Hur fungerar en "motorbroms" mer teoretiskt? Vad är det som gör att motorn stannar snabbare?
 
Normalt rör det sig antingen om mekanisk eller magnetisk bromsverkan. Med mekanisk menar jag att något form av mekanisk broms påverkar (normalt rotorn i motorn) så att den stannar snabbare. Med magnetisk menar jag egentligen det som ofta nämns som elektrisk broms, dvs man påverkar lindningarna i motorn för att snabbare få stopp på rotationen.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Det här var ju riktigt intressant. Jag har också kollat köpsuget på tripus hemsida men tolkade det som att de bara sålde till maskintillverkare?
Daniel köpte du som privat, firma eller maskintillverkare?

Behöver nog motorskydd till kompressorn (gärna nödstopp), motorskydd m. nödstopp pelarborr, motorskydd nödstopp gärna broms på pelarslipen.
 
Powermange skrev:
Det här var ju riktigt intressant. Jag har också kollat köpsuget på tripus hemsida men tolkade det som att de bara sålde till maskintillverkare?
Daniel köpte du som privat, firma eller maskintillverkare?

Behöver nog motorskydd till kompressorn (gärna nödstopp), motorskydd m. nödstopp pelarborr, motorskydd nödstopp gärna broms på pelarslipen.
Köpte som företag (möbelsnickeri) inga problem. Min erfarenhet är att de flesta säljer till privatpersoner även om det står annorlunda på sidan. Skulle det inte funka så skicka ett pm så hjälper jag dig.
 
Om man håller sig till trefas elmotorer så går dessa att bromsa elektrisk på i alla fall två olika sätt:

Det mer avancerade är om den körs kopplad till en omriktare, denna kan vanligtvis köra motorn i alla 4 kvadranter, vilket innebär att motorn även kan köras som generator. Förutsatt att omriktaren kan göra sig av med denna energin på något sätt så kan man alltså bromsa maskinen genom att åter göra elektrisk energi av den mekaniska energi som finns i maskinen.

Det enkla sättet är att köra likström genom motorn. Detta innebär att vi får ett statiskt magnetiskt flöde genom rotorn, vilket skapar virvelströmmar. Detta innebär att den mekaniska energin som finns i maskinen kommer att "brännas" bort som förluster i elmotorns rotor.

Denna metod borde även fungera på 1-fas asynkronmotorer som startas med kondensator. Allströmsmaskiner finns det så vitt jag vet inget elektriskt sätt att bromsa.

Ett varningens finger för att stoppa maskiner för snabbt. Jag råkade starta en pelarslip åt fel hål en gång, det skrek till duktigt nät muttern som håller stenen lossnade och sen började stenen wobbla frenetiskt. Det kunde gått illa, men fick en lycklig utgång. Vissa maskiner är helt enkelt inte konstruerade för att ta moment från motorn i "fel" riktning (så som det blir om man startar åt fel håll, eller bromsar för snabbt) . För mig känns det inte osannolikt att detta kan ställa till bekymmer i fler maskiner.
 
Lateralus skrev:
....... Allströmsmaskiner finns det så vitt jag vet inget elektriskt sätt att bromsa. ..............
Tvärtom är de nog de allra enklaste att bromsa, bara att kortsluta anslutningarna till den, och bäst via någon form av motstånd så strömmen hålls ner lite och även för att få optimal bromsning.
 
Nja, riktigt så fungerar det inte med allströmsmaskinen. På borstade likströmsmaskiner (som ser nästan lika dana ut, bortsett från statorn) så funkar detta utmärkt då dessa genererar en mot-emk under tiden som de snurrar. Allströmsmaskinen är seriemagnetiserad vilket innebär att den tappar sin magnetisering då strömmen bryts, samtidigt upphör mot-emk'n vilket innebär att det inte finns något att bromsa med längre. Möjligen kan motorns magnetiska remanens ge lite lite mot-emk vilket kan ge lite bromsverkan ifall motorn kortsluts, jag har dock aldrig upplevt denna remanens som tillräckligt stor för att vara användbar till något.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Remanensen är nog ofta tillräcklig och används också ibland för precis den typen av bromsning. På en likströmsmaskin och särskilt en PM är givetvis verkan mycket större.
 
Lateralus skrev:
Ett varningens finger för att stoppa maskiner för snabbt. Jag råkade starta en pelarslip åt fel hål en gång, det skrek till duktigt nät muttern som håller stenen lossnade och sen började stenen wobbla frenetiskt. Det kunde gått illa, men fick en lycklig utgång. Vissa maskiner är helt enkelt inte konstruerade för att ta moment från motorn i "fel" riktning (så som det blir om man startar åt fel håll, eller bromsar för snabbt) . För mig känns det inte osannolikt att detta kan ställa till bekymmer i fler maskiner.
Problemet förekommer, vet en som hade samma problem med bromsen till en justersåg. Samtidigt stoppade min egen maskin väldigt fort men det var aldrig något problem, beror rimligtvis på typ av låsning.
 
DennisCA skrev:
900kr fan vad dyrt det ska vara, finns det billigare nånstans?

Edit:

580kr, mycket förmånligare:
[länk]
En följdfråga, om det står 9.2A på skylten på motorn (vid 380V, 15 vid 220V), räcker det då med en 9.5A säkring (största modellen i länken ovan)? Eller måste den vara ännu större? Jag tänker på det faktum att motorer drar mer vid start...
 
Redigerat:
Det som anges där är märkströmmen för motorn och det är också det man väljer motorskydd efter så det blir bra med den typen i ditt fall. Motorskydd är tröga och reagerar inte på den kortvariga startströmmen, de ska skydda om man lastar på över maxeffekten eller om man tex tappar en fas. I princip efterliknas i skyddet samma temperaturförlopp som motorn värms upp genom strömmen, en bimetall böjs och när gränsen är nådd löser brytaren ut.
 
DennisCA skrev:
900kr fan vad dyrt det ska vara, finns det billigare nånstans?

Edit:

580kr, mycket förmånligare:
[länk]
Ja Nima AB kan verkligen se sig i röven (för att använda ett finskt uttryck), skickat mail och påminnelser, men inget svar. Dom vill förmodligen inte skicka till Finland men att det ska vara så svårt att ens säga det och få saken ur världen. Jävligt dålig service, kan inte rekommendera. Är dom för lata för att svara på mail så är dom för lata för att få folks pengar.

Up yours Nima Ab.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.