Halloj!

Fått order av tanten att förvandla ca 10 kvm rabatt/ogräs/katastrofområde till gräsmatta.
Växer allt möjligt där nu, bla rabarber, MYCKET ogräs, vinbärsbuske, blommor och annat löst folk.

Tänker mig att gräva bort allt, ca 20 cm djupt. På med jord och gräsfrö.

Rätt?

I så fall, vilken jord ska jag köpa?
Måste finnas på Bauhaus/Cheapy/byggmax och på säck då allt annat är stängt.
Släpet är kopplat på bilen och jag behöver veta så fort som möjligt vilken jord jag ska ha.

Hjälp!
 
Glömde skriva att det är lerjord under och att det idag står ett äppelträd mitt i planteringen om det har någon betydelse
 
Ska du fylla upp med 40L säckar... Ta hellre o använd en jordfräs som du fräser upp allt med och fräser ner tex gödsel från bauhaus eller naturgödsel från någon bonde
 
  • Gilla
Jonas63789
  • Laddar…
Precis. Gräs växer på allt
 
Kommer ju gå åt ca 50 säckar jord, inte helt smidigt. Dessutom är all jord som säljs i småsäck för "fin"/ dyr att använda till gräsmattan i mitt tycke, behöver nog även blandas upp med sand för att funka riktgt bra till gräsmattan.

Nej, jag hade gjort som du redan fått tips om, hyr jordfräs, gödsel, platta till och gräsfrön.
 
Tack för snabba svar.
Problemet är att jag har lite tidsbrist. Ska det bli något gjort i år är det idag det hinns med ungefär.

Att hyra jordfräs osv är alltså inget alternativ, röd dag.

Att säckjord är för fin/dyr är strunt samma.
Just nu har jag mer pengar än tid.

Vanlig blomjord/planteringsjord funkar alltså inte?
 
Du behöver knappast ta ur 2dm och fylla med finjord för att gräs ska växa. Det räcker med att toppa med 5cm såjord. Bra om du har fukthållande under. Enda anledningen jag ser att gräva ur så mycket är om du vill ha bort föroreningar eller minska risken för rotat ogräs, men det kommer du säkert få ändå.
 
Freddex skrev:
Du behöver knappast ta ur 2dm och fylla med finjord för att gräs ska växa. Det räcker med att toppa med 5cm såjord. Bra om du har fukthållande under. Enda anledningen jag ser att gräva ur så mycket är om du vill ha bort föroreningar eller minska risken för rotat ogräs, men det kommer du säkert få ändå.
Jaha, det låter ju bra!

Jag vill ju helst inte att rebarbern ska komma tillbaka i Augusti.

Duger blomjord eller ska man ta dressjord eller vad det heter?
 
  • Gilla
PB91
  • Laddar…
Det är ju perfekt till pajen på sensommaren :)
Jag tror vi brukar få nått som kallas såjord. Tror inte den är speciellt "fin" på något sätt eftersom gräsanläggning funkar på nästan vad som helst. Men eftersom du inte ska ha flera kubik så är det väl att knalla in på närmsta Plantagen eller liknande å höra vad de har.
I vilket fall tror jag du ska va noga med ogräsrensning de första veckorna tills gräset kommit ordentligt och täcka det med nät för fåglar.
 
  • Gilla
chrni
  • Laddar…
Rabarbern är nästan omöjlig o få bort! Du får lov o gräva bort alla rötter till den annars kommer den komma upp igen! Det fick jag bittert erfara men nu kör jag över den med klipparn 2ggr i veckan :)
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Freddex skrev:
Du behöver knappast ta ur 2dm och fylla med finjord för att gräs ska växa. Det räcker med att toppa med 5cm såjord. Bra om du har fukthållande under. Enda anledningen jag ser att gräva ur så mycket är om du vill ha bort föroreningar eller minska risken för rotat ogräs, men det kommer du säkert få ändå.
Jaha, det låter ju bra!

Jag vill ju helst inte att rebarbern ska komma tillbaka i Augusti.

Duger blomjord eller ska man ta dressjord eller vad det heter?
 
Jag hade tagit dressjord, den innehåller mest sand så gräsmattan inte blir för mjuk.
 
Varför så bråttom?
Det är nästan för sent att så gräs nu, ni kommer att behöva vattna minst dagligen i 6-8v, så glöm semesterresan.
På lerjord du ska ha anläggningsjord och det kan man köpa släpvis för några hundralappar/m3.
 
50 säckar dressjord inhandlat. Hem och gräva...
 
Nimajneb skrev:
Varför så bråttom?
Det är nästan för sent att så gräs nu, ni kommer att behöva vattna minst dagligen i 6-8v, så glöm semesterresan.
På lerjord du ska ha anläggningsjord och det kan man köpa släpvis för några hundralappar/m3.
Har alltid bråttom:)

Blir jobb i hela sommaren så vattningen är inga problem.
Bra ursäkt att dricka öl: måste vattna gräset
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.