Hej håller på med ett 40kvm trädäcks bygge, har grävt hål och lagt makadam, tomten är inte direkt plan där däcket ska lägga , min fråga hur jag ska palla upp stenarna enklast i rätt våg ? Kan man lägga som en litengrushög över marken och sedan lägga plattan känns lite ostabilt i längden? Lägger in en bild så förstår ni hur jag menar:)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan bli trångt att klippa gräset under däcket.
 
Hornbach säljer justerbara plattor av plast, ca 25 cm i diameter, för detta ändamål. Man skruvar dessa steglöst till rätt nivå. Mycket smart!
 
Gräset kommer inte växa bra under detta däck :) mm såg dessa på hornbach jävligt dyrt blir det. fast man kanske bara sätter dem där det behövs?
 
Du måste ju börja med att gräva bort allt gräs och matjord. För det kommer att fortsätta att växa, inklusive ogräs som kan bli 40-50 cm högt. Tro mig...
 
Känns inte helt optimalt, men höjden är ju faktiskt så stor att du kan peta ner en plint istället.
 
Gräs växer inte utan sol :) fotsyntesen . Jag ska inte ha flera centimeter mellan trallen , det kommer bli tätt från ljus , hornbach plinten får det bli på höga nivå ställen
 
jag tror du kommer ångra dig om du inte lägger markduk under...
/
M
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Christian Berggren skrev:
Gräs växer inte utan sol :) fotsyntesen . Jag ska inte ha flera centimeter mellan trallen , det kommer bli tätt från ljus , hornbach plinten får det bli på höga nivå ställen
Becksvart blir det nog inte.

Hos oss växer i alla fall gräset bäst under studsmattan.
 
Nyfniken skrev:
Becksvart blir det nog inte.

Hos oss växer i alla fall gräset bäst under studsmattan.
Samma hos grannen.
Just ogräs tycks ju också vara helt immunt mot dåliga växtförhållanden då det till och med pressar sig igenom nylagd asfalt.
 
Kan ni länka till den justerbara plattan hos Hornbach?
 
Jag använde bitar av gammal takpapp för att justera in mindre höjdskillnader, typ max en halv cm.
 
Om vi säger så här: Jag har grävt enligt konstens alla regler, lagt markduk, fyllt upp med sand, lagt en massa sten på (motverkar både katter och växtlighet) och trallen är lagd så tätt det gick. Lik förbannat sticker det upp ett antal körsbärsträd och en massa taggiga björnbär framåt sensommaren varje år.

Men det går att göra som grannen gjorde också, och som du tänkt göra: bygga altanen, ha den ett par år, tröttna på allt gräs, vildrosor,maskrosor och annat som sticker upp genom den tätskruvade trallen som skulle kväva växtligheten, be ett antal grannar om hjälp att lyfta ut alltihopa på gatan (bara 3*3 meter som tur var) , gräva, gräva, gräva, markduk, sand, plattor att balansera upp det med och lägga tillbaka trallen.

Det är bara så mycket enklare att göra rätt från början, särskilt när det är en så stor altan som din.
 
  • Gilla
Solute1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.