Behöver lite tips och idéer på hur man kan göra med kakel runt fönster i kök. Huset är ett nybygge så vi har ju all chans att göra så som vi vill ha det.

Runt övriga fönster i huset kommer det sitta foder samt en fönsterbräda i allmogestil, men inget foder under själva fönsterbrädan.
I köket finns två fönster varav ett framför vasken. Just vid detta fönster skippade vi fönsterbrädan, dels för att det blir lite tight med blandaren och dels för att det inte är särskilt praktiskt. Tanken är att kakla ända upp till tak på denna vägg samt i nedre delen av fönstret (där fönsterbrädan skulle suttit). Men hur gör man runt fönstret för övrigt? Fick några alternativ av entreprenören;
1. Foder runt alla fyra sidor av fönstret.
2. Foder i ovankant samt på bägge sidor men ej nertill.
3. Skippa foder helt och köra någon typ av kakellist mot smygen (någon rundad historia troligtvis).

Osäker på vad som estetiskt blir bäst att göra, utan att det ser märkligt ut ihop med övriga fönster.
Eller om ni har förslag på annan vettig lösning?
 
Gips å kakel i hela fönstret, gira sedan in kaklena! Kakellister hör hemma i badrum!
 
mångstekta skrev:
Gips å kakel i hela fönstret, gira sedan in kaklena! Kakellister hör hemma i badrum!
Kakellist är aldrig okej, ser ut som hafsjobb.
 
AndersMalmgren skrev:
Kakellist är aldrig okej, ser ut som hafsjobb.
Håller jag inte med om. Dessutom om jag förstått det rätt så går inte allt kakel att gera pga sprödhet.
 
Beslutade oss för foder runt fönstret...
 
T
verktygsgurun skrev:
Håller jag inte med om. Dessutom om jag förstått det rätt så går inte allt kakel att gera pga sprödhet.
Exakt, bra mycket snyggare med list som finns i alla möjliga sorters utformning, materialval och kulörer.

Ser naket och ofärdigt ut med gerade hörn enligt min mening.

Smaken är som baken, delad:D
 
Redigerat:
Hur det passar beror ju lite på vad man har för kakel också. Till ett vitt kakel finns det ju pulverlackade alu-lister som är riktigt snygga.
 
Får vibbar till den gamla sortens stötskydd för hörn som man hade/har i offentliga byggnader. Ni vet de i trä som liggar ovanpå hörnet istället för en inputsad i metal som man har idag
 
Mosaik och kakel blev det här.
 
  • 1401481972466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mekkarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.