Hantverkare1,

Givetvis är det inte för sent för att så gräs, gud så dumt.

Lägg ut jord, ta det som finns, såjord eller dress är nog skit samma. Ingen mtrlleverantör som säljer bulk har öppet idag så ta vad som finns lokalt på butiken.
Så ut och täck med nät så inte föggelskrällena äter upp dina frön.
Vattna.
Här uppe är det för tillfället 15°C och lite över på dagarna, än svalare på nätterna. Då behöver man inte tokvattna. Med fördel vattnar du på kvällarna och mot natten.
En annan fördel är att man inte behöver stirra på vatten för att det ska fungera, det blir liksom blött vare sig man är där eller inte. En billig timer och vattenspridare fixar det medans du är småfull på Kreta eller valfri semesterort
Har du möjlighet spänner du upp en markduk eller likande i ett par stakkäppar som skuggar och skyddar mot direkt starkt solljus på dagarna, dra det gärna ner till mark på de sidor som brukar ha hårdast vind, vind torkar ut jorden även i skuggan.
Håll efter ogräs noga de första veckorna tills det fått fäste ordentligt.
 
Freddex skrev:
Givetvis är det inte för sent för att så gräs, gud så dumt.
Men nimajneb motiverade ju varför det var sent att så gräs, som han har helt rätt i.
Men att vattna var ju inget problem för TS.
Dumt att kalla det dumt när det är rätt i sak.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Men nimajneb motiverade ju varför det var sent att så gräs, som han har helt rätt i.
Men att vattna var ju inget problem för TS.
Dumt att kalla det dumt när det är rätt i sak.
Nej, det är inte rätt.
Vi gör 90% av våra anläggningar m gräs den här tiden på året.
Märkligt nog kan alla ta semester, utan oro för dygnet runt bevattning. Fullständigt onödigt att överdriva.
Ett forum fungerar även som resursbank för framtiden, ergo, oavsett om ngn kan vattna dygnet runt i en evighet, vilket inte behövs, så kan andra utan den förutsättningen ha nytta av samma svar.
 
Freddex skrev:
Hantverkare1,

Givetvis är det inte för sent för att så gräs, gud så dumt.

Lägg ut jord, ta det som finns, såjord eller dress är nog skit samma. Ingen mtrlleverantör som säljer bulk har öppet idag så ta vad som finns lokalt på butiken.
Så ut och täck med nät så inte föggelskrällena äter upp dina frön.
Vattna.
Här uppe är det för tillfället 15°C och lite över på dagarna, än svalare på nätterna. Då behöver man inte tokvattna. Med fördel vattnar du på kvällarna och mot natten.
En annan fördel är att man inte behöver stirra på vatten för att det ska fungera, det blir liksom blött vare sig man är där eller inte. En billig timer och vattenspridare fixar det medans du är småfull på Kreta eller valfri semesterort
Har du möjlighet spänner du upp en markduk eller likande i ett par stakkäppar som skuggar och skyddar mot direkt starkt solljus på dagarna, dra det gärna ner till mark på de sidor som brukar ha hårdast vind, vind torkar ut jorden även i skuggan.
Håll efter ogräs noga de första veckorna tills det fått fäste ordentligt.
Tack för ditt utförliga svar!

Jag har nu grävt i 5 timmar och kan konstatera följande:

* Det är frukansvärt jobbigt att gräva bort äppelträd

* Det är ännu jobbigare att gräva bort hallonbuskar med 10 m långa grenar som tvinnat ihop sig.

* Det är jävligt varmt ute!

* Jag har brännt mig på vaderna av alla ställen.

* Jag ska önska mig en grävmaskin i julklapp!

* Det är MYCKET gott med en iskall öl nu!
 
  • Gilla
snikanor och 5 till
  • Laddar…
Freddex skrev:
Nej, det är inte rätt.
Vi gör 90% av våra anläggningar m gräs den här tiden på året.
Märkligt nog kan alla ta semester, utan oro för dygnet runt bevattning. Fullständigt onödigt att överdriva.
Ett forum fungerar även som resursbank för framtiden, ergo, oavsett om ngn kan vattna dygnet runt i en evighet, vilket inte behövs, så kan andra utan den förutsättningen ha nytta av samma svar.
Jag utgår bara från egen erfarenhet och alla expertråd inklusive vad som står på vissa gräsfröpåsar.
Bästa tiden att så är hösten samt undvik juni-juli. Se till att vattna ofta.
Men det kanske är ett speciellt klimat i Värmland som ger andra förutsättningar.

Men för TS spelar det ju ingen roll då han har säkrat bevattningen dom närmaste månaderna.
 
hantverkare1 skrev:
* Det är frukansvärt jobbigt att gräva bort äppelträd
* Det är MYCKET gott med en iskall öl nu!
Tigersågen är ett ypperligt verktyg när man tar bort äppelträdsstubbar.
 
Nimajneb skrev:
Tigersågen är ett ypperligt verktyg när man tar bort äppelträdsstubbar.
Det var min tanke också har 3 tigersågar, inte ett enda träblad fanns i någon av lådorna :(
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Det var min tanke också har 3 tigersågar, inte ett enda träblad fanns i någon av lådorna :(
Aja Baja
nästan lika illa som inte ha någon öl hemma:D
 
Nimajneb skrev:
Aja Baja
nästan lika illa som inte ha någon öl hemma:D
Ja, nästan.
 
Jag tänkte att jag skulle återkoppla och tacka alla för hjälpen.

Är mycket nöjd!

Nyklippt: ImageUploadedByByggahus.se1404321127.126079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
cdx873v och 7 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Jag tänkte att jag skulle återkoppla och tacka alla för hjälpen.

Är mycket nöjd!

Nyklippt:[bild]
Återkoppla gärna nästa år då vet vi hur billigt gräs står sig mot dyrare sorter i längden. Alla kan odla rajraj i en säsong utan problem men det är kvalité över tiden man vill åt
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Jag tänkte att jag skulle återkoppla och tacka alla för hjälpen.

Är mycket nöjd!

Nyklippt:[bild]
Vad använde du för typ av jord till slut?
 
Bra tillfälle att återkoppla på denna! Vore kul att se nu ett par år senare!
 
  • Gilla
bygg2023
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.