Hej,

Jag bor i en bostadsrätt i ett hus från 20-talet med självdragsventilation (om jag förstått det rätt), där det snabbt blir varmt i lägenheterna sommartid. Jag kollade precis på termometern nu vid midnatt, och den visade på 27 grader (visserligen utan att jag vädrat idag, men ändå), och sommaren har ju knappt börjat än. Termometern har tidigare sommrar varit uppe runt 35 när det varit som värst (men då pratar vi värmebölja med krigsrubriker om "extremvädret" i kvällstidningarna), men åtminstone 25-30 grader har jag fått räkna med under normala sommardagar.

Vi kommer snart ha stämma i föreningen, och vi kommer diskutera denna fråga då. Jag tänkte kolla upp lite fakta innan, men jag hittar inte så mycket om just temperaturen, utan det mesta handlar enbart om ventilation generellt. Är det bara underförstått att med god ventilation så får man alltid per automatik en perfekt inomhustemperatur? Jag är inte kräsen av mig, men 27 grader inomhus i maj, och 28-32 grader inomhus en genomsnittlig sommarkväll, är inte så kul.

En del sidor på nätet nämner att självdragsventilation kan behöva förstärkas med frånluftsfläktar. Är det lösningen på vårt problem månne? Räcker det för att få ner temperaturen till lite mer behagliga nivåer, även under en värmebölja?

Självfallet vädrar jag så gott det går när det börjar bli lite varmt i lägenheten. Men jag känner inte direkt för att ha fönster öppna när jag inte är hemma, så om jag kommer hem sent kanske jag inte hinner vädra tillräckligt lång tid innan jag lägger mig. Och även om jag fått ner temperaturen till mer behagliga nivåer när jag lägger mig, så tenderar temperaturen att stiga stadigt under natten. Jag gissar att det är värme som betongen lagrat under dagen, och "strålar ut" nattetid.

Värt att nämna är också att trafiken utanför fönstret gör att jag inte vill ha fönstret öppet när jag ser på tv, och inte heller när jag sover, pga det störande ljudet. Mina fönster har väldigt bra ljudisolering, men den har ju dessvärre bara effekt när fönstren är stängda. Så summa summarum är att jag i praktiken inte kan vädra speciellt mycket mer än vad jag redan gör, och det i sig räcker inte för att få ner temperaturen tillräckligt när det varit en varm dag.

Kan ju också nämna att jag köpt en portabel aircondition, som fungerar väldigt bra, förutom det att den låter så mycket att jag inte kan ha på den när jag ser på tv, eller sover.

Så, det absolut bästa vore ju såklart om huset som sådant kunde regulera temperaturen bättre. Själv tänker jag, som lekman, att det "bara" är att installera någon slags AC i huset och koppla ihop den med de befintliga ventilationskanalerna, och presto så kan man få kylig luft sommartid. Det verkar ju inte vara så enkelt, för annars borde väl en sån lösning nämnas någonstans, men kan någon förklara varför?
 
Utan att orka ge dig ett allt för utförligt svar såhär sent på kvällen så kan jag nog direkt säga att ventilationen har väldigt lite med en behaglig inomhustemperatur att göra.

Självklart går det att kyla ner huset med tillräcklig venilation (förutsatt att det är kallare ute än inne förstås) men då pratar vi luftomsättningar som ligger mångdubbelt högre än normal ventilation (all luft skall bytas på 2 timmar). Luft är en extremt dåig värmebärare och det kräver därför enorma luftmängder för att få något egentlig effekt temperaturmässigt.

Ditt problem skulle jag rent spontant gissa har med solinstrålning och dålig isolering att göra.
 
I ditt fall blir det billigaste sättet att hindra värmen från att ta sig in , är att ha markiser utanför fönsterna.
Inte gardiner eller persienner.
Stäng ut värmen på dagen, kyl på natten med korsdrag.
Alternativt montera in splitkyla, men det är inte så billigt och kompressorn brukar väsnas rätt friskt utanför huset.
 
vectrex skrev:
Utan att orka ge dig ett allt för utförligt svar såhär sent på kvällen så kan jag nog direkt säga att ventilationen har väldigt lite med en behaglig inomhustemperatur att göra.

Självklart går det att kyla ner huset med tillräcklig venilation (förutsatt att det är kallare ute än inne förstås) men då pratar vi luftomsättningar som ligger mångdubbelt högre än normal ventilation (all luft skall bytas på 2 timmar). Luft är en extremt dåig värmebärare och det kräver därför enorma luftmängder för att få något egentlig effekt temperaturmässigt.
Bara så att jag förstår vad vi pratar om här. Om jag på kvällen efter en lång varm dag öppnar fönstret i vardagsrummet på vid gavel, och det är säg 15 grader varmare inomhus än utomhus, så går det att få ner inomhustemperaturen i det rummet (termometer längst bort från fönstret) med säg 5 grader på några få timmar. Men du menar att den luftomsättning som sker med öppet fönster är mångdubbelt högre än vad som går att få i ett ventilationssystem? Märk väl, vi pratar inte korsdrag här, utan ett enda fönster öppet, och andra fönster stängda och ytterdörren likaså.

Att bara ren ventilation inte är så effektivt dagtid en varm dag, det förstår jag, men kvällar, nätter och tidig morgon borde det funka kan man ju tycka. Och det är just dessa tider jag har som störst behov av en temperatursänkning (givet att jag inte är hemma hela dagen, men det är jag bara undantagsfall när det är varmt och fint väder ute).


Ditt problem skulle jag rent spontant gissa har med solinstrålning och dålig isolering att göra.
Det enda praktiska jag kan göra åt det är väl själva fönstrena? Och där jag jag faktiskt redan utfört en åtgärd. För ett par år sen installerade jag solfilm på alla fönster, och utan några vetenskapliga mätningar tyckte jag notera en minskning i inomhustemperaturen soliga dagar. Finns det mer jag kan göra, menar du?
 
Tjoa skrev:
I ditt fall blir det billigaste sättet att hindra värmen från att ta sig in , är att ha markiser utanför fönsterna.
Inte gardiner eller persienner.
Stäng ut värmen på dagen, kyl på natten med korsdrag.
OK. Markiser utanför fönsterna har jag hört andra nämna tidigare, och det är definitivt något jag kommer nämna under föreningsstämman. Kanske är fler som är intresserade av en sån lösning, och då kan man ju förhandla som en gemensam grupp. Dock finns det ett stort aber med markiser utanför fönstrena. För även om jag genom vädring eller AC under kvällen fått ner temperaturen till en mer behaglig nivå så stiger ju temperaturen igen under natten! Den temperaturstigningen kan rimligtvis inte bero på solvärmeinstrålning genom fönstren, utan jag kan bara dra slutsatsen att värme har lagrats i husets väggar och under natten strålar denna värme ut ur väggarna och värmer upp inomhusluften.

Angående korsdrag på natten så är det dessvärre inte ett alternativ för mig, pga:
  • Ett öppet fönster släpper in för mycket ljud från trafiken, vilket jag skrev tidigare. Jag får helt enkelt för svårt att somna då, även om jag somnar så är risken stor att jag vaknar till av ett plötsligt ljud. Gatan är trafikerad dygnet runt.
  • Lägenheten har bara två fönster, på samma sida, och inte så långt ifrån varandra. Så korsdrag uppstår i princip aldrig mellan dom, pga identiskt lufttryck och vindar i samma riktning. Ett korsdrag i min lägenhet kräver en öppen dörr ut mot trapphuset.

Alternativt montera in splitkyla, men det är inte så billigt och kompressorn brukar väsnas rätt friskt utanför huset.
Splitkyla? Det ser ut som en variant av en typisk AC (som är vanlig i varmare länder). Du menar att jag skulle montera en sån enkom för min lägenhet? Och montera den externa delen ute på fasaden direkt utanför mitt fönster? Den skulle sticka ut som en illröd finne på en skönhetsdrottning eftersom denna fasad är mot gatan och helt fri från balkonger, paraboler och liknande. Så föreningen skulle helt klart protestera högljutt, dels mot att det förstör fasadens utseende, men också pga det stora ingrepp som skulle behöva göras i fasasen (framför allt det nya hål för slangen som skulle behövas).

Det enda som jag tror skulle kunna fungera i form av AC i mitt fall skulle vara om det fanns en AC där man kunde "hänga" ut den högljudda delen genom fönstret utan något ingrepp alls på utsidan (alternativt ett minimalt ingepp) utan istället helt få sitt stöd från fönsterkarmen, och att den externa delen var mer platt och avlång istället för fyrkantig och djup. Något mer i stil med en blomlåda. Och sen skulle sladdar och slangar vara platta, så att de inte kläms sönder när man stänger fönstret. Fönsterkarmen skulle då förståss ha någon slags urgröpning undertill, som slangar och sladdar går igenom, kanske en cm djup, men givetvis så att det är tillräckligt isolerat (ljudmässigt sommartid, värmemässigt vintertid). Men en sådan lösning existerar väl inte, eller har någon koll?

Men du kanske menade att föreningen skulle montera splitkyla och koppla ihop det med de befintliga ventilationssystemet?
 
Nja. Splikyla eller ac kan ju monteras på taket och sen drar man ner kablaget genom någon bef. rörschakt.
 
Tjoa skrev:
Nja. Splikyla eller ac kan ju monteras på taket och sen drar man ner kablaget genom någon bef. rörschakt.
Det där gjorde tyvärr inte mig mycket klokare, måste jag säga. Du kan väl inte mena att vi ska sätta upp splitkyla eller AC på taket av byggnaden, och sen dra ner kablage (??) genom ett befintligt rörschakt 4 våningar ner till min lägenhet? Och även om vi skulle göra detta för fler lägenheter än bara min så låter det väldigt märkligt.
 
Köp en annan lägenhet !
 
  • Gilla
Göran.W och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Köp en annan lägenhet !
:D

Ja du... det är lättare sagt än gjort. Alla har vi våra egna tankar om det perfekta boendet. För min del är närheten till mitt arbete väldigt högt upp på på priolistan. Jag råkar älska mitt jobb, men själva arbetsplatsen råkar ligga på en plats som gör att vill jag ha kort resväg till jobbet så är det ett ganska snävt geografiskt område med höga priser som är aktuellt. Lägg till det till starka önskemål om närhet till kommunikationer (läs: tbanestation), bra restauranger m.m så blir geografin ännu mer snäv. Som sagt, där jag bor nu finns det en del saker som inte är optimala, men om jag ska flytta för att slippa en varm lägenhet på sommaren så vill jag ju ändå inte att andra viktiga saker försämras (som t.ex *längre* restid, när jag snarare vill få den *kortare*).

Jag försöker ha lite koll på utbudet, som i dagsläget är ganska skralt. Jag använder bl.a hemnets kartsökningsfunktion. För någon vecka sen så hittade jag bara *en* enda lägenhet inom området jag var intresserad utav som inte var för liten (minst 40 kvadrat) eller för dyr (max 3 miljoner, vilket ändå spontant känns som lite högt för mig som singel), och hittade bara *en enda* lägenhet, och den hade renoveringsbehov (vilket för mig skulle innebära en massa kostnader då jag inte vill göra sånt själv).

Jag gjorde om samma sökning nu, och fick visserligen 3 träffar. Men 2 av dom är på exakt samma adress, och på den adressen ligger 2 andra lägenheter ute för försäljning samtidigt, vilket känns lite småsuspekt (t.ex, osämja i föreningen), fast det kanske bara är jag som är nojig. Aja, två av dessa tre lägenheter ser helt OK ut på papperet, så nog ska jag ta mig dit på visning. Vem vet, kanske jag t.om lägger ett bud. :)

Men generellt... En flytt är inte någon trevlig företeelse (som jag ser det, mycket besvär och en massa okända faktorer), och jag vill helst inte se mig som en person som bara flyr från problem (värmen i detta fall), speciellt om jag tror att det ska finnas en lösning. Sen kan det mycket väl visa sig att de lösningar som finns är allt för omständiga och/eller allt för kostsamma, men då har jag iallafall utrett dom.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
jimih skrev:
Det där gjorde tyvärr inte mig mycket klokare, måste jag säga. Du kan väl inte mena att vi ska sätta upp splitkyla eller AC på taket av byggnaden, och sen dra ner kablage (??) genom ett befintligt rörschakt 4 våningar ner till min lägenhet? Och även om vi skulle göra detta för fler lägenheter än bara min så låter det väldigt märkligt.
Är inget märkligt, likväl som du sätter ac:n utanför fönstret kan du sätta den på taket. Är ju bara längden på rören som skiljer. Och rörschakt brukar det finnas gott om i gamla hus. Vi pratar ju inte om rör som kan försörja halva Solna med kyla utan små rör. Du har säkert någon bekant som har en luft-luft värmepunp. kolla in storleken på dem rören, mer är det inte. Men vidhåller fortfarande att markiser är nog det mest kostnadseffektiva sättet. Problemet ligger ju lite i att du inte kan öppna nattetid pga ljud. Att ventilera bort värme kräver höga flöden vilket är bökigt om man ska tillgå befintliga ventilationskanaler. Enklast är att använda vädring för det ger stor volym på luftväxlingen vilket ger moment 22 eftersom trafiken stör dig. Byt lägenhet? ;-)
 
Tjoa skrev:
Är inget märkligt, likväl som du sätter ac:n utanför fönstret kan du sätta den på taket. Är ju bara längden på rören som skiljer. Och rörschakt brukar det finnas gott om i gamla hus. Vi pratar ju inte om rör som kan försörja halva Solna med kyla utan små rör. Du har säkert någon bekant som har en luft-luft värmepunp. kolla in storleken på dem rören, mer är det inte.
Jag tror du underskattar hur mycket arbete det skulle innebära (till rätt högt timpris, gissar jag, inget jag klarar av själv), samt hur osannoligt det är att föreningen skulle gå med på ett sånt ingrepp. Att bara nämna att jag vill installera en ac-anläggning i föreningens gemensamma vind skulle nog chocka de flesta, och på det dra rör hela vägen ner till min lägenhet, och allt det bara för att *en* lägenhet ska få svalare inomhustemperatur på sommaren...

I princip är jag ute efter en lösning som jag antingen kan få till helt inom bara min lägenhet, alternativt något som skulle kunna förbättra inomhustemperaturen för fler lägenheter än bara min och på så sett sälja in det förslaget till föreningen.

Men vidhåller fortfarande att markiser är nog det mest kostnadseffektiva sättet.
Markiser är som sagt något som jag ska kolla upp. Men bara för att förtydliga, jag är inte nödvändigtvis ute efter den mest kostnadseffektiva lösningen. Säg att en markis för vardagsrumsfönstret kostar runt 10.000 inkl montering. Om det finns en lösning som är bättre än markiser så kan jag mycket väl vara beredd att betala mer än det dubbla.

Byt lägenhet? ;-)
Som sagt, det är inte det lättaste. Av de tre lägenheter jag nämde förut, som var de enda tre jag hittade på hemnet med mina kriterier, så var jag på visning på två av dom för några dagar sen och ingen föll mig i smaken. Det är helt enkelt väldigt svårt att hitta en ledig lägenhet som är bättre än den jag har nu (trots dens brister) utan att hamna i en prisklass som jag inte känner mig bekväm i.
 
Mobil AC? Har för mig att det finns modeller som blåser ut värmen genom en ventilationsslang. Dra slangen ut eller till lägenhetens frånluftventil.
 
pelpet skrev:
Mobil AC? Har för mig att det finns modeller som blåser ut värmen genom en ventilationsslang. Dra slangen ut eller till lägenhetens frånluftventil.
Som jag nämde i mitt ursprungsinlägg så har jag redan en sådan. Någon frånluftventil finns inte, så jag har dragit ut slangen genom ett halvt igendraget fönster (och täckt för med några kuddar! haha). Men maskinen som sådan låter ganska högt, samt att det kommer in ljud från trafiken utanför, så då blir det svårt att sova med tanke på att sängen står i samma rum.

Eventuellt letar jag upp en tystare modell, då den jag har nu har några år på nacken och börjar dessutom bli lite risig (troligen främst pga att jag släpar den upp och ner på vinden varje år).
 
Kan du inte ta upp en ventil i fasaden där du leder ut varmluften? Det finns ju ljuddämpande ventiler. Under vintern kan du plugga ventilen.

Kan en Q-vent fungera?
 
pelpet skrev:
Kan du inte ta upp en ventil i fasaden där du leder ut varmluften? Det finns ju ljuddämpande ventiler. Under vintern kan du plugga ventilen.
Du menar att jag ska borra ett stort hål i husets halvmetertjocka yttervägg och fasad? Det är ett stort ingrepp enligt mig, och något jag är säker på skulle få tvär-nej från föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.