Status
Tråden går ej att kommentera.
mangew skrev:
Jag kan gärna betala 400:-/timme för 4timmars arbete och sedan handla grejerna själv för ca. 2500:- då hade detta arbete kostat mig 4000:- inte 8000:-.

En viktig detalj i mitt ärende, jobbet gjordes med ackuratess, kunnig och bra elektriker ingen skugga över honom. De är nog bara tillsagda på veckomötet av chefen att sälja in material på kunderna. Sedan hade vi "tur" som fick jobbet gjort då det var lite av bråttomjobb för oss, den första elfirman jag ringde hade tid om 2 veckor, den andra i Augusti och den tredje sa ring nästa vecka...vi stod med en ren vägg och ville ha upp skivorna innan köket skulle komma dagen efter. Köksleverantören ordnade detta och vi fick en elektriker genom dem på 2timmar...bra. Synd bara att man inte gjorde mer bakgrundskoll och frågade vad de skulle debitera för ex. hörnboxarna som bara lämnades över. De finns att köpa för 1/3 i butiken i närheten.
Där har du ju svaret på frågan. Obefintlig konkurrens och ett bråttomjobb, perfekt utgångsläge för att sätta de priser man vill.
 
Vanbeasten skrev:
Nej, jag är inte hantverkare. Jag jobbar på kontor i en helt annan bransch. Men till skillnad från dig är jag insatt i företagande och har skaffat mig erfarenhet genom att anlita hantverkare både privat och genom jobbet.

Om en elektriker installerar en brytare åt dig gäller Konsumenttjänstlagen och du har därmed två års garanti på jobbet och materialet. Så om den går sönder inom garantitiden måste ju elektrikern ta sig tiden att åka till dig och byta ut den (tid som han inte får betalt för igen, eftersom det är garanti). Brytaren är då en kostnad för honom, men inte för dig. Den är då den han "tar höjd för" när den installeras första gången. Det tycker inte jag är orimligt.
Själva brytaren reklamerar elektrikern till grossist/tillverkare och får en ny gratis, så det enda som garantiåtaganden kostar elektrikern är tiden det tar att byta apparaten (plus reskostnad).

I den fasta installationen hemma, som jag inte får byta själv, har en JFB gått sönder under dom snart sju åren vi har bott här. När vi köpte huset så såg jag till att alla uttag blev utbytta till jordade uttag, utav ca 25 st vägguttag (från -70) så hade tre stycken trasigt petskydd, men uttag får "Svensson" byta (till samma sort) om man vet vad man gör. JFB var ca fem år när den gick sönder.

I samma veva som det installerades jordade uttag så bytte jag alla strömbrytarna, ca 24 st, ingen av dessa har gått sönder än!
Har jag fått exceptionellt bra kvalité på mina uttag och strömbrytare eftersom ingenting har gått sönder på dessa fem-sex år???
 
Det som man själv kan göra i såna här ärenden är ju att hjälpa andra med referenser och omdömen på hantverkare, både på nätet och till folk man känner.

Detta med rejäla materialpåslag verkar ju dock vara just el och vvs, men det är ju även ganska klart att dessa lever på att man inte får göra el-kopplingar själv och många är rädda för vvs pga vattenskador osv.
Bygg är ju inte alls det samma trots att de ofta har lika mycket verktyg, servicebil osv, men de är mer utsatta från hemmafixarna.

Dock så kan man ju undra varför man inte kan sätta en högre timpeng och ta rätt materialpriser istället, känns ju lite som med elräkningarna, man trixar till det så det ska vara svårt att jämföra vad man faktiskt får och inte.
Om det nu är så att det faktiskt kostar 1000kr i timmen för en elektriker, varför inte då ta det istället för att sälja fk för 35kr/m?
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Själva brytaren reklamerar elektrikern till grossist/tillverkare och får en ny gratis, så det enda som garantiåtaganden kostar elektrikern är tiden det tar att byta apparaten (plus reskostnad).

I den fasta installationen hemma, som jag inte får byta själv, har en JFB gått sönder under dom snart sju åren vi har bott här. När vi köpte huset så såg jag till att alla uttag blev utbytta till jordade uttag, utav ca 25 st vägguttag (från -70) så hade tre stycken trasigt petskydd, men uttag får "Svensson" byta (till samma sort) om man vet vad man gör. JFB var ca fem år när den gick sönder.

I samma veva som det installerades jordade uttag så bytte jag alla strömbrytarna, ca 24 st, ingen av dessa har gått sönder än!
Har jag fått exceptionellt bra kvalité på mina uttag och strömbrytare eftersom ingenting har gått sönder på dessa fem-sex år???
Det är lite mer elektronik i husen nuförtiden som tex leddar med drivers och dimkort, dimmer puckar, 12v transformatorer osv osv. Det är inte enbart trapp brytare. Jag var senast förra veckan på garanti jobb där vi ska byta en driver kostnadsfritt som gått sönder efter 1 år.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja och för att inte tala om KNX prylar... fick för inte så länge sen byta en 8 kanalig brytaktor på garanti.

Men påslaget är ju som sagt inte bara för garanti. För som någon sa så är det ju sällan man måste byta 15 m slang på garanti...

//Patrik
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
O
Såna här trådar om hantverkarens hutlösa påslag kommer alltid att dyka upp.... en efter en.... och inget vettigt kommer att komma fram.
Det är enkelt att som privatperson sitta och jämför priserna med elbutik och Jula.... En hantverkare handlar sina saker på ett ställe. Det är enkelt och smidigt. Ett rimligt påslag är nog omöjligt att komma fram till... En del vill knappt betala nånting för materialet.... Vissa saker är dyrare hos grossen än hos webbutikerna. Det är skillnad om man gör stora inköp då får man naturligtvis högre rabatter... Men jag tror att många lite mindre firmor inte får så bra rabatter...
Med de rabatter jag får på Ahlsell, (fastighetsskötsel) så betalar jag för en strömbrytare samma pris på ahlsell med rabatter exkl, moms. som man betalar för samma på Elbutik, med moms.... Så frågan är då måste man som hantverkare utgå från priser på webben sen lägga på några % ('om det nu är okej...) och då kanske gå +-0 på materialet om man har tur.... Eller får han ta det priset han betalar hos grossen och därefter lägga på några %?
Det är så det ser ut ibland... hos hantverkarna.

Varför är det så fult att andra tjänar pengar?
Man själv jobbar för att tjäna pengar... men när andra gör det....
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Påslag för matetial är bara fullt. Ta extra timlön istället så kunden kan nyttja Rot bidrag istället.

Och en skälig timlön. Inte överdrivet. 400 kr/h så går firman bra.
 
Claesk skrev:
Påslag för matetial är bara fullt. Ta extra timlön istället så kunden kan nyttja Rot bidrag istället.

Och en skälig timlön. Inte överdrivet. 400 kr/h så går firman bra.
Hur reser man till din fantasivärld? Med en enhörning?
 
  • Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
M
:D

Nä, flygande matta!!

Allvarligt talat, En hantverkare som säljer material till kund agerar återförsäljare. Alla återförsäljare säljer med vinst, EFTER pålägg för hantering, administration och transport av materialet.

Tänk på det och tänk om, kära claesk.
 
MaxPax skrev:
:D

Nä, flygande matta!!

Allvarligt talat, En hantverkare som säljer material till kund agerar återförsäljare. Alla återförsäljare säljer med vinst, EFTER pålägg för hantering, administration och transport av materialet.

Tänk på det och tänk om, kära claesk.
Men om jag går till den vanliga butiken och köper det där så är ju förutsättningarna exakt de samma, och som alla säger har ju elektrikerna ännu bättre priser från grossisterna.

Varför är det rimligt med flera 100% vinst på materialet, är det inte mer rimligt att man tar höjd för ev garantiärenden och sen tar man den nya flashiga firmabilen osv och lägger på sin timdebitering istället?

Jag tycker det låter som man försöker fuska ner sig till en låg timpeng för att inte tappa kunder och sen drar man hem det på materialet för kunden är ofta sämre insatt i vad grejerna kostar, skulle man ta 1000kr/timmen så hade ju så klart de flesta kunder dragit öronen åt sig.
 
  • Gilla
jogis och 1 till
  • Laddar…
M
Nä jag förordar inte och tycker inte det är okej eller rimligt med 100% påslag. Jag kommenterade claesk som tycker det är fult med påslag över huvud taget.
 
Tycker fortfarande att påslag är fel.
Dom tar ut timme för att köpa material också.

Både påslag och extra timme
 
Claesk skrev:
Tycker fortfarande att påslag är fel.
Dom tar ut timme för att köpa material också.

Både påslag och extra timme
Vi ligger på 460kr / Tim +moms med ca 20% påslag och det är inte så att mina chefer åker runt i Bentleys på dagarna. De har bra löner men de har tex inte tagit ut några bonusar på 2 år, trotts att de jobbar hårt båda två. Skulle man räkna med hur mycket min timlön ligger på jämfört med deras så tjänar jag som anställd mera.
Att vara hantverkare är inte ett lätt yrke det är stressigt, fysisk och psykisk krävde. Jag tror jag kommer vara mer sliten i kroppen när jag är 50 en vilken tjänsteman somhelst. Och när jag är 68 så kommer min pension vara lägre än vilken tjänsteman somhelst. Som många andra sagt så är 100% för mycket men att ni ska tycka vad en elektriker ska ta betalt är skrattretande.
Som jag skrev innan, vad jobbar ni med och vad kostar ni i timmen
 
  • Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
Kanske ett jobb där dom kan debitera 8 timmar/dag och gubbe alla fem dagarna i veckan.
 
RulleBulle skrev:
Hur reser man till din fantasivärld? Med en enhörning?
Det är stor skillnad på vart man bor. "Min" elektriker tar 350 kr/tim före rot och tar inte ut oskäliga påslag. Ett vägguttag drygt 100:- Han har gått igenom hela kåken och bytt uttag och dragit fram jord, satt upp extra uttag, mycket nytt i mitt renoverade kök, bytt central (som jag redan hade) och satt in två jfb. Totalt 16.000 kr. Hur får han ihop det då? God planering plus att han jobbar som på industri. Vill bara tillägga att han är mycket erfaren och kunnig.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.