Jag ska sätta ett enkelt tryckimpregnerat staket av den här typen:

s2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag nu förbereder för arbetet så inser jag det på ett ställe finns en ganska liten lutning. En lutning är det dock, och den sträcker sig över ca fem staketlängder.

Då är frågan: Kan det någonsin vara rätt att montera färdiga staketlängder utmed sluttningen, eller är det alltid metoden på bilden nedan som gäller när det handlar om färdigbyggda staketlängder i sluttning?

metod.png
 
Estetiskt ser det för j-vligt ut, precis som du misstänker. Men man måste heller inte bygga i trappsteg som din bild visar, det kan se bra ut med fallande höjd på ribborna också. Huvudsaken är att de är vertikala.
 
b8q skrev:
Estetiskt ser det för j-vligt ut, precis som du misstänker. Men man måste heller inte bygga i trappsteg som din bild visar, det kan se bra ut med fallande höjd på ribborna också. Huvudsaken är att de är vertikala.
Ja, som du skriver är det vad jag misstänker. Fallande höjd på ribborna skulle kunna vara ett alternativ, men arbetet med lossa de vertikala ribborna är jag inte upplagd för. Det får bli trappsteg! Det kommer ju inte att behöva skilja så mycket mellan stegen, så jag hoppas att det kommer att se vettigt ut.
 
Bullerplank är ofta byggda i trappsteg tror jag. Kolla på det och se om du tycker att det ser vettigt ut.

Här har du en google-länk till bullerplank i trappsteg utanför Ornäs, mellan Falun och Borlänge.

Och här är trappstegen ännu tydligare.
 
pelpet skrev:
Bullerplank är ofta byggda i trappsteg tror jag. Kolla på det och se om du tycker att det ser vettigt ut.

Här har du en google-länk till bullerplank i trappsteg utanför Ornäs, mellan Falun och Borlänge.

Och här är trappstegen ännu tydligare.
Tack,

Ja, tycker nog att det funkar. Å andra sidan har jag inget val :)
 
Å andra sidan har jag inget val :)
Grannens är i färdiga sektioner, men varje vertikal sitter bara med en skruv upp o en nere så det har gått att luta eller hur man nu ska säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.