Hej

Finns det någon bra lösning för att få ett larm när min trekammarbrunn börjar bli full och det är dags att beställa tömning? Det finns ingen el i närheten av brunnen.

Med vänlig hälsning

Peter
 
Du får bygga dig en flytande mätare typ. boj med snöpinne på som du trär genom brunnslocket.
När brunnen är tom så ligger pinnen i nivå med brunnslocket , när det ökar i brunnen höjs pinnen.
Boj med snöpinne var bara ett exempel så du förstår hur jag menar.
Det finns kanske något liknande att köpa ?
 
En trekammarbrunn blir ju inte full på det sättet en tank blir. När brunnen fungerar normalt kommer alla tre facken vara fulla med vatten. Den är väl sen kopplad till en infiltration som tar hand om vattnet från det sista facket? Möjligen om du med en lång pinne kan känna hur mycket slam som ligger på botten i brunnen.

Det som gör brunnen full är slammet som samlas i framförallt det första facket och påverkas mest av hur många som använder den. En normal brunn är dimensionerad att klara sig med en tömning per år med ett hushåll på 5 personer. Är det då fritidsfastighet eller färre personer klarar det sig längre.

Sen är det lite intressant att man från kommunalt håll gärna kommer och tömmer en brunn varje år oberoende av hur belastad den är. Problemet är att slammet efter ett år upptar kanske 95% av volymen som är avsett för detta. Men skulle man låta bli att tömma så får slammet möjlighet att brytas ner och det första årets slam minskar drastiskt i storlek så att brunnen blir inte full år två heller.
 
Hörde någonstans ifrån att vissa slambilar har möjlighet att spola tillbaka "vattnet" just för att behålla bakteriefloran, om detta är sant eller önsketänkande vet jag dock inte :)
 
Om man vill behålla bakteriefloran borde det väl räcka med en hink av vattnet? (Tänk surdeg.) Bakterier förökar sig ju snabbt.
 
mexitegel skrev:
Hörde någonstans ifrån att vissa slambilar har möjlighet att spola tillbaka "vattnet" just för att behålla bakteriefloran, om detta är sant eller önsketänkande vet jag dock inte :)
I Kalmar investerades det många miljoner kronor på detta. Det skulle dels bevara bakterierna i tanken samt minska transporten på väg av vätska.

Resultatet kan sammanfattas i tre punkter.
1. Den vätska som spolades tillbaka i brunnarna innehöll fint material som sen följde med ut i infiltrationen och täppte igen dessa.
2. Tömningen tog extremt lång tid vilket gjorde att chaufförerna inte lyckades tömma så många brunnar per dag.
3. Det var tungt att dra ut dubbla slangar till brunnarna och bilarna vägde extra mycket så kunde inte köra nära.

Fiasko så klart och bilarna har nu försvunnit och man tömmer på vanliga sättet igen. Dock om man inte säger ifrån så spolas det tillbaka vätska i fack 2 och 3 alternativt om det inte töms alls vilket inte är bra. Då kvarstår problemet från punkt 1.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jaha, där ser man. Det funkade alltså inte så bra, synd för annars var det ju en bra idé :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.