10cm mellan avgränsande kabel gjorde susen. Dock verkar den där gluggen på 40 cm ändå ha ganska stor sannolikhet, för idag smet "Bertil enstöring" från Area 3 till Area 1 och passerade alltså därmed 2 avgränsningar och ägnade sedan resten av eftermiddagen åt att perforera trädgårdsslangen till bevattningen. Det är spännande med gräsklipparrobotar...
 
B
Har inte provat själv, men är nyfiken på vad som händer om man minskar gluggen till <40cm, t.ex 20cm? Kan man få Bertil att hålla sig på sin kant, men ändå klarar gå mellan areor på schema-inställning?
 
Jag har 3 st area som ska klippas och ganska stor trädgård, klipparen verkar ibland kunna fastna med ett hjul i träd där den inte aktiverar krocksensorn och ofta hittar man då klipparen med felet överlastad motor, någon gång har den dessutom smitit iväg över tråden klipper då hos grannen. Grannen tycker det är helt ok men vill ha det bättre gjort om det ska fortgå :D Men naturligtvis så slutar det med att klipparen fastnar där också.

1. fortsätter klipparen sitt schema efter att man lyft tillbaka den och startat den på Auto efter att den har fastnat eller stannat, eller har man sabbat dagens hela schema? Detta framgår inte i vad jag kan se i manualen. känslan är att den inte fortsätter då den ofta gör en kantklippning in till laddaren. Är ju trist om den inte fortsätter schemat om detta sker tidigt på dagen, då har man ju sabbat klippningen i dom andra 2 areorna.

Laddaren är ett aber. klipparen tillbringar mer tid där än på gräset. Finns det ingen som har idéer om var man skulle kunna inhandla en laddare som gör jobbet lite effektivare utan att sabba batterierna.
 
B
Hej Zune,

Det stämmer att den stoppar sitt schema om man måste starta om maskinen för att den fastnat. Men jag förstår inte hur den kan fastna med ett hjul i ett träd? Har trädet stora rötter nedtill? Isåfall - lägg kanttråd kring det trädet.
Att den tillbringar några timmar i laddaren beror på att det är ett så kraftigt batteri (6,6Ah) i maskinen. Det kraftiga batteriet gör att laddtiden blir längre - men också klipptiden som är upp till 3 timmar på en laddning.
 
Nä inga rötter. Den åker så nära att bakhjulet fastnar i trädet. Jag kan lägga trår runt alla träd men är då orolig att den totala längden på tråden ska bli för lång. Dock kan man säga att om maskinen hade provat på att backa lite grand innan den bestämmer sig för att motorn är överlastad så skulle detta problem bli mer sällsynt. Synd att den inte fortsätter schemat efter en sådan kollision. samma är det väl då om man måste lyfta upp maskinen och rengöra eller ta bort någon gren som har fastnat mitt i körningen.

Frågan om batteriet var just om man det fanns någon laddare med mer sprutt i. Allt är ju relativt och givetvis så tar det längre tid att ladda 6.6A än att ladda 4.4A om man använder samma laddare, men med den teorin så skulle det ta 14 dagar att ladda elbilen och det gör det naturligtvis inte. Hade varit intresserad av en starkare laddare om det gick att få tag på. Detta är naturligtvis ingen kritik men visst hade det varit smutt att ladda på 1 timme och köra i 3 timmar. Hade det varit blyackar så kunde man ju fixat en laddare själv men det är lite annorlunda med Litium antar jag. Jag vet ju inte om det sitter någon automatik i laddaren eller om den bara ska ge 29.4V och klipparen sköter resten. Om så är fallet så är saken biff då är det ju bara hänga på ett större aggregat på 8A eller 10A.
 
Nu har jag sett vad som gör att maskinen fastnar vid träd. Det är naturligtvis lite tjockare och längre gräs vid träd och det beror ju på att klipparen inte kommer ända intill när den klipper, detta resulterar i att när maskinen passerar väldigt nära trädet så är det lite mer motstånd i gräset och klipparen orkar inte hålla linjen och svänger då lite mot trädet och knyter sig själv i ett fast läge där hjulet tar i trädet, där fastnar den spinnande eller i vissa fall stannar den för att motor överlastas. Detta skulle naturligtvis kunna åtgärdas med att den försöker backa lite innan den ger upp. Helt klart en miss i programmeringen.

Nu fastnar den gärna i stora träden där jag har kabel runt. Detta händer när gräset växt sig lite högre runt trädet. Inga problem när maskinen klipper som vanligt och går in och vänder men när den ska hem och ladda och råkar åka till ett sådant träd så går den runt och runt och runt tills den fastnar och står och slirar. Detta borde också gå att lösa med lite intelligens i programmet.

vet någon om maskinen själv väljer att göra en kantklippning någon gång ibland?
 
B
Nej, den väljer aldrig själv kantklippning - men det låter som ditt problem skulle lösas av två saker:
1) Sätt kanttråden lite längre ifrån trädet - det låter som att du har dragit tråden för nära inpå trädet.
2) Slå på kantklippningsfunktionen - åtminstone ibland.
 
Ja men tråden sitter 500mm från trädet. men visst om jag går runt med trimmer och fin klipper så klarar sig klipparen men då är liksom idén med robot lite borta. Lösningen på båda mina problem och säkert många andras problem vore om maskinen försöker ta sig ur knipan istället för att bara anse att det är fel på drivning eller liknande.

Jag är medveten om att det är bra om klipparen stannar istället för att något går sönder men det är ganska irriterande att se den sätta sig på så simpla ställen där lösningen skulle vara att backa och svänga ifrån.

Finns det ingen här som har kontakt med tillverkaren och kan fråga hur dom tänker, det finns ju vad jag förstått en USB-port där man kan uppdatera mjukvaran så det handlar ju bara om att någon kan justera programmet. Alternativ hade naturligtvis varit en "Open Sourse" Det skulle förmodligen sluta med världens bästa klippare med tanke på hur många intresserade människor som skulle justera och fixa i programmet. (förmodligen en del katastrofer också :D)

problemet är ju inte när klipparen stöter emot för då vänder den utan det är när den smyger fram på ställen där det blir trögare och trögare. Som när det blir lite högre gräs runt ett träd eller om den får med sig en gren som är lite för stor att släpa runt på,,,, finns säkert hundra olika scenario.. lösningen vore dock att backa och svänga av.
 
B
Ja, en open source skulle vara kanon. Ska kolla med tillverkaren om dom kan släppa källkoden (troligtvis inte). Jag förmodar att problemet är att eftersom den går runt i en snäv vinkel runt trädet, så hamnar bakhjulen ute i det oklippta, och fastnar då? Kan du skicka en film på problemet till mig, så ska jag skicka den vidare till fabriken.

Det är en ny version programvara påväg (uppdateras med USB), men jag tror inte att den löser just detta problem. Däremot lyssnar dom på feedback, och det är en del andra features jag efterfrågat som jag tror att dom kommer att överväga att lägga in i versionen efter det.
 
Ja naturligtvis är det gräset som gör det. Och anledningen till att det blir känsligt är att kantklippning inte gäller runt träd. Så maskinen ska klara av att följa tråden utan att det någonsin har kantklippts och detta händer dock bara när maskinen ska åka till laddning och "råkar" stöta på ett träd, där står den och snurrar några varv om du har tur och har du otur så fastnar den. Detta problem och det andra problemet skulle garanterat lösas med att den provar åtminstone 1 gång att backa och svänga av.

att släppa källkoden är naturligtvis känsligt i många fall men borde inte vara det här med tanke på att det är långt ifrån unikt. Alla klippare har ju likvärdiga mjukvaror och hälften av dom som finns på marknaden har kommit längre än denna så jag tror dom skulle sälja grymt mycket mer på en öppen källkod. Antar att uppdatering och alla påpekade buggar och annat bara gör att dom får jobba mer för samma pengar och det är det ju ingen som vill göra..:)

Är dock säker på att den första tillverkaren som släpper källkod kommer sälja mer än dom klarar av att tillverka.

Finns det ingenstans man kan notera föreslagna ändringar så dom kommer till tillverkaren. är ju ingen idé att alla som äger en gräsklippare tjatar på tillverkaren.
 
Kajsas husse skrev:
Jag skulle vilja veta: hur rör den sej på tomten? Den enda gång min S520 går en rak sträcka är när den går på eller tillbaka till samma 50 m2 i ett tomthörn som den hållit på med en timme redan... På de skisser jag sett ska den i princip gå rakt framåt (till avgränsning) eller i spiral? Min traskar runt i halvcirklar till den hittar avgränsningsledningen och där vänder den ca 90 grader och börjar på nästa halvcirkel (oftast tillbaka igen). Så nu har jag två st 50 m2-stora ytor som är oerhört välklippta! Den ena sluttar visserligen något men den andra är horisontell.

Har läst nåt om att ledningar inne i maskinen kan ligga så att de stör den elektroniska kompassen. Hopsamling och viss flyttning kan ev hjälpa?

På S520 ska man ju också kunna ställa in "Räckvidd/Range" och därmed bestämma hur långt ut över kantlinjen den ska klippa. I läge 4 ska den klippa ett stycke över ledningen. På min klipper den exakt likadant i alla lägena. Ledningen skulle kunnat ligga 2 cm från huset och maskinen skulle aldrig rört hussockeln... Måste man "starta om" klipparen efter ändring av inställningen eller är det helt enkelt ett fel i programmeringen? Vet ni på outl1?
Det där beteendet känner jag igen på min S510. Dessutom har jag stundtals problem med att den fastnar körandes i en 1-2 m stor cirkel utan att träda ur den (kompasskalibrering enligt vissa).

När jag fick min S510 gick den rakt och raskt, men den blev snart dålig. Då lade jag in programvaran 20140513, gjorde en nollställning, och lyckades på så vis bringa tillbaka klipparen till nya höjder. Klippte på ett mycket bra sätt i en dryg vecka.

Nu är dock samma problem tillbaka igen, och en omladdning av samma programvara löste inte problemet denna gång. Får kanske göra ett försök med den nya 20140523 och att lägga om kablarna i klipparen. Jag misstänker kompassen, eftersom de stora bågarna bildas ryckvis och inte mjukt. Den har inga problem med att gå rakt då jag styr den med fjärrkontrollen. Beteendet kan inte kallas normalt.
 
B
Om klipparen rör sig i en cirkel (eller på annat sätt ej rakt) på tomten är en vanlig orsak magnetiska störningar i marken. T.ex stort metallobjekt eller ännu värre - strömkabel. Om man har ett hål med bergvärmepump eller vattenpump under marken, så kan den få problem där.
Då kan den antingen gå runt i cirklar runt magnetkällan, eller byta riktning lite i det området.
 
Hade samma problem m min 510 på ett område, la in originalprogramvaran utan kompass o det verkar funka! Ska testa att lägga in orginalprogramvaran m kompas o se om problemet uppstår igen. Det konstiga är att elledning som är den troliga felkällan går igenom båda områdena o beteendet uppstod bara i område 2:) vet inte om det kan vara så att ledningen ligger ytligare där!
 
Redigerat:
Min ställer sig också på ett ställe och gräver ner sig ibland. Det händer när inte krocksensorn registrerar att den krockat med något. Tycker också att den efter X sekunder, när den driver på ett hjul, och registrera noll i kompassändring, att den borde prova back på bägge hjulen för att ta sig ur situationen.

Sen har jag ännu inte upplevt en enda dag då den kört sitt program. Det beror på att det alltid är något som den fastnar på, och då är ju dagens program förstört då man måste starta upp den manuellt. Jag tycker att tillverkaren borde ändra så att när man trycket på AUTO får frågan, precis som idag YES. NO. men lägger till alternativet RESUME för att fortsätta dagens program. Ganska självklart egentligen.

Open source är en kanon-ide' - skulle göra denna klippare till den bästa på marknaden!
 
B
Hej,

Idén med RESUME är riktigt bra. Jag har fört fram den till fabriken redan, för det är många som har samma önskemål just när en schemalagd körning av någon anledning behöver avbrytas.
Om du har saker som den inte reagerar med krocksensorn på, kanske mjuka buskar eller låga kanter, så dra avgränsningskabel runt dom ställena.

Det har för övrigt kommit en färdigtestat mjukvara idag, som har en del uppdaterade funktioner. Bl.a ska den arbeta bättre i trånga passager och inte längre vända 180 grader om den upptäcker en trång passage.

Den senaste mjukvaran att ladda ner på vår hemsida under fliken "Dokument" på produktsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.