Langbein
Jag bara undrar hur lätta är lättbetongblock?

Önskan att bygga eget nästan alldeles själv är ju stark hos många, men alltför många har stupat på vägen i slitet.

Om lättbetong är lätt, vad är då tungt, dörrar, fönster, takstolar, bjälklag och murbruk, vad mer?

Systemet att bygga plastblock och ha betong i, är det lätt och bra?
 
Langbein
isolde skrev:
Ytongens densitet ligger mellan 350kg/m[sup]3[/sup]-650kg/m[sup]3[/sup], beroende vilken variant man väljer. Lättare varianter är porösare och isolerar därför bättre. Liknande specifikationer gäller även H+H Celcon. [länk]

Vill du lägga upp frigolitblock för att sedan fylla dem med betong, kika då på Dorotherm, [länk].
Bra :D

http://www.yxhult.se/

Något kilo per sten?

Plasten verkar lättare, en granne byggde i det, frågan är hur länge det håller och hur hälsovänligt det är jämförbart med annat

"8 INNEMILJÖ
Produkterna är normalt inbyggda.
Egenemissionen från produkten är:
Typ av Mängd Enhet
emission
TVOC* 26 µg/m 2 h
Xylen 21 µg/m 2 h
Emissionsfaktorn efter 26 veckor har uppmäts med FLEC (Field
and Laboratory Emission Cell). SP-rapport 94K2 0084:2.
* totalhalt flyktiga organiska ämnen
2004-10-26
 
Problemet med Yxhult är att de inte längre har block med spår och handtag/greppfickor. Framförallt är spårade block väldigt behändiga för att enkelt få till bra passning och bryta smala köldbryddor som annars kan uppstå. Lättbetongblock är inte andra lättbetongblock lika. http://www.xella.de/downloads/deu/broschures/YTONG_Planblock.pdf

Med en väggkonstruktion som Dorotherm, där man fyller upp cellplastformar med betong, har jag inte riktigt förstått vart fukten tar vägen.
 
isolde skrev:
Problemet med Yxhult är att de inte längre har block med spår och handtag/greppfickor. Framförallt är spårade block väldigt behändiga för att enkelt få till bra passning och bryta smala köldbryddor som annars kan uppstå. Lättbetongblock är inte andra lättbetongblock lika. [länk]
Hej

De spårade Ytongblocken med handtag finns att köpa i polen.
Jag fick en leverans för ett tag sedan och väntar på nästa två.
Tyvärr hinner jag inte sätta igång innan vintern utan det blir i vår som limningen börjar.


Said
 
Vad roligt. Berätta gärna vad de kostade, var du beställde dem, och hur leveransen hem gick till. Det ser ut som att vi inte heller kommer att kunna påbörja bygget pga vintern.
 
Langbein
isolde skrev:
Vad roligt. Berätta gärna vad de kostade, var du beställde dem, och hur leveransen hem gick till. Det ser ut som att vi inte heller kommer att kunna påbörja bygget pga vintern.
Provat med att klaga hos Yxhult?
 
isolde skrev:
Vad roligt. Berätta gärna vad de kostade, var du beställde dem, och hur leveransen hem gick till. Det ser ut som att vi inte heller kommer att kunna påbörja bygget pga vintern.
Hej

Kostade ca 50% mindre än i sverige.
Min kontakt beställde dem i Gdynya . Återförsäljaren var MYCKET trevlig och till mötesgående.
Leverans med lastbil.
Mer finns att läsa på hemsidan.

Mycket enkelt och smidigt.

I höst kommer det att bli ytterligare en resa till polen för att inhandla "inkråmet" till huset.

Said


 
Said skrev:
Hej

Kostade ca 50% mindre än i sverige.
Min kontakt beställde dem i Gdynya . Återförsäljaren var MYCKET trevlig och till mötesgående.
Leverans med lastbil.
Mer finns att läsa på hemsidan.

Mycket enkelt och smidigt.

I höst kommer det att bli ytterligare en resa till polen för att inhandla "inkråmet" till huset.

Said
Kolla priset inkl alla kringkostnader samt möjlighet att kmplettera.

Sen är det vikten per block. I sverige är 20 kg godkännt även om många murare tycker det är tungt. De utländska väger ofta 25.27 kg
 
För min del spela det inte så står roll hur mycket de väger. Mura upp ett hus tar ca 2-3 veckor. Detta gör man en gång så jag ser det som ett 2-3 veckors träningspass. Jag går ned i vikt och tanten är nöjd . Vad mer kan man begära.

//Jörgen
 
Langbein
joen1 skrev:
För min del spela det inte så står roll hur mycket de väger. Mura upp ett hus tar ca 2-3 veckor. Detta gör man en gång så jag ser det som ett 2-3 veckors träningspass. Jag går ned i vikt och tanten är nöjd . Vad mer kan man begära.

//Jörgen
Huga då får jag nog träna först, är lite tunn och en bra bit över 40+, många gubar har dött på kuppen, byggänkor har man ju sett. Nu har jag visst fått brock av att lyfta vårt barn som väger 13 Kg.
Men bygga själv skulle vara kul, är plastformerna dyrare och sämre?
 
Langbein
isolde skrev:
Problemet med Yxhult är att de inte längre har block med spår och handtag/greppfickor. Framförallt är spårade block väldigt behändiga för att enkelt få till bra passning och bryta smala köldbryddor som annars kan uppstå. Lättbetongblock är inte andra lättbetongblock lika. [länk]

Med en väggkonstruktion som Dorotherm, där man fyller upp cellplastformar med betong, har jag inte riktigt förstått vart fukten tar vägen.
Verkar lättbyggt och kul, jag undrade vad dom höll på med hos en granne. Har du läst på och hur länge håller plasten?

Jag är plasthatare men är det giftfritt och håller länge så, jag tvivlar :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.