Lite funderingar om vad som skall ingå när man köper ett äldre hus?

1. Skall det inte ingå en stege så man kan sig upp på taken?
2. Vad gäller för gardinstänger och dusch draperi?
3. Hatthylla och sko hyllor i hallen?

//Jonas
 
Hemmakatten
1. Jo, om den funnits där från början
2. Nej, räknas inte som tillbehör till fast egendom
3. Se svar 2.
 
Tackar för snabba svar Hemmakatten ;D

Det låg en stege under huset när vi kollade på det och även när vi besiktigade det men nu är stegen borta vad är det som gäller? För vi har försökt att luska men får olika svar skrev nog lite luddigt i frågan förut.

//Jonas
 
Stege ska alltid ingå vid fastighetsköp. Å då duger inte en liten trappstege. ::)
I övrigt, kan man kortfattat säga att de saker som sitter fast monterade med skruv ska ingå i köpet. Hänger de på spik eller krok ingår de inte. ;)
 
Tackar för snabba svar Immobil ;D

Så stegen skall alltså ingå vid ett hus köp, vet du var man kan finna information som styrker detta så man kan vissa säljaren? För man vill ju inte springa i väg och köpa en nu för 600kr med en gång.

//Jonas
 
Intressant, det är mer än man tror som ingår.

Man har hört en del som tagit med sig brevlådan, vilket inte är okej.
 
Man skall inte ha med människor att göra. Samma man som ifrågasatte varför jag inte krävde att gräsklipparen skulle vara med i husköpet, kvar i huset, har tvättmaskinen och torktumlaren löst monterad för att han skall kunna ta med sig den vid flytt  >:(

Nu köpte jag en ny, bättre, tystare och lättare gräsklippare. Utan att ens egna en tanke på om jag skulle fråga om gräsklipparn fick stanna i husköpet.

Men två stegar, en bucklig brevlåda fick jag, plus lite annat roligt.
 
Ja det är mycket som man lär sig när man köper ett begagnat hus. ;)
Jag hoppar över att trilskas om stegen för när jag i dag kollade så sitter det några extra antennförstärkare kvar i huset. Så vi skippar att tjöta om en gammal rostig stege.
 
Hemmakatten
Nja, Immobil har väl inte helt o hållet rätt. bara för att saker är monterade med skruv så betyder det inte att det är (elelr tillbehör) till fast egendom. Å andra sidan är det många saker som är löst monterade (med en stickpropp tex) som faktiskt skall vara kvar.

Hatthyllor tex måste vara kvar, frysboxar likaså, även tvättmaskiner o torktumlare. Har ingen betydelse att det bara är att dra ur kontakten. Å andra sidan ingår inte fastmonterade gardinstänger eller taklampor. Antenner o antennförstärkare skall definitivt vara kvar.

Vitsen är att saker för permanent o stadigvarande bruk ingår i fastigheten.
 
I begreppet "sotning" ingår även rengöring av imkanal från kök. Så den gubben gick inte. Det måste finnas en stege så att man kan ta sig upp på taket.
 
Dream_of_8848_alt. skrev:
Eller så gick den ;) kanske visst! Imkanalsrengöring är numera inte en kommunal angelägenhet (lag om skydd mot olyckor) utan varje fastighetsägare ansvarar själv för denna. Dessutom görs oftast den genom att torka av insidan av kanalen närmast utsuget ovan spisen. Således behövs kanske inte någon stege alls, i alla fall inte nödvändigtvis för imkanalsrengöring.
Att fastighetsägaren har ansvaret innebär int eatt det inte behöver göras.
Annars är det som du säger, inte ovanligt att imkanaler kan rensas "nerifrån".
 
Hemmakatten skrev:
Å andra sidan ingår inte fastmonterade gardinstänger eller taklampor. Antenner o antennförstärkare skall definitivt vara kvar.
Såhär är det. ;)

Gardinstänger som hakas på/av ingår inte, däremot beslagen som sitter i väggen ska vara kvar. Kornischer som är skruvade i väggen följer med fastigheten.

Fast monterad belysning (oftast lysrör) i t.ex. kök, badrum och klädvård tillhör fastigheten. Detta gäller även ytterbelysning.

Antennen tillhör också fastigheten liksom parabolen. Parabolmottagaren och lösa antennförstärkare tillhör inte fastigheten.
 
altså när man ska visa huset när man säljer.... ta bort allt som inte höjer värdet på huset.

och när man köper ... ta med kameran ... ta några foton
och skriv ut mäklarprospektet eller ta med det man får på visningen..
.... ... sen hävda att alla garderoberna, micron, hatthyllan, väggfasta strykbrädan eller vad som är med på dokumenteringen ingick vid köpet ;D
 
norrlandshus_sthlm skrev:
altså när man ska visa huset när man säljer.... ta bort allt som inte höjer värdet på huset.

och när man köper ... ta med kameran ... ta några foton
och skriv ut mäklarprospektet eller ta med det man får på visningen..
.... ... sen hävda att alla garderoberna, micron, hatthyllan, väggfasta strykbrädan eller vad som är med på dokumenteringen ingick vid köpet ;D
Bråkar man för mycket så kanske man missar sitt livs husaffär för en sketen hatthylla. Hatten av alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.