Om dom sätter huset i söder blir det ju skugga på uteplatsen. De e väl ingen som vill ha de.
 
Mikael_L
Vi är alla olika, men jag och många med mig tycker det är för jobbigt att sitta mitt i solen kl 12, mitt på dagen.
Sen arbetar väl de flesta den tiden, utom några veckor mitt på sommaren.

Och ska jag själv välja mellan att ha kvällssol till när man sitter och äter lite gott från grillen eller sitta i skuggan och kylan för att istället ha skitjobbigt varmt mitt på dagen så är mitt eget val lätt.


Men jag vet att en del älskar 40° värme och sitta och steka mitt på dagen, så det är ju självklart ett individuellt val, som jag inte har några synpunkter på - förutom att jag kan berätta vad som passar mig själv bäst.
Och tycka att alla bör tänka över sitt val, för uteplats i söder är lite av en ryggmärgsreflex - men ibland inte det mest önskade egentligen.

Ja, jag tog bort groventrén på vårt hus också. Fast vi ritat in den i bygglovet, men mitt i bygget blev jag modig nog att slakta mina förutfattade meningar. Har än inte ångrat tilltaget en sekund. Däremot ofta tänkt att det var ju ett bra beslut.
 
Redigerat:
Jag tror placeringen i norr passar oss bäst.

Förstår helt och fullt ditt resonemang Mikael, synd att man inte kan få allt. Hade gärna både haft den varma solen på dagen och sluppit den ibland :)

Kvällssolen är jag inte så orolig för, vi kommer gå runt huset med en altan så vi får en härlig uteplats i väst.

Väntar just nu in en andra offert på markarbetet, blev inte helt nöjd med den första kan man säga.
 
nybyggaregudo skrev:
Väntar just nu in en andra offert på markarbetet, blev inte helt nöjd med den första kan man säga.

Det var delvis just det jag menade: Ni kommer inte att bli nöjda med nästa eller nästnästa offert heller. Att schakta och spränga bort den där kullen kan aldrig bli direkt gratis.

Fråga - bara på kul - vad skulle markarbetet kosta för det andra alternativet!
 
nybyggaregudo skrev:
Hej,

Vi ska bygga hus för första gången och tar jättegärna emot feedback på planlösning. Hört att det först blir rätt tredje huset man bygger och det vill vi gärna undvika :(

[bild]

Vi har 2 barn på 1,5 år idag.

//Nybyggare
[länk]

Är det ett Eksjöhus?
Det kommer inte behövas tre hus för att det ska bli rätt, riktigt bra planlösning ni fått till!
Tycker absolut att köksön ska vara kvar, vardagsrum/kök blir ett väldigt långt rum från kortsida/kortsida annars.

Bara en fråga (mest för att ha nåt att komma med :).
Är det någon speciell anledning till att de tre fönstren i burspråket +1 i kök+ det bakom soffan är 11x18?
18 är rätt ovanlig höjd, blir lite "mitt emellan" med 30cm bröstning på fönstren.
Kanske man kan ha 21 höga i burspråket (även på övervåningen?) och tex 13 höga i köket och bakom soffan.
Fönstret i köket hamnar ju rätt tight intill köksön så ön kommer ju ändå skymma en det i det fönstret om det har låg bröstning.
Att ha olika höjd på de i burspråket och de i kök+bakom soffan skulle ju även förstärka känslan av att burspråket sticker ut från huset (om det är något man eftersträvar).
Var bara en tanke, oavsett vilket så kommer det bli ett fint hus!
 
Yes, Eksjöhus.

Bra input kring fönstren.

På övervåningen kör vi 11/15 för att kunna ha öppningsbara, står fasta i planlösningen, men de har glömt att ändra till öppningsbara. 11/21 i burspråk låter helrätt, ska bolla med frun och arkitekten kring det. 11/13 på de andra två är kanske inte heller fel.

Jäkla bra grejer ni alla kommer med! :)

Någon som har input kring garage vs Carport, har en jäkla beslutsångest där helt plötsligt.
http://vartvillabygge.blogspot.se/2014/05/garage-ar-det-vart-det.html
 
Mikael_L
Jag börjar mer och mer inse vilka problem med markarbetet ni siktar in er på.

Tomtens marknivå vid ett hörn av huset är 3 meter över ett annat hörn.
Egentligen en tomt som är som klippt och skuren för ett suterränghus lite på snedden (45°), om den placeringen av huset inte går att rucka på.

Sen skiljer högsta höjden på huset mot högsta höjden på garaget 2 meter ...

Hur tänkte ni här? Gräva ner huset två meter eller fylla upp garaget 2 meter, eller ha en stege mellan byggnaderna?




Visst går det att fylla och schakta mycket. En granne här fyllde drygt 1,5 meter under nästan hela huset (i detta fall fanns det absolut inget alternativ då fyllningen ändå bara precis nätt och jämt räckte upp vägens nivå, och alla andra placeringar på tomten blev bara värre).
Det blev väl i runda slängar 1200 ton grovt bergskross att köpa att frakta dit bara under byggnaden, sen kan jag tänka mig att det blev 2-3 ggr så mycket av lågkvalitets fyllnadsmassor för att plana ut resten för att kunna göra gräsmatta och trädgård.
Själv skulle jag varit orolig över det hela om det var mitt hus, ty det fylldes med ca 40cm i taget och sen packades med 1/2-tons padda, alltså i 4-5 omgångar. Och jag skulle som sagt vara mycket orolig över framtida sättningar under huset i den grundläggningen.

Detta är lite som ni bör ha i åtanke, att försöka se till att ni får en entreprenör som verkligen förstår sig på problematiken med djupa fyllningar, och gör det korrekt.
Egentligen borde det packas med en vibrovält på några ton:
ngvlt.jpg
 
nybyggaregudo skrev:
Yes, Eksjöhus.

Bra input kring fönstren.

På övervåningen kör vi 11/15 för att kunna ha öppningsbara, står fasta i planlösningen, men de har glömt att ändra till öppningsbara. 11/21 i burspråk låter helrätt, ska bolla med frun och arkitekten kring det. 11/13 på de andra två är kanske inte heller fel.

Jäkla bra grejer ni alla kommer med! :)

Någon som har input kring garage vs Carport, har en jäkla beslutsångest där helt plötsligt.
[länk]
Tänkte inte på öppningsbarheten. Helt rätt att ha 11/15 däruppe, blir jobbigt att putsa fönstren annars :)

Blev osäker på om de fullhöga fönstren är 21 på höjden, tror de är 20 som på bilden. IMG_1701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gillar att garaget ligger under huset i nivå, så det i sig tycker jag inte är konstigt.

Funderar på om man ändå skall spränga en massa om man inte skall lägga huset på 37 meter, blir mindre fyllnadsmassa samtidigt som det är lättare att ta upp nivåskillnaderna på tomten.
 
Mikael_L
nybyggaregudo skrev:
Funderar på om man ändå skall spränga en massa om man inte skall lägga huset på 37 meter, blir mindre fyllnadsmassa samtidigt som det är lättare att ta upp nivåskillnaderna på tomten.
Jag skulle misstänka ett det mest vettiga hamnar till sist i att lägga husnivån någonstans i mitten av det markområdet.
Dvs spränga och schakta under ungefär halva huset och fylla under andra halvan.

Man måste ju också ge akt lite på hur hög sluttningen mot nordväst blir för att möta befintlig marknivå vid tomtgränsen och likaså hur kraftigt man kan och bör och vill slänta ner på nedsidan.
Även i detta må väl det väl övervägas över hur regn och smältvatten som kommer från höjden ska tas hand om.

Har ni koll på vad det är för mark under, på hela tomten.
Är det moränmark på höjden och tjockt med lera längst ner så är det ett skäl till att inte förlägga huset på den södra låga delen på tomten.



edit:
Det glider ifrån trådens titel här, "Feedback planlösning" :)
Men jag antar att det är OK för dig. ;)
 
Redigerat:
Bygg en carport som lätt går att gjuta platta i och isolera senare utan att man behöver riva något. Och dra fram några tomrör när tomten ändå är uppgrävd.
 
Helt ok Mikael att vi glider från ämnet ;-) Ja, tror också det blir mest vettigt.

Yes Mike, låter som en mkt bra idé.
 
Mikael_L
big mike skrev:
Bygg en carport som lätt går att gjuta platta i och isolera senare utan att man behöver riva något. Och dra fram några tomrör när tomten ändå är uppgrävd.
Se till att det utanför ev regelstomme i carporten blir satt vindduk (eller något motsvarande) samt spikregel utanför duken innan panelen. Då blir det lätt att sen isolera inifrån.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Tack för grymma tips Mikael!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.