Hej alla kunniga!

Ska byta en enkel strömbrytare men märker att den nya brytaren saknar blindplintar där de två blå trådarna ska sitta (enligt hur den gamla brytaren var kopplad).
bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart ska till 1
Brun ska till L1
Blå borde gå till varsin blindplint alltså 2 och 3 men problemet är att det inte finns några skruvar vid 2 och 3.
Tror det syns här:
bild 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vad gör jag av de blå trådarna?
Är det nu jag behöver en toppklämma typ:
46259.jpeg

Tacksam för svar!
 
Alldeles riktigt, du behöver en toppklämma av god kvalite. Det är faktiskt mycket bättre än blindplintar på strömbrytaren. Strömbrytaren bör endast ha de ledare som används av strömbrytaren - det underlättar förståelsen och minskar risken för fel.
 
Annars byter man biltema till elko/eljo då finns blindplintar för överkoppling.

Din lösning med skarvklämma fungerar utmärkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Off topic: Vilken udda lösning, att dra ner nollan till apparatdosan, eller de blå kablarna går i olika utgångar? Ser jag fel?
OnT: Den brytare du köpt kostar 29:90kr. Spara den till garderoben och köp en Schneider trappbrytare så får du blindplintar. Har Biltemas trapp i hallen, blir tokig på hur känslig knappen är. Man måste verkligen se till att den är vippad hela vägen. Kan komma hem, ska tända i från entré-brytaren, inget händer. Går genom hallen, duttar lätt på en redan vippad brytare, säg 0,5mm max, så tänds det. Den vippar liksom inte över som de andra brytarna gör. Kanske ett måndags-ex.
 
Kanon, tack för svar!

Vad gäller kvalité på Biltema så märker jag knappt någon skillnad än iaf jämfört med Elko som kostar tre ggr så mycket.
Strular det så har jag iaf testat :)

En fråga bara, vad exakt gör toppklämman i det här fallet?
Kopplar den ihop de två trådarna eller är det bara till för skydd så inte trådarna ska ligga löst i dosan?

Vad jag förstår är aldrig blindplintar i en brytare hopkopplade?
 
Toppklämman i ditt fall sammankopplar trådarna.
Som du ser på din brytare, så har varje plint 2 ingångar, alltså kan du koppla 2 trådar på samma plats.
Samma sak är det med blindplinten men varför man har blindplintar är för att exempelvis skarva sig vidare till ett vägguttag som brukar kunna sitta nedanför en väggbrytare. Du har ju både fas och nolla till uttaget så därför behöver du fler blindplintar.
 
Ok, men jag är nästan helt säker på att de två blåa tidigare satt i varsin blindplint och var alltså inte sammankopplade.
Är det möjligt?

Och det är väl iofs inte helt 100 att det var rätt kopplat innan...

Det är nämligen så här att denna brytare är till för ett vägguttag på andra sidan väggen på balkongen och det uttaget FUNGERAR INTE!
Enligt den förra ägaren i lägenheten har det aldrig gjort det.
Jag har bara kollat så att alla trådar sitter och det gör de så har tänkt be en elektriker komma och kolla på det.

Anledningen att jag byter brytare är bara av estetiska skäl.

Kan det vara så att jag av en tillfällighet hittat felet i uttaget?
 
Det är nolla till uttaget. Inte konstigt att inte uttaget fungerade.
 
Om de satt i varsin blindplint är det ju ingen direkt sensation om inte uttaget funkade.
 
Fantastiskt!

Kan inte så mycket om el så har bara pluggat på tillräckligt för att kunna byta brytare.

Nu ska jag åka och köpa lite klämmor och se vad som händer.

Tack!!
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Om det var lika felkopplat med jordtrådarna så skulle det kunnat bli farligt.

Detta att du skall bryta ett vägguttag, är lite speciellt. Nu har jag ingen koll på Biltemas nuvarande brytare. Men det finns eller har funnits brytare på marknaden som inte är gjorda för att bryta 10A. Utan bara 6A. Detta eftersom lamputtag ofta bara är klassade för 6A, och lampor på 2.3 KW (10A) är inte direkt normala.

Men ett vägguttag kan man lätt belasta med 10A.

Som sagt jag har ingen koll på Biltemas uttag i det här hänseendet, men brytförmågan för brytaren måste man kolla om man sätter en brytare till ett uttag.

Edit: Såg just på bilden att det redan satt en toppklämma för jord.
 
Brallan84 skrev:
Off topic: Vilken udda lösning, att dra ner nollan till apparatdosan, eller de blå kablarna går i olika utgångar? Ser jag fel?
OnT: Den brytare du köpt kostar 29:90kr. Spara den till garderoben och köp en Schneider trappbrytare så får du blindplintar. Har Biltemas trapp i hallen, blir tokig på hur känslig knappen är. Man måste verkligen se till att den är vippad hela vägen. Kan komma hem, ska tända i från entré-brytaren, inget händer. Går genom hallen, duttar lätt på en redan vippad brytare, säg 0,5mm max, så tänds det. Den vippar liksom inte över som de andra brytarna gör. Kanske ett måndags-ex.
Det är väl inte så ovanligt med N bakom brytare, ibland ska det vara dimmer, ibland inte, eller uttag nedanför, då passerar man dosan för brytaren.

Om din egen brytare inte är distinkt skulle jag rekommendera att byta den snarast.
Inte bra om den är halvpå/halvav, om det börjar gnistra, då kan det snabbt bli väldigt varmt.
 
De blå kablarna går i olika utgångar ja om det har någon betydelse?
 
Aanee skrev:
De blå kablarna går i olika utgångar ja om det har någon betydelse?
Jo din brytare ligger ju i seriekoppling med din lampa, nollan går från proppskåp till lampa för att sluta kretsen.
 
Aanee skrev:
Kanon, tack för svar!

Vad gäller kvalité på Biltema så märker jag knappt någon skillnad än iaf jämfört med Elko som kostar tre ggr så mycket.
Strular det så har jag iaf testat :)
Du har ju redan här i tråden beskrivit en del av kvalitetsskillnaden. Du saknar blindplintar på biltema brytaren. Alltså behöver du köpa ytterligare material och lägga arbetstid och tid här för att lösa problemet. Lägg därtill problemet som andra varnar för med en brytare som inte hamnar i sina på/av lägen riktigt vilket kanske i värsta fall kan leda till brand.

Behövs det fler argument?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.