Jag ska snart börja sätta in dörrkarmar i mitt hus. På vissa ställen är avståndet 20 cm som jag måste fylla med dörrkarm samt smyg. Hur skulle ni på bästa sätt sätta in en dörr i det här dörrhålet? Dörrhålet är alltså 20cm tjockt.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Jag skulle välja att sätta dörren i de reglarna som är åt det hållet som dörren ska öppnas, annars blir det hejkon-bejkon när du vill öppna ordentligt. Sedan sala ut från karmen till den andra sidan varpå foder kan monteras.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Hur salar jag ut resten av utrymmet? Vad ska jag använda för typ av smyg/list och hur ska jag på snyggaste sättet montera den ihop med dörrkarmen?
 
Det finns vitmålade "salningsbrädor" av MDF att köpa, färdiga med en rundad kant.
Bara att kapa till rätt bredd och längd. Sedan fäster man dem med klickar av sättlim.

Lätt som en plätt! Tror jag, som inte gjort det själv, men har så i hela mitt hus.
 
Precis, eller kör bara vanlig mdf, den ska ju vara så tunn att någon cm av karmen fortfarande är synlig. Skruva fast den i de andra reglarna, försänk först och spackla sen. Sen låter du fodren gå ut över mdf-kanten så att ett par mm av den syns (mdf-skivans hörn ska alltså synas), man lägger inte fodren dikt an med smyg-kanten, det ger bara fula glipor :)

På dörrsidan där det inte är smyg, låter du bara fodren gå ut på karmen en bit som vanligt.

/A
 
Dörren sätts i liv med väggen åt det håll den öppnas. Smygarna görs enklast av MDF (ev byggskiva) de kan ju behöva kapas åt alla håll beroende på hur rak dörrhål/vägg är (sällan saker är i vinkel). Jag brukar palla under på tre-fyra ställen så att allt blir rakt och i våg och man har bra upplägg att sätta fast smygen. Jag tycker det blir bäst att skjuta fast smygen med spikpistol. Blir endast små fina hål som är enkla att spackla igen (skruvhål är inget vidare att spackla då det sjunker och man lär lägga på mer).

Den sågade sidan på MDF skivan är dock svår att få fin. Halva kommer ju att synas efter att du satt fodren. Mycket slipa/grunda/spackla för att få det slätt.
 
Totte_S
(OT: Vilket lysande tillfälle det hade varit att montera en skjutdörr)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.