Hej!

Vi håller på att bygga ett trädäck med en nedsänkt vedeldad badtunna i. Nu funderar vi lite angående hur man på bästa sätt ska göra med avloppsvattnet som man byter ut ganska ofta. Vi inser ju att vi kan ju inte bara släppa ut allt vatten på gräsmattan utan behöver väl gräva ner nån slags avlopp...

Hur har ni gjort? Hur fungerar det på vintern? Frysrisk och så?

Tacksam för lite åsikter, råd och tankar från er...

MVH
Johanna & Christoffer
 
Göran.W
Gräsmattan funkar hur bra som helst.
Själv så släpper jag vattnet när jag backspolar i häcken.
Kloret gör ingen skada på gräset om man inte har extrema mängder klor utan det bryts ner till salt på 24 timmar och små mängder salt göder bara gräset.
Titta bara i dikena längs vägarna dom saltat på vintern.
Det finns ingen annanstans det växer så fort
Dock gilla inte tujor alls salt
 
Redigerat:
Vi släpper ut vårt i naturen bredvid men vi byter inte speciellt ofta då vi har reningsverk, kollar ph-värde och har i medel en gång i månaden som rekommenderas. Då vi har naturtomt så försvinner vattnet snabbt bort bland träd och buskar, bor man med gräsmatta runtomkring och den står på lerig jord så suger den kanske inte åt sig allt vatten däremot, så vad har ni för jord under gräsmattan? är det mest sand och jord/sten så lär vattnet försvinna ner fort iaf.
 
Byter inte heller, skaffa ett reningsverk :)
 
Jag grävde ned markrör som jag sedan drog ut till en damm jag har i närheten men det går ju lika bra till närmsta dike.
Har reningsverk men har inte skaffat någon elvärmare för vintern, så för att slippa risken att det fryser plockar jag gissningsvis bort det på vintern och då får jag tömma det mellan gångerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.