Vi har precis köpt ett 60-tals hus och innan vi flyttar in måste vi teckna en försäkring.
Frågan är hur man ska välja, och hur man vet att den är bra?
Mycket tacksam för tips då detta är helt nytt för oss!
 
A
Titta bland annat på hur mycket åldersavdrag f-bolaget gör. Med stora åldersavdrag blir det inte mycket till ersättning kvar om det som ska ersättas har några år på nacken. En del f-bolag har max åldersavdrag på typ 50000kr, andra har mycket mer.

Kolla också Konsumenternas försäkringsbyrå där finns mycket nyttigt. http://bankforsakring.konsumenternas.se
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Akahigi
Trodde först du hade skrivit: "Bästa försäkringen för hus - var ska man tända på?" :)

Eftersom det är deras förmåga att fixa hantverkare med bra avtal/kvalitet man får förlita sig på så är det för mig viktigt att det är ett "riktigt" försäkringsbolag. Har själv LF, därav.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tror också på att det kan vara värt lite att ha ett skapligt väletablerat bolag. De mer okända kan ha märklig skadereglering. Här var för några år sedan en medlem som vid en vattenskada skulle få betala konsultarvode för skaderegleringen (som sköttes av ett annat bolag).

Och en släkting till mig drabbades av att huset där han hyrde lägenhet brann ned, han fick hoppa från andra våningen. Han hade ett bolag som var "kontorslöst", all kommunikation via internet. De stora bolagen med förs. tagare i huset skickade personal som gick in medan det fortfarande brann i huset och räddade ut lösöre. Därefter ordnade de akut boende, och regelbundna informationsmöten ända till huset var återuppbyggt efter ett par år. Min släkting hade en skadereglerare som reflxmässigt sa nej till all form av ersättning. Hans första åtgärd var att stoppa det akuta hotelboendet som brandkåren ordnande under brandnatten, "det är för dyrt", men ansvaret att ordna ngt. annat tog han inte på sig (till skillnad från IF, LF osv.).

Han fick hjälp från bolagen där han inte hade sin försäkring, både med boende, och argument mot hans egen skadereglerare.
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Det var ju en tråd här för några månader sedan när Dina Försäkringar hade anvisat en icke våtrumscertifierad firma för att bygga ett badrum. Är det det dom menar med reklamen att de "inte krånglar med svåra blanketter och sånt"?

Sök och du skall finna.
 
  • Gilla
KoK och 1 till
  • Laddar…
Har IF och deras försäkring " Villa Stor ", tycker IF alltid varit exemplariska när man dom få gånger ringt dom om hjälp! ena gången gällde det en tvättmaskin och den andra gången en tv, båda två ggr så sa dom inga problem och frågade hur mycket kostade det och sedan så fick jag det insatt samma dag på kontot, inga kvitton eller pappers exercis behövdes, skall dock tillägga att det gällde apparater som var 2 år samt nästan 3 år....då får man fullt betalt tydligen samt under 10 000:-, mkt bra service tycker jag. Vi har alla försäkringar hos dom efter det, bil / båt / livförsäkringar.mm!
 
Hemmakatten
Saltis skrev:
Vi har precis köpt ett 60-tals hus och innan vi flyttar in måste vi teckna en försäkring.
Frågan är hur man ska välja, och hur man vet att den är bra?
Mycket tacksam för tips då detta är helt nytt för oss!
Ta ett stort försäkringsbolag som flera skrivit och försäkra med "extra allt", dvs. VIlla Stor, HusPlus, Extra, drulleförsäkring eller vad nu de olika försäkringsbolagen kallar det.
 
HenrikP skrev:
Det var ju en tråd här för några månader sedan när Dina Försäkringar hade anvisat en icke våtrumscertifierad firma för att bygga ett badrum. Är det det dom menar med reklamen att de "inte krånglar med svåra blanketter och sånt"?

Sök och du skall finna.
Moderna använder också icke behöriga till våtrum
 
Kan bara hålla med ovanstående inlägg. Välj ett stort välkänt bolag. Själv har jag folksams stora försäkring som visat sig vara att lita på. Har under de senaste 35 åren inte behövt anmäla några skador men sedan jag flyttat till nybyggt hus(?) 2010 har det hänt en del saker. Rådjur har ätit upp mina 201 nyplanterade thujaplantor, värmeväxlaren till poolen frusit sönder och i julas fick vi en översvämning i lilla toan. Döm till min förvåning - försäkringen täckte rådjursangreppet(70tkr), värmeväxlare (25tkr) Försäkringen täckte även renspolning, skadeåtgärder och egen självrisk med anledning av översvämningen. Inget tjafs utan bara gott bemötande. Vill också säga att jag inte är någon representant för folksam utan är bara en glad försäkringstagare som är mer än nöjd.
 
Jag håller i nuläget på att bli neurotisk på Moderna. De vägrar använda en behörig firma för återuppbyggnad av vårt badrum. Entreprenör x i ordningen skall nu göra ytterligare en kalkyl. Alla (då obehöriga) entreprenörer de föreslår avsäger sig jobbet när vi meddelar att vi ämnar använda en bkr besiktningsman......bådar gott eller hur?

Däremot är de noggranna med att "vi är beställare", dvs allt ansvar ligger på oss. Blä...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ignorance is bliss
 
Vi har IF Stor Villa/Hem-försäkring. Jäkligt dyr, kostar kring 7000:- per år, men den ska tydligen vara bra. En av få som täcker skador orsakade av läckage genom yttervägg/tak. Dessutom minimalt åldersavdrag samt en "självriskpott". För varje år man är skadefri så sätts det in 200:- på ett konto (upp till ett visst belopp som jag ej minns). Så när man får en skada så kan man betala självrisken med hjälp av det kontot.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Kolla villkoren för tex badrum. Många försäkringsbolag betalar inte för ändringar i branschregler, vilket för ett badrum innebär att ersättningen blir mer eller mindre nill, oavsett självrisk o annat! Badrum tillhör ju det dyrare i huset.
 
Byggis1976 skrev:
Jag håller i nuläget på att bli neurotisk på Moderna. De vägrar använda en behörig firma för återuppbyggnad av vårt badrum. Entreprenör x i ordningen skall nu göra ytterligare en kalkyl. Alla (då obehöriga) entreprenörer de föreslår avsäger sig jobbet när vi meddelar att vi ämnar använda en bkr besiktningsman......bådar gott eller hur?

Däremot är de noggranna med att "vi är beställare", dvs allt ansvar ligger på oss. Blä...
Har du provat att ta upp saken med försäkringsbolagets interna "överklagningsinstans"? I många bolag kallas det kundombudsman. Jag har uppfattat att det är en funktion som brukar fungera ganska skapligt i de flesta bolag.
 
Vi får se om vi behöver ta det dit. Vi har tydligen väldigt hårda krav enligt Moderna, vi vill ha ett behörigt företag, ett standardavtal och en start o sluttid. De företag som de föreslagit hittils "jobbar inte så...."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.