Kallebo skrev:
Någon som funderat mer på dessa block? 0,19 i u-värde är ju knappast någon katastrof. Frågan är om man vill ha halvmetertjocka väggar.. Mainstream som kör med Porotherm har ju lyckats få ett bygge godkänt trots 0,18 i U-värde på väggarna.

Hur som helst är jag nyfiken på om någon köpte stenarna och hur det fungerade med frakten?

Jag har tillgång till lastbilschaffis och räknade ut att det skulle kosta runt 10000 kr för att köra en runda exkl. drivmedel. För vårt tvåvåningshus skulle det krävas 4 rundor, så det vore ju tidseffektivt om man kunde köpa frakt därifrån, men det får ju inte äta upp hela vinsten..

Var kan man hitta prisuppgifter på Ytongsten här i Sverige? 1100 kr var väl för Energy+ stenen.. rimligtvis borde sten med 350 kg/m3 vara betydligt billigare även här.
Ta kontakt med Xella. Jag fick en offert med ganska kraftig rabatt (på deras initativ då de strulat lite med min förfrågan). Den innehöll tex Energy+ 400x250x500mm. Pris 1150 kronor per kvm exkl moms före rabatt. Rabatt på 35% = 935 kronor per kvm inkl moms.

"Vanliga" block om 365x200x600mm kostade 545 kronor per kvm exkl moms. De fick jag 32% rabatt på = 463 kronor per kvm inkl moms.

Även frakt ingick.

--

"Trots 0.18 i väggarna"? Vill du gå lägre? Passivhus-intresserad? Gränsen är väl annars 0.4 för hel vägg har jag för mig. Jag har gjort många energiberäkningar med olika u-värden. Att gå upp eller ner i isolering i väggarna gör marginell skillnad totalt sett. Jag kunde klara kraven även med billigare block men de jag valde var en bra kompromiss på pris/isolering/ljudnivå.
 
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
Inlägg i denna diskussonen..
Jag har själv efterforskat mkt inom detta då jag skulle bygga mitt drömhus i sten.
Leca gick bort direkt då det är dyrt och svårarbetat plus att det innehåller cellplast.
Höll på i ca två år innan jag bestämde mig. Det blev Ytong Energy + 400mm, uvärde 0,15. Finns ju även i 500mm uvärde 0,11 men min vägg var ritad i 400mm.
Är väldigt nöjd med konstruktionen.
Dessa block är helt unika i sitt slag.
Finns bara att få tag i från en av Xellas fabriken i Tyskland. Finns inte i Polen!
Det trodde jag efter läst denna tråd men så är det alltså INTE. Det som finns i PL är "Energo +" och är ett helt vanligt lättbetong block UTAN den isolerande kärnan av Multipor (som Energy+ har) . Multipor är lättbetong med mer luft och då bättre isolervärde om jag förstått det hela rätt. Fortfarande Diffusionsöppet...!
Man måste vara lite försiktig när man handlar direkt med Polen, de hävdar gärna att detta är samma produkter.. Sen står man med helt fel prylar på bygget. :-/ hände faktiskt en bekant.
Kollade även på H+Hs thermoblock men det är ju ngt helt annat.. De har en form av skumplast/cellplast som hävdas vara diffusionsöppen men det undrar jag.. Är även för hållbart byggande ur miljösynpunkt och det rimmar inte riktigt med skumplast enl mig. Ungefär samma priser som energy+.
Energy + är ju även miljöcertifierat enl Cradle to Cradle, från vagga till vagga -google it.. Smått fantastiskt.
Till den ekonomiska biten så kollade jag priser på "vanlig" lbtg 365mm det var typ dubbla pengarna för stommen med Energy+ 400 gentemot 365mm. men samtidigt blev jag förvånad hur billigt man ändå kan få en stomme i lbtg.. Trodde det skulle var mkt dyrare än trä men det skiljde inte så mkt.
Tänker man efter så kostar ju hela stommen nästan samma som ett kök i bättre kvalité och köket byter man väl både en o två ggr under en livstid..
Entreprenören lossade mitt material själv han hyrde truck. Så det löste sig bra. Xella skickade även ut folk att kolla så ent gjorde enl anvisning för dessa block, så det kändes tryggt o bra.
Ska bli kul o följa energiförbrukn när allt är klart. Återkommer då. :)
 
Pratade med en representant från Ytong på Hem och Villamässan i Stockholm här i helgen. Drygt 40% mer får man räkna med att Energy+ kostar emot att bygga i Ytong Lågenergi men jag blev faktiskt lite smått förvånad över hur billigt det ändå va med en stomme i lättbetong. Dom säljer i särklass mest lågenergi eller vanliga block och det är absolut inga problem att komma under energikraven som finns med dom, men vill man gardera sig mot framtida förändringar lär energy+ vara bra.
 
  • Gilla
O_Andersson
  • Laddar…
Jag var faktiskt också där och träffade Xella representanterna. Mkt kunniga och informativa.
Ja, de sticker absolut inte under stolen att lågenergi är bästsälaren. Men Energy+ har väl framtiden för sig. :)
 
O_Andersson skrev:
Jag var faktiskt också där och träffade Xella representanterna. Mkt kunniga och informativa.
Ja, de sticker absolut inte under stolen att lågenergi är bästsälaren. Men Energy+ har väl framtiden för sig. :)
Fått någon energiprestanda mätt på ditt hus i Energy+? I är startgroparna med eventuellt husbygge som då önskas vara i Energy+
 
O O_Andersson skrev:
Ska bli kul o följa energiförbrukn när allt är klart. Återkommer då. :)
Hur gick det med ditt husbygge med Energy+?
Hur blev energiförbrukningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.