K
Funderar på att bygga hus med stomme i lättbetong men med traditionell träfasad. Även insidan skulle jag vilja slippa putsa och sätta upp något mer traditionellt väggbeklädnadsmaterial som gips eller OBS för att sedan kunna tapetsera på.

Vad skulle detta få för konsekvenser? Jag inser att jag måste skydda lättbetongen från väta tills fasaden är ditsatt.



Hur är det med lambda och u-värdena på stenarna i stenhus? Räknas alltid putslager på in och utsidan med i de u-värdesberäkningar tillverkarna presenterar? Får man räkna med träets isolerande egenskaper trots att det blir en luftspalt mellan trä och lättbetong?


Är alltså inte ute efter status på något sätt utan vill bygga ett hus i traditionell stil utan diffusionstäta väggar som kan stå i hundratals år....
 
Mineralull (stenull, glasull) isolerar 5 ggr bättre än lättbetong. Så det kommer bli betydligt dyrare att värma upp. Kolla med kommunen om vad det är för krav som gäller. Trä, plywood har ungefär samma lamdavärde som lättbetong. Men jag tror den utvändiga panelen isolerar marginellt då man måste ha en luftspalt bakom där kall luft cirkulerar. Personligen tycker jag det känns väldigt synd att sätta på träpanel i detta läge då puts känns som ett givet alternativ.
 
K
Jo, men då kommer man inte ifrån att huset måste vara diffusionstätt med en massa plast i väggen.

Om man ska putsa så skulle man ju ändå vilja ha en luftspalt, vilket innebär att man måste skruva upp träskivor att putsa mot..

Kontentan/grundtanken är att jag vill slippa ha en trästomme som ruttnar/möglar efter ett par år. Har tittat på alldeles för många hus med dåliga syllar för att tro på trä som väggmaterial. Som fasadmaterial däremot tycker jag att det är både snyggt och relativt praktiskt.. Det finns ju dessutom fasadmaterial i kompositmaterial som saknar träets negativa sidor..
 
K
Bakom fasaden skulle man kanske kunna ha någon form av isolering, typ mineralull?
 
Du gillar inte trähus och plast märker jag :) Det finns isolermaterial tex. Lin då plast inte behövs på väggens insida om du är rädd för det. Men du behöver inte ha någon luftspalt mellan lecan och putsen, man putsar rätt på lecan. Luftspalt där tror jag inte är så bra eller behövs då du har samma material hela vägen. Blir ihålig och skörare yta om man sätter luftspalt. Isolering på insidan går säkert att sätta för att få bättre värde.
 
Det låter som en lite märklig konstruktion, just blandningen av material. Även med lättbetong så behöver du isolera på något sätt. En vanlig konstruktion är ju lättbetongblock på insidan, sedan mineralull och därefter tegelfasad eller puts. Fasaden borde kunna bytas mot en träfasad.

Här har du exempel på stålstomme med isolering och puts: http://www.foamsystem.se/teknik/putsad.htm

Variant med träfasad: http://www.foamsystem.se/teknik/trapanel.htm

Kanske kan man tänka sig första varianten med stålstomme istället?


Men du, "ett hus i traditionell stil utan diffusionstäta väggar som kan stå i hundratals år" i Skåne? Hört talas om tegel? ;)



PS: U-värden anges oftast för färdig konstruktion med tex puts.
 
K
Ett av argumenten för lättbetong är ju att man får hela väggen i ett block. Winerbergers tegel marknadsförs på motsvarande sätt. Men båda suger åt sig vatten, så därför tycker inte jag att det räcker med enstegstätad puts som fasadmaterial. Med tiden kommer det att läcka och man får problem med fukt på insidan och kring fönster och dörrar.

Tycker tyvärr inte att fasadtegel är lika snyggt som trä. Men jag antar att Mainatream menade att jag skulle ha tegel i stommen. Har varit inne på att bygga med porotherm men tycker att isolervärdena i förhållande till pris gör att lättbetong (ytong 300kg/m3) känns mer intressant.

Men mina funderingar rörde fasadmaterial..
 
Kallebo skrev:
Jo, men då kommer man inte ifrån att huset måste vara diffusionstätt med en massa plast i väggen.

Om man ska putsa så skulle man ju ändå vilja ha en luftspalt, vilket innebär att man måste skruva upp träskivor att putsa mot..
Nej du behöver inte ha diffusionstätt i en lättbetong stomme.
Nej, du behöver ingen luftspalt mellan lättbetong och puts.

Däremot är inte lättbetong (till skillnad från lättklinker (LECA) särskilt bra putsbärare. Det är därför en god idé att näta innan putsning.

Jag byggde mitt hus lättbetong-stenull-tegelfasad. Min granne byggde lättbetong-sto putsbruk.

Skillnaden är då tjockleken på lättbetongen där grannens är tjockast eftersom jag istället har 20 cm isolering.

Boendekomforten är likvärdig MEN jag har en betydligt lägre uppvärmningskostnad.

Det är vansinnet att blanda in organiskt material (trä) om man vill bygga ett fukt/mögelsäkert hus.
 
K
roland53 skrev:
Jag byggde mitt hus lättbetong-stenull-tegelfasad. Min granne byggde lättbetong-sto putsbruk.

Skillnaden är då tjockleken på lättbetongen där grannens är tjockast eftersom jag istället har 20 cm isolering.

Boendekomforten är likvärdig MEN jag har en betydligt lägre uppvärmningskostnad.
Intressant!

Hur tjockt lager med lättbetong har du och vilken densitet har blocken?

Skyddar du ullen mot fukt på något sätt eller är den bara fäst direkt i lättbetongstommen? Luftspalt eller plast mot tegelfasaden?

Mainstream skrev:
Ja, i stommen menade jag.

Är det en sån här konstruktion du inte gillar och tror kommer läcka över tid? [länk]

Annars är den danska modellen trevlig, med två murade väggar med isolering emellan. Men mycket jobb.
Konstruktionen du har länkat till har ju luftspalt innan isoleringen, men så fort man har trä i en konstruktion så riskerar det att mögla eller ruttna..

Den danska modellen är inte så dum, men som du skriver blir det mycket jobb att mura två gånger, därför skulle jag vilja sätt en träfasad ytterst.
 
Kallebo skrev:
Hur tjockt lager med lättbetong har du och vilken densitet har blocken?

Skyddar du ullen mot fukt på något sätt eller är den bara fäst direkt i lättbetongstommen? Luftspalt eller plast mot tegelfasaden?
550 kg/m3 H+H nr 10152060 150 mm

Stenullen fäst direkt på lättbetongen och sedan luftspalt mot tegelfasaden.
Absolut ingen plast, då förlorar du de positiva egenskaperna som ett "stenhus" har, nämligen att det "andas".
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
K
En fördel med tegelfasad är ju att den är självbärande. En träfasad måste alltid fästas i väggen bakom...

Ingen som har en lösning på detta? Skulle man kunna ha tunna stålreglar mot stenstommen som man fäster både isolering och träfasaden i?
 
K
roland53 skrev:
En välgjord tegelfasad är fäst med kramlor i innanför liggande vägg.
Jo, det är klart men väggen hänger inte i kramlorna så som en träfasad måste göra i sina läktrelar..
 
K
roland53 skrev:
Skillnaden är då tjockleken på lättbetongen där grannens är tjockast eftersom jag istället har 20 cm isolering.
Det som blir svårt att komma ifrån är att väggarna i nästan varje fall blir uppåt halvmetern tjocka. Med vanlig fasadtegelsten borde din vägg vara ungefär 45 cm tjock.

Detta var något jag hoppades kunna undvika med en liggande träfasad som inte borde bygga ut lika mycket som en tegelfasad...

Wienerberger tillverkar porothermblock i ner till 8 cm tjocklek, kanske skulle man kunna mura en fasad av sådana som man putsar?

En innermur med 17,5 cm T16 planblock och 20 cm stenull blir 37,5 cm tjock. 4 cm luftspalt och 3 cm trä hade blivit 44,5 cm totalt.. med knappt 2 cm puts och 8 cm planblock istället blir det rätt precis 50 cm.

Vanligt fasadtegel tycker jag blir för dyrt.

Hur tjock brukar en modern regelvägg vara menar ni? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.