Hejsan!
Vi hoppas kunna förlänga vårat garage med ett grovförråd/vedbod, men jag är lite fundersam kring hur jag ska få grunden på plats. Grejen är att marken inte är homogen, utan det är blandat jord och stora stenar som man bara ser ovanytan på. Det är osäkert hur stora stenarna är, men gissningsvis mellan 1-4 meter i diameter.

Tanken är att ha golvbjälklag som sitter på plint, men jag har förstått att man inte ska blanda nedgrävd plint med plint fastgjuten i berg, då det blir skadliga kraften när tjälen flyttar de nedgrävda plintarna. Nu är det förmodligen inte berg som sagt, och jag vet inte hur tjälen påverkar stenarna så det är många frågetecken.

Ska man borra/gjuta fast de plint som ska stå där det är sten, och sedan placera resten av bjälklaget löst stående på lecablock så det finns marginal för horisontella rörelser?

Tacksam för svar.
 
Hej

1-4 meter i diameter det är ju inte sten de e ju små berg :D. Jag skulle nog vilja säga att man kan blanda bara man ser till att man kommer ner på tjälfritt djup och stabil jord med dom grävda plintarna och att det verkligen är berg man dubbar i. Men jag kan ha fel, vore intressant att höra fler åsikter.

Mvh

Henke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.