Hej,

Vi ska bygga hus för första gången och tar jättegärna emot feedback på planlösning. Hört att det först blir rätt tredje huset man bygger och det vill vi gärna undvika :(

Planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har 2 barn på 1,5 år idag.

//Nybyggare
http://vartvillabygge.blogspot.se
 
Mikael_L
Det ser väl rätt bra ut. Lösningen ser rätt lik ut en massa andra liknande, vilket troligen betyder att den är rätt bra.

Jag hade några frågor, men jag fick nog svar på alla via länken till bloggen.

Det gällde dels hur entrén sker, så det inte blir så att groventrén blir huvudingång för allt och alla, alltid.
Men det där går nog att fixa, genom att utforma parkering, gångar och sånt rätt.

Sen funderade jag på väderstrecken och fasader, men det framgick också i bloggen. Ni har väldigt mycket fönsteryta mot söder, ni får inse att ni kommer få asvarmt inne på sommaren. Är ni beredda att ta några tusenlappar/år för AC?
Om man gavelställt huset så kunde glaspartierna få vetta mot sydväst istället och kanske få lite svalare. Men det verkar som att det blir bäst utsikt som ni nu ställt huset.

Det är väldigt stort hus! Jag hade själv inte velat bygga så stort. Men det är ju däremot ett rent personligt val, så det är ju svårt att ha synpunkter på. Och så kanske det passar bäst med ett stort och pampigt hus i omgivningen där. Det är ju svårt att se på lite kartor och planlösningar.
Men arean är i vilket fall inte rent bortslösad på insidan, utan det är helt enkelt ganska stora rum.


Dörren mellan 101 och 104 känns lite krystad. Jag misstänker att den sen bara kommer stå öppen jämt tills ni lessnar och hänger av den och ställer bort i förrådet.
Ev skulle man kunna flytta dörr mellan 112 och 104 till 112->101. Men jag är inte säker på detta, det finns flera fördelar med nuvarande placering också.


Och personligen tycker jag också att köksön där känns lite krystad. Det känns som att det bara har pressats in en där för att det är mode och därför "ska vi ha en".
Jag skulle skippat den och haft matbordet där istället.



Men utan tvekan skulle jag kunna bo och trivas i det där huset. :)
 
Redigerat:
Tack för mkt bra feedback.

Vi hade funderingar på att ställa huset med baksidan i väst, men ville inte gå miste om utsikten som då skulle bli betydligt sämre. Har funderingar på att köra frikyla på bergvärmen, måste bara sätta mig in mer i hur det fungerar. Har du bra koll på hur bra det fungerar i praktiken?

Håller med om dörrarna, men tanken är att gäster som stannar över natten skall känna att de kan stänga om sig. Sen om det egentligen har ngn betydelse vet jag inte.

Vi gillar verkligen köksö, tycker du det ser så jäkla tajt ut?

//Nybyggare
http://vartvillabygge.blogspot.se
 
Mikael_L
nybyggaregudo skrev:
Vi gillar verkligen köksö, tycker du det ser så jäkla tajt ut?

//Nybyggare
Nej inte därför.
Mest för att nöjet med köksön kostar typ 15 kvm, dvs runt 300.000 kr i produktionskostnad.
Det skulle jag inte själv tycka det var värt. Dessutom kommer kylskåpet där filmjölken, de kalla ölen, mjölkpaket och annats som behövs tas fram till köksbordet varenda morgon, lunch och middag onödigt långt från matbordet. Och många lessnar nog på att använda en köksö som matbord alltid utom när det blir finmiddag med gäster en gång i veckan.

Ja det är alltså mina tankar. Jag har inte levt med någon köksö på det viset, så jag lutar mig dessvärre inte på erfarenhet utan det är rent tankearbete.

Bara mina 50 öre, jag sitter inte med sanningen på något vis. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Avgränsas tomten av tillfartsvägar både i norr och söder?

Mitt tips innan ni drar igång är att tänka tanken att börja om på ruta noll. Jag tycker det känns som att ni jobbar mot tomten istället för tillsammans med den. NI "bemästrar" den naturliga topografin med enorma mängder fyllnad, utan att åstadkomma en särskilt övertygande trädgård.

Vidare har ni motarbetat er själva genom att tvinga in huset i en strikt symmetri. Det skapar trängsel i vissa hörn och överflöd av yta på andra ställen. Istället bör man planera utifrån rummens funktion, hur ljuset vandrar under dagen, och hur människor förflyttar sig. New England är en ganska "tillåtande" stil, som utan vidare medger asymmetri med balans. Och den balansen kan ni uppnå med ert kompletterande garage och en eller flera täckta uteplatser.
 
Ja, det är tillfartsvägar både i norr och söder tyvärr.

Förstår ditt resonemang, men har lite svårt att se framför mig hur vi skulle få till det om vi inte fyllde upp tomten med mängder med fyllnad. Kan du utveckla lite hur du tänker? Väldigt tacksam för all hjälp.
 
Tomten har en fin naturlig topografi, som jag tycker ni ska vara rädda om. Min tanke är att utnyttja den sydliga infarten. Då kan man förlägga entré och klädvård mot söder, så att sällskapsrummen och i synnerhet köket hamnar mot norr. Genom att bygga vid släntens fot får ni jämnare byggplats, och behåller den naturliga, vackra naturliga slänten för södervända planteringar, så att de bildar utsikt från husets stora, norrvända glaspartier. Jag vet att denna filosofi står i strid med den traditionella skolan. Men rummen blir svalare och man slipper bli bländad av solen när man beundrar trädgården inifrån sällskapsrum och kök.

Ett annat förslag är att lägga bottenvåningens toa mellan hallen och klädvården. Då hamnar våtrummen direkt intill varandra, och groventrén får direkt access till dusch och wc.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
billy_baver skrev:
Tomten har en fin naturlig topografi, som jag tycker ni ska vara rädda om. Min tanke är att utnyttja den sydliga infarten. Då kan man förlägga entré och klädvård mot söder, så att sällskapsrummen och i synnerhet köket hamnar mot norr. Genom att bygga vid släntens fot får ni jämnare byggplats, och behåller den naturliga, vackra naturliga slänten för södervända planteringar, så att de bildar utsikt från husets stora, norrvända glaspartier. Jag vet att denna filosofi står i strid med den traditionella skolan. Men rummen blir svalare och man slipper bli bländad av solen när man beundrar trädgården inifrån sällskapsrum och kök.
Mycket bra tänkt, tycker jag.
Och man får ju en väldigt fin kvällssol på baksidan då. Redan vid 16-tiden sveper ju solen helt runt knuten och belyser hela baksidan av huset, för att sen ge solsken ändå till solnedgången.
Med den ursprungligt tänkta norra placeringen försvinner ju solen istället bakom huset på eftermiddagen.

Jag tänkte aldrig på att det fanns en infartsmöjlighet i söder när jag tittade på kartorna i bloggen.


Men en sak att tänka på är att det i så fall blir bygge lägst ner på tomten, så man får ge akt lite på hur snösmältningsvatten och vatten vid skyfall rör sig och hur bra marken dränerar undan. Och vilka möjligheter man har att få undan vattnet själv.
Det kan säkert vara ett smart drag att ändå fylla åtminstone en halvmeter under hela huset så huset åtminstone kommer högre än all omgivande mark i den omedelbara närheten.
 
Mycket intressanta synpunkter.

Ska ta en funderare.

Var ute på tomten igår och prata med markentreprenörer, om vi behåller ursprunglig placeringen lutar det åt att vi spränger lite för att få fyllnadsmaterial från berget samtidigt som vi får ner kullen. Vilket jag bara ser som positivt vid nuvarande placering.
 
Om några år skall alla nya hus vara energineutrala, vill du ha igen pengarna vid eventuell försäljning så skall du i första hand satsa på detta. Du bör alltså ha plats för en ansenlig ackumulatortank. Du bör ha en eldstad mitt i huset som kan värma huset om annat fallerar, även vintertid. Det är tillåtet att sälja el men då AB Sverige också bör vara energineutralt 2025 behövs backup system. Kostnaderna för att värma huset traditionellt kommer troligen öka kraftigt. Plats för sol och vatten värmare, gör att huset skall placeras (vändas) för att maximalt nyttja solen.
Isolera för Norrland vintertid. Utluften skall lämna huset när och hur du vill, och inte krypa ut okontrollerat. Detta kräver hantverksskicklighet och mycken noggrannhet. Frånluften skall via värmepump kylas till -20 grader Celsius.
Men det är absolut mycket viktigt att du söker i alla källor till information.
Tegelpannor i kombination 1 meter lager blötsnö, gör att man i Sverige skall ha ordentlig taklutning.Billigare lägga plåttak som ser ut som tegeltak. etc snön skall kunna halka av och frilägga energialstrande paneler.
Personligen har jag inte hittat några rekommendationer när det gäller isolering och uppvärmning som är neutrala.
Rätt beslut kommer att ge pengarna tillbaka annars............
Lycka till
 
Kompletterar med ett par skisser. Garaget kopplas till huvudbyggnaden med ett tak som också täcker en del av baksidans stenläggning. Över entrén föreställer jag mig (som dörrtak) en balkong, som man gärna kan göra lite djupare än jag har ritat, så att den blir mer användbar. Högst upp på kullen får man ett förträffligt läge för "någonting", typ en bänk, en loggia eller kanske till och med ett litet lusthus.

Fråga entreprenören plus en landskapsarkitekt vad de tycker om alternativen.

nybyggaregudo01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nybyggaregudo02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
nybyggaregudo skrev:
Håller med om dörrarna, men tanken är att gäster som stannar över natten skall känna att de kan stänga om sig. Sen om det egentligen har ngn betydelse vet jag inte.
Tro mig, gäster kommer uppskatta den där dörren! Med trappan, entreytan och vardagsrummet precis intill finns det en stor risk att det kommer vara en del spring och liv och rörelse där. Om man då som gäst sovandes i gästrummet, råkar vara en sjusovare, så kan det kännas lite jobbigt att riskera att bli sedd av en massa folk bara för att man ska upp och pinka (och kanske lägga sig och sova igen t.om). Den där dörren gör mycket för avskildheten. Däremot tycker jag spontant att den borde öppnas åt andra hållet. För när gästerna väl sovit klart och umgås med alla andra i huset så är ju dörren minst i vägen om den är öppen men inåt i den lilla hallen, så att den kan stå uppställd mot väggen. Eller så kanske det inte ens behöver vara en dörr, utan räcker med ett snyggt draperi.
 
jimih, håller helt med, dörren måste gå åt andra hållet. Måste kolla igenom alla andra dörrar nu med. ;-)

billy_baver, du har satt lite griller i huvudet på oss nu. Känns som det skall mycket till för att vi skall rucka på placeringen, men tanken är intressant. Dock försvinner möjligheterna till minitennisplan etc då gräsytan blir för liten.
 
nybyggaregudo skrev:
billy_baver, du har satt lite griller i huvudet på oss nu. Känns som det skall mycket till för att vi skall rucka på placeringen, men tanken är intressant. Dock försvinner möjligheterna till minitennisplan etc då gräsytan blir för liten.
Jag vet inte vilken plats en minitennisplan tar, men för att spela badminton räcker det med 6x14 meter. Det får ni lätt plats med mellan entrén och gatan i söder.
 
Jo, det skulle nog fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.