Jag bor i ett föredetta fritidshus som är omgjord till åretruntboende. Huset ligger på västkusten med 150 m till havet och med viss havsutsikt. Mellan huset och havet ligger en liten väg och en bergknalle.

Vi har nu i området påbörjat planering för kommunalt VA och med det följer en ändring av detaljplanen. Även några nya tomter är kommer att släppas.

Jag har planer på att bygga ut/om mitt hus för ca 1.5 milj/kr. Men något som gör mig tveksam till ombyggnationen är risken för att det kommer att släppas en tomt framför mitt hus. Jag vet att marken ligger inom strandskyddet men jag misstänker att om kommunen är positivt inställd till iden om en ny tomt så fiksar de alla tillstånd de behöver.

Jag undrar om jag har någon möjlighet till ersättning om ett hus byggs framför mitt som tar min havsutsikt, eller om jag kan få förköpsrätt på tomten?

Det kanske kan låta småaktigt att bråka om havsutikt men som läger är idag så är det något jag måste ta hänsyn till. Om min havsutsikt försvinner så har jag inget intresse i en ombyggnation av mitt hus för den investeringen får jag inte tillbaks vid eventuell försäljning.

Mvh
Julle
 
Om kommunen detaljplanelägger marken framför ditt hus måste du höras som sakägare. Om fullmäktige ändå tar beslut om bebyggelse kan du överklaga.

Så långt sträcker sig din formella rättsäkerhet. Men inte längre. Du har ingen rätt till kompensation. Du har ingen laglig förköpsrätt som granne.

Jag har all förståelse för din irritation i ett utsatt läge. Utöver det bräckliga legala skyddet skulle du kunna förhandla offensivt. Meddela att du som bofast (väljare ;) ) kan tänka dig att köpa tomt för nybygge (istället för ombygge). Varför inte tomten som hotar din utsikt!

Eller meddela att du är en mycket besvärlig granne som gärna ägnar flera år åt att överklaga (om man inte kompenserar dig helt frivilligt :D ).
 
Vem äger marken idag?
 
Marken är privatägd, tror att den har styckats av ifrån ett föredetta lantbruk.

/Jusse
 
Är den till salu? ;)
 
låter som du snart har en granne med stora tänder...
 
Hahaha ...

Jag menade det snarast som ett tips för Julle att SJÄLV köpa tomten.
 

Tomten är inte till salu, det är ingen tomt och jag hoppas att det inte blir det heller. Som det är nu är det bara outnyttjad mark som skulle kunna styckas av till en tomt.

/Julle
 
Varför inte försöka köpa den billigt direkt av ägaren innan marken blir detaljplanlagd? Speciellt med tanke på dagens ränteläge.

Ingen annan lär kunna sätta ett större värde på den än du.

1. Din tomt/boende kommer närmare vattnet.

2. Om bygglov beviljas kan du flytta ett steg närmare havet

3. Om du skall flytta kan du sälja båda tomterna. Blir det inget bygglov kan du säkert få tillbaka pengarna då du har en avstyckat del i försäljning med framtida option på. Blir det bygglov gör du en rejäl vinst.

4. Du är oavsett garaterad att inget hus skymmer utsikten.
 
Jag har tänkt tanken att försöka köpa tomten men jag vet inte hur man går till väga. Jag skall dock kolla upp det och så får jag se.

Har någon tips på var man hittar informations på hur processen är för att köpa en bit tomt?

//Julle
 
Om tomten inte är styckad och detaljplanestyrd så bör de söka förhandsbesked hos byggnadsnämnden.

Innan dess gör lanmäteriet ingenting. Detta kan du sedan överklaga i flera instanser, länsstyrelsen, länsrätten, kammarrätten och regeringsrätten. De två sistnämnda kräver prövotillstånd.

Sedan kan du överklaga ev. bygglov i samma instanser. Vill du göra livet surt för en potentiell köpare/markägare/husbyggare kan du göra det och lätt fördröja processen i flera år.

Personligen tycker jag det är fel väg att gå men förstår samtidigt din frustration.

Mitt tips är alltså att själv försöka köpa marken och göra en sammanslagning med din fastighet. Alternativet är att sälja befintlig fastighet och flytta på sig.

Man kan i princip aldrig hävda rätt till något som inte finns på ens egen mark även om det handlar om en fin utsikt.

Processen att köpa tomten är relativt enkel. Kontakta ägaren av marken, detta får du reda på via inskrivningsmyndigheten (se på nätet vilken som är applicerbar). Därefter framställer du ett rimligt bud, tala gärna med en mäklare innan för referenser.

Kommer ni överens/skriver kontrakt så gå till LM och begär styckning och reglering av din fastighet.

Säg till säljaren att du står för alla förrättningskostnader så blir det lättare tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.