Jag beställde ett lass matjord av en entreprenör, och bad dem vara försiktiga när de backar in lastbilen så att de inte skulle skada äppelträdet. Och givetvis backar backar de på äppelträdet och tippar hela jordlasset över trädet :mad:.

Hur värderar man ett förstört träd? Trädet i det här fallet var ett fruktgivande äppelträd, sort "Rödluvan" och ungefär två meter högt. Jag har hittat något som heter Alnarpsmodellen men vet inte om den är tillämplig. Trädet har en omkrets på kanske 10cm på 1 meters höjd.
 
M
Helt juridiskt oerfaret och spekulativt tycker jag det bör värderas till exakt den kostnad som uppstår av att köpa, transportera och plantera ett likvärdigt träd av samma storlek på den platsen. Inklusive allt. Kanske lite mer pga uppstått krångel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller med MaxPax. Så stora äppelträd brukar inte finnas hos handelsträdgårdarna men de kan beställa det du vill ha. Viktigt att du får ett nytt äppelträd ganska snabbt så att trädet hinner etablera sig innan hösten.
 
Ett 1,5 meters träd kostar en femhundring på plantagen. Och sen ska man plantera det också. Så några fantasisummor kan det nog inte bli tal om. Tyvärr är det ont om plantskolor i närheten, men jag kan ju alltid fråga plantagen vad det skulle kosta med ett större träd planterat och klart.
 
Hemmakatten
Köpte nyss ett päronträd som jag betalade 1595 för, knappt 2 meter högt (dock inte på Plantagen som jag inte riktigt litar på). Hade jag valt ett endast något större hade prislappen blivit 4500. Priserna stiger fort när trädet är bara något år äldre. Priset beror också på vilken grundstam trädet har. Du måste också veta vilka andra äppelträd som Rödluvan (eller ersättningsträdet) pollineras av. Har ni andra äppelträd på tomten? Dessutom missar du en växtsäsong eftersom ett nytt träd behöver rota sig.
 
Inga andra äppelträd finns..
Kanske smartast att ringa en plantskola någon annanstans och fråga, jag har ju ändå inte tänkt köpa något.
 
Ibland undrar man ....otroligt. Vi har liknande erfarenheter av att man är jätttenoga med att säga "gör inte...." Och vad händer?

Ring en handelsträdgård o kolla vad ett stort träd kostar, inkl transport. Lägg på 4h enligt vad du betalade för timpris....eller ca 350kr/h. Så skulle jag tänka, kan säkert landa på en 5000-8000kr.
 
Ring Bäsna trädgård och kolla. De kan ta hem träd i olika storlekar och kan också fixa planteringen så då får du ett pris på vad som är rimligt att kräva av entreprenören.
 
Tack för tipset om Bäsna trädgård. De kunde ersätta trädet, och prislappen ligger på 2000:- för trädet och omkring en tusenlapp för plantering.
 
  • Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
Entreprenadfirman har varit lite motvillig att ersätta trädet med 3000:- i fakturaavdrag, och nu föreslog de att jag skulle betala hela fakturan på knappt 7' och så betalar de fakturan från bäsna trädgård när ett nytt träd är planterat.

Det tänkte jag såklart inte gå med på, utan jag kommer att hålla inne betalningen av 3000 tills detta är löst. Men har en entreprenör verkligen rätt att kräva att få betala kostnaden för plantering av ett nytt träd? Eller har jag rätt att kräva kontakt ersättning för skadan istället? Har inte hittat något tydligt svar på detta. Just nu så passar det oss inte särskilt bra att plantera ett äppelträd.
 
Juridiskt tror jag att du är skyldig att betala hela fakturan och sen kräva skadestånd för trädet. Vilket vid en tvist skulle avgöras som Förenklat tvistemål. Det bästa för dig är troligen att försöka komma överens med firman om en ersättning med kreditfaktura e.d.
Jag tror att man inte får "dra av" från fakturan, då missar tex staten moms etc.
 
Kan inte entrepenören köpa ett presentkort hos Bäsna trädgård till dig och du betalar hela fakturan, så kan du ju köpa trädet när det passar dig?
 
Jag ska ta en ny diskussion med dem snart, helst i eftermiddag - och vill egentligen vara på det klara hur mina rättigheter ser ut. Jag hade räknat med att de helt enkelt skulle godta ett prisavdrag som motsvarar kostnaden för att ersätta skadan, men i och med att det inte verkar bli så så vill jag reda ut var gränsen går.

Jag är såklart ute efter en smidig lösning, har inte alls någon lust att hålla med ett energikrävande bråk.
 
Egentligen är du inte tvungen att köpa och plantera ett nytt äppelträd bara för att entreprenören skadat/förstört det som stod där. Eftersom du kommit fram till att det kostar 3000 Kr att ersätta trädet, så borde företaget därmed gottgöra dig med 3000 Kr i form av prisavdrag eller på något annat sätt som du godtar.
 
Det är precis det jag tänker mig också, men hur ser det juridiska stödet för det ut? Och har jag rätt att innehålla 3000 kr på fakturan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.