Hej

Ja, frågan är hur jag ska gå vidare nu. På första bilden ser nu hur det såg ut innan och på andra bilden har jag bara lagt ut matjord. Det jag ska göra är givetvis att odla en gräsmatta på platsen. Men det jag undrar över är hur jag ska packa jorden? Nu har jag bara lagt dit lite jord och "jämnat" ut det väldigt snabbt. Men går jag över det på sina ställen så sjunker jag ner en bra bit i jorden. Särskilt över där stödmuren har varit innan och där det nu ligger ett djupt lager med ej packad matjord över.

Jag har ingen vält eller liknande så hur löser jag det hela bäst så att det blir jämt och fint där jag ska anlägga gräsmattan? Min fundering har varit att vattna det ordentligt och sedan gå ut och packa till det. Tänker mig att det sjunker ihop lite av sig själv då också......

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom du skall gå på den, så blir bästa packningsmetoden...att gå på den. Du behöver inte vattna. Det räcker med att trampa med små tomtesteg. Kratta jämt och trampa ner hela ytan igen. Upprepa tills det håller sig jämt.
 
Hur en nätvält på närmaste uthyrningsställe.
Kör många gånger och vattna också så som du skrev.
Om det är utfyllt mycket så vore nog det bästa att vänta till nästa sommar så vinterns tjäle packar och sätter jorden.
 
Jag drog en lastpall med några betongplattor på ert par vändor.
 
Och jag satte ungarna på en lastpall och drog av ca 150 m2. Vinn-vinn. De tyckte det var jättekul...
 
Kan meddela att ett cykelställ funkar det med! ImageUploadedByByggahus.se1401716541.367522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, alla ovanstående förslag är bra om man ska jämna en befintlig markyta, men om det är ett större djup som fyllts upp räcker inte detta.
Då kan man lungt räkna med sättningar om man inte paddat med jämna mellamrum under uppfyllnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.