Idag har vi uppdaterat sajten. Från och med nu:

1) visar vi upp Fråga experten i huvudflödet på startsidan
2) kan man "följa/bevaka" bloggar.
3) har vi lagt tillbaka "Arkitektur" i huvudmenyn.
4) ändrat färgen på navigeringen i sajten till grönt.
5) lagt till en "Mest läst" i högerspalten.

Vi har också fixat en massa buggar.

Hoppas ni gillar det ni ser.
 
  • Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
Ser bra ut!

Finns det planer på att bygga om sidan med responsiv design istället? Hade varit fint på surfplattan där navigeringen inte blir den bästa med nuvarande lösning.
Blir även lite väl mycket vitt på sidorna om man sitter på en högupplöst skärm (2K/4K). Skulle därför gärna se att maxbredden ändras från 980px till 1200px samt att textstorleken ökades lite i forumet.
 
Fråga.
Har tagit bort att få mail på inlägg. Endå får jag visa inlägg på mail.

Varför?
 
Helioz skrev:
Ser bra ut!

Finns det planer på att bygga om sidan med responsiv design istället? Hade varit fint på surfplattan där navigeringen inte blir den bästa med nuvarande lösning.
Blir även lite väl mycket vitt på sidorna om man sitter på en högupplöst skärm (2K/4K). Skulle därför gärna se att maxbredden ändras från 980px till 1200px samt att textstorleken ökades lite i forumet.
Vi vill ha en responsiv sajt men vi tycker inte vi har sett några bra responsiva sajter annat än svt.se och sr.se och de har varken annonser eller ett forum. Jag tycker många responsiva sajter är sämre än icke responsiva sajter på desktop eftersom de skalar om sidan för tidigt vilket drabbar de användare som surfar med halvstort webbläsarfönster (vilket är vanligt på mac).

Sedan är det tyvärr inte heller busenkelt att bygga om det vi redan har. Men bara för att det är svårt behöver i sig inte betyda att man inte ska försöka.

Du skriver att navigeringen funkar dåligt på surfplattan, hur menar du då?
Så här ser det ut för mig idag.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Landscape

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Porträtt
 
Claesk skrev:
Fråga.
Har tagit bort att få mail på inlägg. Endå får jag visa inlägg på mail.

Varför?
Kan det vara så att du ändrat på standardinställningen för nya notifieringar under inställningar men fortfarande har kvar inställningen för gamla under bevakningar?
 
Helioz skrev:
Ser bra ut!

Finns det planer på att bygga om sidan med responsiv design istället? Hade varit fint på surfplattan där navigeringen inte blir den bästa med nuvarande lösning.
Så här ser mobilversionen ut i surfplattan. Är den bättre?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ja, skulle den bli ännu bättre (på surfplattan) om den hade navigeringen utflikt i en spalt till vänster?
 
Per Eskilsson skrev:
Kan det vara så att du ändrat på standardinställningen för nya notifieringar under inställningar men fortfarande har kvar inställningen för gamla under bevakningar?
Tack. Så det blir olika inställningar?
Hur ändra på gamla inlägg så man slipper mail avisering?
 
Per Eskilsson skrev:
Vi vill ha en responsiv sajt men vi tycker inte vi har sett några bra responsiva sajter annat än svt.se och sr.se och de har varken annonser eller ett forum. Jag tycker många responsiva sajter är sämre än icke responsiva sajter på desktop eftersom de skalar om sidan för tidigt vilket drabbar de användare som surfar med halvstort webbläsarfönster (vilket är vanligt på mac).

Sedan är det tyvärr inte heller busenkelt att bygga om det vi redan har. Men bara för att det är svårt behöver i sig inte betyda att man inte ska försöka.

Du skriver att navigeringen funkar dåligt på surfplattan, hur menar du då?
Har en Galaxy Tab platta och kör Chrome på den. I porträttläge så blir knapparna i menyn för små så då kommer "förstoringsglaset" upp och gör så att det blir två klick på varje knapp för att komma till sidan. Lite större text och touch targets överlag vore trevligt. I landskapsläget är sidan vänsterjusterad och har ett stort vitt fält till höger.
mobil.byggahus.se kommer jag inte ens in på den bara redirectar till vanliga hemsidan.

Tråkigt att ni inte är övertygade om responsiv design än. Jag tycker i princip det bara finns fördelar med det men kan förstå att det är en utmaning med era annonser. Det som du upplever som en nackdel med att omskalning sker tidigt ser jag som en fördel. Eftersom jag sitter på en stor skärm gillar jag ibland att ha många fönster uppe och anpassa storlekarna som jag vill. Men pga att byggahus inte är responsiv tvingas jag ha fönstret i minst 980px brett annars klipper den sidan och jag måste scrolla horisontellt.

Hittade förresten en bugg också. Om man har "bredda sidan" aktiverat så hoppar "senaste inlägget" i svarta listen överst ner vid små fönsterstorlekar och den vita texten blir oläsbar mot den vita bakgrunden. Jag löste det lite snabbt i Firebug genom att köra height:auto och lite padding istället för fast height på skynav div:en.
 
Hittade en bugg till. På mobilsidan på Windows Phone 8 så är menyikonen (hamburgaren) väldigt inzoomad och avklippt när jag jämför med ditt screenshot. Man ser bara 1,5 av 3 rader.
 
Testa gärna det mobila skinnet på surfplattan genom att klicka på mobil.byggahus.se-länken allra längst ner på sidan.
 
Tack för felrapporterna. Felet med den avhuggda hamburgaren tror jag hänger ihop med att olika mobiler har olika pixelratios. Iphones har 2x2 px, ännu modernare mobiler har 3x3 medan äldre telefoner har 1,5x1,5. Vad heter din windowsmodell?
 
Per Eskilsson skrev:
Tack för felrapporterna. Felet med den avhuggda hamburgaren tror jag hänger ihop med att olika mobiler har olika pixelratios. Iphones har 2x2 px, ännu modernare mobiler har 3x3 medan äldre telefoner har 1,5x1,5. Vad heter din windowsmodell?
Lumia 920 men hamburgaren är även avskuren på android-plattan på precis samma sätt.
 
Ladda gärna upp skärmdump på Lumia 920an och på Androidplattan (och skriv vad Galaxy Tab modellen heter) så att vi kan kolla närmare på det. Har tyvärr ingen Lumia här på kontoret.
 
S
nyfiken fråga.
finns ju såna som vill avregistrera sig.
jag ser inget problem. sett andra forum där dom kan avregistrera sig
inlägg finns kvar, på användaren står det avreg.
har olika leverantörer olika forumsystem eller vad är problemet?
 
Det går att avregistrera sig här hos oss också men man kan inte göra det själv utan måste be oss göra det.
Anledningen är att olika sajter har olika system (och regler).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.