laser på kanske 5-10 meter i skymning/natt. Idagsljus är det omöjligt utan mottagare. Med mottagare når de säkert 25-50 meter.

När man använder mottagare så måste laser blinka (men hysteriskt snabbt). Jag vet att det finns två Bosch-mottagare som inte är kompatibla LR1 och LR2 om jag minns rätt. Man måste ha den som är anpassad för den laser man har.

Min egen analys är att två parametrar måste stämma:
1) Våglängden på ljuset
2) Frekvensen på "blinket"

Båda två har naturligtvis toleranser, så det kanfunka med "fel" kombination. Det kan man bara ta reda på genom att prova. Troligtvis ligger lasern oftast på samma våglängd (det kanske är samma företag som tillverkar laserdioderna).

En mottagare för grön laser kommer dock aldrig funka till en röd laser.
 
Nizztos skrev:
I vilka fall vill man ha tre linjer kontra två? Självklart är tre bättre än två men för vilken typ av arbete behöver man den tredje linjen?
Jag har en 3-80 och köpte den just för den tredje linjen. På den tiden fanns det inte några billigare alternativ som hade tre linjer.
Det som jag ser som nyttan med den tredje linjen är att man kan få en linje vinkelrätt mot ett annat vertikalt plan. Tänk t.ex. att du ska regla upp en vägg vinkelrätt mot en befintlig vägg. Ställ lasern så att den ena vertikala linjen projiceras parallellt med den befintliga väggen. Den andra vertikala linjen kommer nu ge en fin projektion i både golv, tak och på väggar där den nya väggen ska reglas.
Ska man lägga klinkers på golv så kan det vara praktiskt med två vinkelrätta linjer på golvet.
Jag behöver min för att jag skulle sätta takskivor i ett vinklat utrymme och skulle få alltihop att matcha med var glespanelen jag kunde skruva i satt monterad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.