Hej Byggahus, mitt första inlägg. Har hittills varit en frekvent läsare men tar nu bladet från mun. :)

Finns det någon på detta eminenta forum som monterat en handdukstork med elpatron som även jobbar som element i badrummet och med ett tillfredsställande resultat dessutom?

Har hittat några handdukstorkar/element på nätet och även det omvända, element som dubbelkör som handdukstork. Enligt tillverkare och försäljare skall dessa klara uppgiften galant.
Men vänder mig nu till er istället för intryck och erfarenheter från riktiga livet, väger liksom tyngre.

Tips, ris och ros tas tacksamt emot isf.

Vårat blivande badrum har ca 6,4 kvm yta som behöver värmas upp.
 
Om det skall vara den enda värmekällan i rummet så fungerar det inte i ett såpass stort rum, såvida det inte är en jättevariant av tork.

Många handdukstrokar anger ex. 1kW, vilket nog räcker för rummet. MEN det betyder att värmekällan har den effekten. För att kunna avge 1kW till luften i rummet, så måste du ha relativt stor yta. En radiator som är optimerad för att avge värme till luften är en sak. Men en handukstork har normalt ett fåtal rör, utan några extra plåtar som skall ha kontakt med luften.

Sä torken med 1kW element kommer att regleras ner av sin termostat.

De flesta torkar jag sett som inte är termostatreglerade brukar ha en effekt på max 150W. Då blir de lagom varma.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Vår räcker inte till! Torra handdukar, men ingen nämnvärd skillnad på rumstemp
 
Handdukstorkar som är kopplade till husets radiatorsystem klarar galant att värma ett badrum men inte enbart med elpatron.
 
Vilken värmekälla som krävs beror ju helt och hållet på badrummets energibehov,
dvs hur bra eller dålig isoleringen är.

Som jämförelse har jag ett dusch- och toalettrum på 5,7 kvm,
aningen mindre än ditt alltså.
Enda värmekälla är en 80 Watts LVI handdukstork. Det räcker bra här.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Och det har en stor betydelse om det hänger fullt med handdukar på torken eller om torken är tom, handdukar typ badlakan isolerar rätt bra.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Tack för alla svar men aj aj, det låter illavarslande.

Vårt badrum har dessutom två ytterväggar men ligger på andra plan. Gammalt hus, byggt 1913 som dock är tilläggsisolerat utvändigt och med treglasfönster men är inte något passivhus direkt.

Ingen av "stegarna" hos t.ex Rinkaby rör funkar alltså då. Nä hä, gillar inte att köpa grisen i säcken utan vill ju helst vara säker på att det blir varmt och gott i badrummet.

Har även kikat lite på detta badrumselement från LVI som man kan montera handdukshängare på.

http://www.lviprodukter.se/produkter/handdukstorkar/milo-v-milo-tr.htm

Vad tror ni? Är ett på 600W för lite?
 
Nimajneb skrev:
Handdukstorkar som är kopplade till husets radiatorsystem klarar galant att värma ett badrum men inte enbart med elpatron.
Varför är det så? Blir torken inte lika varm med elpatron?
 
Redigerat:
Det ser bättre ut än en renodlad handukstork. Men för att avgöra vilket effektbehov du har så behövs det dimensioneras. Ofta finns det beräkningsårogram/tabeller hot radiatortillverkarna. För elradiatorer.

Beräkningen blir lite mer komplicerad för vattenburna radiatorer. Där måste man ta hänsyn även till önskvärd temperatur på radiatorvattnet. Har man någon form av värmepump så vill man ha så låg temperatur som möjligt på vattnet (=större radiator).
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
LVI skriver så här:

-För ett genomsnittligt hus i nordiskt klimat med standardisolering och en takhöjd på 2,40-2,50 meter är effektbehovet cirka 70-75 W per kvadratmeter golvyta.

http://www.lviprodukter.se/komfort/effektberakning.htm

75 x 6,4 = 480W. Kan det vara möjligt eller cyklar jag?
 
Det stämmer säkert bra, låter rimligt med ett 500 Watt element, men vad är "standardisolering"?
För mig med 5,7 kvm golvyta, 2,2 meter yttervägg och litet fönster 10x9 räcker alltså 80Watt.

Det finns ingen "standardisolering" helt enkelt.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det stämmer säkert bra, låter rimligt med ett 500 Watt element, men vad är "standardisolering"?
För mig med 5,7 kvm golvyta, 2,2 meter yttervägg och litet fönster 10x9 räcker alltså 80Watt.

Det finns ingen "standardisolering" helt enkelt.
Du har superduperisolering. ;)
 
B
vi har ungefär likastort, men bara en yttervägg. och vi kör bara handdukstorken på lågtempsystem. men det är en stor. 70cm bred, och 172cm hög, så det är ett monster :)
se info här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/354719/ComfortCircle_tomi.pdf

vi har även en elpatron i den, men bara använt den en gång på 5 år... men det funkar, står vattnet still så värms det upp lokalt, det viktiga är ju att det kan expandera. funkar ok även om cirkulationen är på tror jag, för då skiktar sig vattnet så det varma som värms upp av elpatronen stiger, men inte helt 100 kanske...

men satsa på stor, jag letade största jag kunde hitta.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Den var fin, finns dessutom oljefylld vilket jag inte sett någon annan tork ha.
Men jag hittar varken tillverkare eller återförsäljare.
 
Redigerat:
Pompadom skrev:
Du har superduperisolering. ;)
Nja, kanske lite bättre än "standard". 310 mm Gullfiber i väggarna.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.