Hej!

Jag skall bygga ut mitt hus, och renovera den äldre delen av huset.

Jag kommer bl.a. ta bort kutterspånet på vinden och spruta lösull.

Det gamla innertaket är ett spännt vävtak, med råspånt ovanför som är spikat i takstolarna.

Jag kommer montera en hel del spottar o taket, och jag har idag inte någon diffusionsspärr mot vinden, så jag funderar på att riva ner råspånt och börja om från början.

Hur bygger man normalt sett ett innertak idag? Jag hade tänkte mig ett gipstak, men vad har man under? Glespanel med cc 30?

/Jonas
 
Nu tänker jag inte svara på din fråga utan bara tycka lite: Behåll råsponten - den gör ingen skada där den sitter. Sätt plast direkt på råsponten och spika 22x45 spikläkt på detta. Därefter är du redo för att sätta gips, träpanel eller vad du nu vill ha i taket.
 
Jag har funderat i de banorna.

Det spelar ingen roll att diff-spärren inte sitter närmast isoleringen?

/Jonas
 
Nej, det spelar ingen roll att det är råspont mellan diffspärr och isolering. Men varför ta bort kutterspånen, spruta lösullen ovanpå, om det finns plats.
Du kanske bör välja en tjockare spikläkt än 22 för att få plats med spottarna, 28 eller 34 mm om takhöjden tillåter.

/Bror
 
Näe det spelar som sagt ingen roll. Det sker ju inget avgörande temperaturfall där luft kan kondensera så då är det lugnt.

Ett gott skäl till att skotta bort spånet är att det är förbaskat trist att montera spottar med spånet på plats. Ska man inte bli helt vansinnig på kuppen så måste spånet bort.
 
Hej

Behåll spånet. Det finns 12v-spotar som klara 19 mm i bygghöjd.

Ett tips! Använd 22x95 när du spikar. Bra när taken inte är vinkelräta i gamla hus.
Med 45 blir det inte mycket att skruva i om skivorna sticker iväg i sidled.

Mats
 
Timmervikarn skrev:
Hej

Behåll spånet. Det finns 12v-spotar som klara 19 mm i bygghöjd.

Ett tips! Använd 22x95 när du spikar. Bra när taken inte är vinkelräta i gamla hus.
Med 45 blir det inte mycket att skruva i om skivorna sticker iväg i sidled.

Mats
Sa jag 22x45? Jag har ju faktiskt spikat upp 22x70 överallt..... ::)
 
Nu får jag direkt varna för att jag inte har någon aning om hur man tilläggsisolerar vindsbjälklag, därav mina följande frågor. Är det verkligen i alla lägen bra med en diffspärr mot rummet vid isolering av vinden? Finns det krav på isolering och ventilation som skall uppfyllas för att diffspärren skall fungera som avsett?
 
Diffspärr skall inte användas tillsammans med ekofiber.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.