Hej,
jag ska snart påbörja bygget av en manskapsbod, jag bygger från grunden på ett gammalt boggi-underrede. Jag tänkte bygga med cylindriskt tak så att vagnen ser ut lite som en cirkusvagn.

Lite som denna:
http://lowdoorinthewall.com/wp-content/uploads/2010/05/DSC02203_edited-1.jpg

Men modell större, vagnen kommer vara 5.40 x 2.50 meter x kanske 2.50 m till toppen på taket.
Jag ska värma upp vagnen med en kamin och ha ganska mycket isolering, 20 cm i taket. Utanpå blir det takpapp.

Men hur bygger jag takstol till ett cylindriskt tak på bästa sätt? Jag vill att även innertaket ska vara cylindriskt eller välvt eller vad man säger, alltså inget platt innertak. Det ska ju klara en hel del vikt från snö etc. Skulle helst undvika att böja trä, och det behöver vara så lätt viktmässigt som möjligt eftersom jag måste hålla nere vikten på vagnen.
Har sökt och sökt men hittar inga bra tips på hur man bygger en stabil takstol för denna typ av tak... tacksam för hjälp!
 
Enklast och troligen lägst vikt får du genom att såga ut dom ur plywoodskivor 18mm S600 håller med marginal
 
Du kanske kan be någon valsa plattjärn i en halvcirkel som du sätter från sida till sida.
I plattjärnen kanske du kan skruva reglar (längs med vagnen).
 
Micro skrev:
Du kanske kan be någon valsa plattjärn i en halvcirkel som du sätter från sida till sida.
I plattjärnen kanske du kan skruva reglar (längs med vagnen).

Då måste ju takmaterialet böjas ? det kan ju bli opraktiskt.
 
Han ville ju ha taket som en gammal cirkusvagn och det är väl välvt som en halvcirkel , stor radie i alla fall.
Monterar han plattjärn från långsida till långsida och därpå lägger reglar längs med vagnen (kortsida till kortsida ) , borde det räcka att fasa av kanterna på reglarna (tror jag).
Takbeklädnaden måste ju böjas både som inner och yttertak enligt hans önskning.
 
Micro skrev:
Han ville ju ha taket som en gammal cirkusvagn och det är väl välvt som en halvcirkel , stor radie i alla fall.
Monterar han plattjärn från långsida till långsida och därpå lägger reglar längs med vagnen (kortsida till kortsida ) , borde det räcka att fasa av kanterna på reglarna (tror jag).
Takbeklädnaden måste ju böjas både som inner och yttertak enligt hans önskning.
Beror förstås på vilken takbeklädnad jag tänkte längsgående panel och då behöver man inte böja.
 
Som larsbj sa, såga ur plywood. Ev sågar du ur kvartscirklar och skarvar i toppen. Sedan lägger du ex.vis råspont längs med vagnen för att skapa ett cylindriskt undertak på vilket du kan lägga pappen. Plywood-bågarna gör du lika tjocka som mängden isolering plus ev luftspalt. Innertaket gör du med någon tunnare panel t.ex 12mm pärlspont.
 
Tack för svaren! Jag kör på plywood då, kanske med dubbla skivor för att vara på den säkra sidan.
 
nu är taket lagt och här kommer en uppdatering om någon annan söker på samma ämne: jag körde på plywood och det blev grymt bra och stabilt!
eftersom takstolarna blev större än en plywoodskiva, och för att maxa hur mkt man får ut av varje skiva, delade jag upp varje halvcirkel i fyra segment. dessutom är varje takstol tredubbel plywood, så det blev totalt 12 sådana segment per takstol. vissa av segmenten fick dessutom delas, så att skarvarna blev förskjutna - nu är det max en skarv på ett ställe. dessa segment sattes i en tilverkad mall (satte ut spikar på en plywoodskiva i rätt form) för att göra dem identiska, sedan skruvades de och limmades. Satte 8 sådana här plus två lite tunnare (bara 2 lager plywood) i gavlarna. Lade sedan längsgående råspont på stolarna.

Såhär blev det (nu ska bara taket lyftas av för att jag ska kunna börja bygga väggarna... väldigt bra att ha en hjullastare till hands så kan man bygga allt inomhus :)

IMAG0634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
villkunnabygga och 1 till
  • Laddar…
Ja, snyggt jobbat.

Lite bilder på takstolarna också kanske? och under själva ihopmonteringen? :)
 
Snyggt !! Du får gärna visa bilder på hela bygget. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.