Bäst i test ! :)




Tröttnade på yxan ;)

Har haft liknande klyv innan och den var inte alls bra ! Gick sekt och sakta och krånglade och gick snart sönder helt . Så jag har fortsatt med yxa tills denna säsong 2013 då jag tröttnat på det . Googlade på ämnet vedklyvar och hittade ett test på vedklyvar där Clas ohlssons vedklyv var snabbast och hade mera finesser enligt testet .

www.testfakta.se/verktyg_redskap/article14867.ece

Jag tyckte då jag läste testet att det är Clas ohlssons vedklyv som var mest intressant dels för möjligheten att kunna begränsa returgången på kolven och dels för att den enligt testet var snabbast då jag en gång har haft en som gick för långsamt vet jag hur segt det kan vara . Den gick uruselt svårt att dra tillbaka kolven och var även svag :eek:

Tabell www.testfakta.se/verktyg_redskap/article15457.ece

Så jag for till Clas ohlsson i Insjön och köppte denna klyven och inför säsongen hade dom även en drive på dessa så nu var även priset det bästa : ) Köpte till uppsamlingsbord vilket jag rekommenderar . Det minskar ner på bockandet i vedhanteringen då man får bocka sig nog så mycket ändå då man ska hämta kabbar som ska klyvas . Köpte även till 4vägskniven vilket var ett trevligt prisvärt komplement som snabbar på arbetet .


på minus kontot ligger att kolven stannar för tidigt så man får komplettera med ett kortare trästycke för att pressa veden längre genom klyven . Min bedömning är att kvaliten är bra . Hoppas klyven håller många år nu

Har även gjort en liten amatörmässig film nedan :)

http://www.youtube.com/watch?v=jle0nLlt8xE
 
Redigerat:
  • Gilla
JonasVbg och 2 till
  • Laddar…
D09
Köpte 5 tons från claes ohlsson och håller med om att den funkar fint, men stannar för tidigt vilket är lite irriterande.

Skönt att slippa yxan :)
 
Vet du jag upptäckte tyverr efter att filmen var klar att tryckstången går att förlänga . Dra ut sprinten och flytta fram till nästa hål bara :) Fast jag tror jag föredrar träklossen . Och nästa säsong ska jag se till att kapa all ved till 30- max 35 cm . Då passar begränsningen av returen vedkabben och man tjänar tid :cool: Som det nu är kan endel kabbar bli 40+ ...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gulfxx skrev:
Vet du jag upptäckte tyverr efter att filmen var klar att tryckstången går att förlänga . Dra ut sprinten och flytta fram till nästa hål bara :) Fast jag tror jag föredrar träklossen.
Även jag köpte denna klyv från Clas Ohlsson nu i veckan, 1 499.- för klyven och valde också till 4vägskniven. Har inte hunnit klyva så värst mycket än, men känns som en prisvärd klyv.

Det jag också stört mig på är att kolven stannar för tidigt. Men ska genast ut och kolla möjligheten att förlänga kolven. (y) Det hade jag missat helt.
 
  • Gilla
Gulfxx
  • Laddar…
jag kan tycka att den där 4 vägs klyven tar lite fel på kubbarna oxå, men kanske bara jag...
 
MagicFingers skrev:
jag kan tycka att den där 4 vägs klyven tar lite fel på kubbarna oxå, men kanske bara jag...
mmm Inte är det alldeles rätt inte men det duger . Min ved är lite för grov för 4 vägsskäret men man får ju klyva veden fler gånger och då blir det bra . Tycker även att skären skulle gå lite längre ut , Men då kanske det kommer att gå för tungt för klyven om det blir kvistigt på det sedan . Jag vill säga att det duger trotts allt :cool:
 
Spännande och FARLIGT ! med små barn runt vedklyven.Håll dom därifrån innan någon gör sig illa !
Annars var det trevligt med din instruktionsfilm.Jag tycker om såna där filminlägg.
 
  • Gilla
Gulfxx
  • Laddar…
Öhrlund skrev:
Spännande och FARLIGT ! med små barn runt vedklyven.Håll dom därifrån innan någon gör sig illa !
Annars var det trevligt med din instruktionsfilm.Jag tycker om såna där filminlägg.

Dom var bara med i början . Nu är det inget roligt för dom längre dom tröttnar fort och pappa får sitta ensam med vedklyven ;)

Anledningen till att jag gjorde filmen var för att jag tycker det är roligt att göra film och så funderade jag själv kring hur dessa finesser denna klyv hade hur det igentligen exakt fungerade i praktiken och jag ville visa andra som kanske undrar över det samma som jag gjorde .
 
Redigerat:
  • Gilla
micke_t och 1 till
  • Laddar…
Bra med sådana här recensioner(y)
 
  • Gilla
Gulfxx
  • Laddar…
Det är riktigt bra att du lade upp denna filmen, hjälpte mig i mitt val (som föll på denna p.g.a pris och funktionalitet).
 
M
Grannen berättade om en snubbe och hans son som klöv ved. Sonen skötte spakarna. Gubben skulle rätta till kubben och sonen körde på utan att titta riktigt. Handen helt avklippt. Hand in i frysen i väntan på ambulanshelikopter. På sjukhuset syddes handen fast och skall enligt uppgift fungera hjälpligt.

Så kör på bara, händer och fötter som klipps av kan sys på igen, ingen fara. :confused: (sarkasm för de som inte fattar det)

Allvarligt, det är farligt även om en vuxen sköter spakarna och en annan vuxen grejar kubbarna.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Vid klyvning ska man ALDRIG vara mer än en person som sköter klyvandet. Är man fler så slutar det förr eller senare med en olycka! Dessutom så ska man ha en klyv med tvåhandsmanövrering av hydrauliken.
 
Jag håller med mlkjhr.Klyv med tvåhandsmanövrering.Jag har själv en Faxe 700.Den duger gott och väl för mina förhållanden.Hinner inte elda upp allt den kan klyva.För den som endast klyver åt sig själv räcker den hur länge som helst.
 
Faxe 700 är en mycket bra klyv!
 
Tack för denna tråd, hade nytta av den. Köpte denna enkla vedklyv på ClasO och tänkte dela med mig av erfarenheterna. Det blev billigt pga kampanj och rabatt.

Styrkan i klyven är det verkligen inget fel på. Hur stark som helst. Grannen hade en liknande klyv men den såldes som 7-tons och kostade mer. Känslan av kvalitet är det sämre med - man får vad man betalar för. Inga problem alls dock än efter att ha kluvit 20 m2 grov gran. Läckte olja till att börja med men det slutade och har inte kommit tillbaka. Vill helst inte belasta klyven i kolvens ytterläge då kraften är större än kolven verkar klara men anpassar man längden på det som ska klyvas så funkar det utmärkt. Ofta går ju kubben isär efter bara några cm "körning" men är det kvistar så klarar denna klyv oftast att pressa sig igenom det också. (maxdiametern 25 cm som står i manualen måste vara anpassad för torr ek eller nåt...)

Jag köpte inget ställ då jag tyckte det var lite lågt och klent. Istället har jag pallat upp klyven på två kubbar och har en tredje kubb att sitta på. Kortare väg att lyfta kubbarna jag klyvt men eftersom man är bunden vid en maskin så blir det monotont för kroppen. Längden på mina kubbar passar bra till denna klyv (siktar på 42-44 cm) men ska man klyva kortare så kan det bli bökigare. Har kört med ett mellanlägg vid behov när det blivit kortare. Med hjälp av stoppet för återgången så borde även det funka med kortare längder i större volymer.

Jag testade även fyrvägskniven som finns som tillbehör men denna är fullständigt värdelös. Ska åka tillbaka med den. Funkar kanske för klen asp men då kan man ju lika gärna använda yxa. :)

Sammanfattningsvis - toppbetyg sett till priset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.