Hej vi är ett par i 25 års åldern och har tomt i malmö regionen sedan ett par år tillbaka. Nu har vi börjat kolla runt på hus som vi kan tänka oss bygga, vi har fastnat för älvsbyhus för vi tycker dom är prisvärda och standarden passar oss (behöver inte massa lyx lyx ;))
Vi har tänkt oss ett höner eller ett torgrim med kupa och putsad fasad,
Finns det någon som byggt något av dessa hus som kan ge lite tips. T.ex om någon byggt med älvsbyhus i Malmö regionen är ni nöjda ? Någon som vet hur puts systemet är? All information är välkommen
 
"Skåningar kräva dessa fasader", och gång på gång hör man trähusfabrikanter gnälla på svårigheten att sälja trähus i just landets sydligaste delar. I resten av Sverige bygger folk träpanel av bara farten. Och till japaner exporterar man trähus som en kostbar lyxprodukt! Men i Skåne, Danmark och Tyskland blir det tvärstopp: Här ska husen ha putsad fasad.

Utan att ha personlig erfarenhet av Älvsbyhus råkar jag veta att den fasadputs som hamnar på företagets nya hus i Skåne marknadsförs via fristående leverantör. Om något fel uppstår gäller därför inte Älvsbyhus garanti. Man måste istället reklamera till den andra leverantören.

Egentligen är det lite synd. Putsad fasad passar allra bäst på hus av tegel eller sten. Och då blir priset därefter, utan att det handlar om lyx. Möjligen blir skillnaden i pengar lite mindre om man tar hänsyn till underhåll under husets hela livslängd. Kanske kan man bygga klokt och billigt "lösvirkeshus" av sten med hjälp av någon klok arkitekt. Men Älvsbyhus prislapp blir svår att spöa.

Kort sagt: Ska ni ha Älsvbyhus - välj ett med träpanel! Annars välj ett annat hus. Och rätta mig gärna om det finns bevis för bättre råd.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Det är verkligen ett dilemma. Ibland finns det ju krav på putsad fasad i detaljplanen. Sedan kostar ett stenhus för mycket för väldigt många som vill bygga hus.

Jag hade förstås fått för mig att alla nu har ändrat konstruktionen när man bygger putsfasad, från enstegestätad till tvåstegstätad, och då borde problemet vara löst?

Jag tycker att ni ska kontakta säljaren på Älvsbyhus och höra hur de konstruerar sin putsfasad och vad som gäller om man får fukt i den.
 
Volymhus bygger på principen att största möjliga del av arbetet utförs under tak på fabrik. Direkt på byggplats ska man helst bara lossa en färdig produkt. Redan därför blir putsad fasad problematisk: Man måste göra ett kvalificerad jobb hos kunden, utan industriell kvalitetskontroll, utan stordriftens fördelar och utan skydd för väder och vind.

Älvsbyhus levererar sina vanliga träpaneler grundmålade. Men för att inte lova för mycket kallar man det "skyddsmålning" istället för "grundmålning". Orsaken är att man på fabriken inte får 100 procent koll över slutlig finish . Vet man detta förstår man också varför fasadputs gör seriösa träshusfabrikanter så illa berörda.

:|
 
Vi har byggt ett Regin i Dalarna med Älvsbyhus och är jättenöjda med Älvsbyhus, dock har vi haft besök av en högst oseriös golvfirma från Uppsla. Skulle rekomendera Älvsbyhus till alla som vill bygga ett hus, energisnål är det oxå ;)
 
Fasaden bör ju inte var ett problem så länge den är luftad, vilket de flesta putsade fasader på trähus är idag. Är den inte luftad utan bara har 2-stegs tätning så hade jag blivit osäker. Att rekommendera någon att välja ett hus med träpanel bara för man vill ha ett trähus är väldigt märkligt. En putsad fasad på ett trähus blir något dyrare och över tid billigare om man räknar in kostnaden för ommålning säg vart tionde år på ett trähus. Efter säg andra ommålningen har man tjänat in mellanskillnaden.
 
Och när putsen förr eller senare krackelerar, då är det billigt som satan att få huset fint igen?
 
cecar33 skrev:
Och när putsen förr eller senare krackelerar, då är det billigt som satan att få huset fint igen?
Varför skulle putsen förr eller senare krackelera? Det kan såklart bli sprickor i putsen över tid som på vilken fasad som helst, då får man ju i så fall knacka bort och putsa igen i samband med ommålning säg vart trettionde år. Har du några belägg för att det skulle bli mycket sprickor? Ventilerade putsfasader har ju trots allt inte byggts särskilt länge och jag har ännu inte läst om några problem med detta.

Vi kan såklart diskutera hela dagen angående vilket som är bäst av trä och putsade fasader. I slutändan beror det på hur man värderar sin egen tid när man målar om samt hur roligt man tycker detta är. Sen är det självklart också en fråga om tycke och smak. Nu är det så att TS vill ha en putsad fasad och då tycker jag inte att folk skall avråda honom på ogrundade argument.
 
Direkt svar till trådskaparen. Vi bor i ett putsat Höner i Skåne och mycket riktigt är fasaden inget tillval som Älvsbyhus erbjuder utan det är säljarens tillval som köps in av lokala hantverkare. Detaljplanen där vi bor tillåter puts eller tegel samt enbart röda takpannor. Huset är från 2011 och fasaden är ventilerad med material från STO. Jag noterade några sprickor vid entrédörren efter två år, vilka åtgärdades direkt.
 
Okej hur tyckte ni att det var att bygga med älvsbyhus gick allt som planerat? Det lutar mot atr vi bygger ett höner med en takkupa. Har ni någon takkupa på ert ? Ni som bott i huset ett tag något som ni saknar att ni inte gjorde när ni byggde tillvall mm :)
 
Vi saknar fönster vid diskbänken annars är allt toppen, vi har ändå bott här i 3år nu så man har hunnit boa in sig. Allt gick som planerat å vi hamnade till och med lite under budget :) Vi har vanliga fönster och dom är delningsbara så jag rekomenderar att ni tar "tillvalsfönstrena", om det nu fortfarande är tillval.
 
jag och mannen tittar på hus hos älvsbyhus,jag föredrar enplan men mannen envisas då med 1,5 plan, är oinredda våningen isolerad utan tillval? jag tyckte att de hade lite tråkiga standard i kök och att man inte kunde ta tillval som kakel i badrummet där nere. har ni varit nöjda i överlag med hörner?
 
Hur har ni de i er torpargrund har ni en avfuktare där eller ?
 
Vi har nu bott en dryg månad i vårt Höner. Vi är supernöjda med huset och Älvsbyhus som företag genom hela processen. Allt har varit väldigt strukturerat och enkelt för oss som kund. 3 veckor efter slutbesiktningen kom Leif från Service Syd upp och fixade alla punkterna på besiktningsprotokollet som var Älvsbyhus ansvar, samt även ett par smågrejer till som jag hittat.

Vad gäller badrummet så är vår rekommendation definitivt att behålla våtrumsskivorna. Vi valde de vita med "stora" kakelmönstringen samt mörkgrå våtrumsmatta och tycker det känns jättetrevligt. Avdraget man får om man väljer bort hela badrummet är så litet relativt kostnaden att vi inte tyckte att det var försvarbart att kakla.

Det vi dock valde bort som jag kan rekommendera varmt är stänkskyddet över köksbänken som är av typen Berry Alloc Kitchenwall. Till skillnad från våtrumsskivorna i badrummet så ser den skivan riktigt billig ut och trots att man bara får 250 kr (!) i avdrag när man väljer bort den så kändes det klart prisvärt att lägga de pengarna det kostade att kakla. Det tillsammans med tillvalsluckorna i vitlackerad MDF ger en klart högre kvalitetskänsla än standardköket. Vi valde även till grytskåp med rullbackar överallt där det gick (3 st) samt inbyggnadsvitvaror.

Vad gäller krypgrunden så levereras alla hus nu med Trygghetsvakten som är en termisk avfuktare. Jag har monterat 3st fukt-/tempgivare i grunden och hittills har det sett hyfsat ut.

Vad gäller planlösningen så är vi enormt nöjda med Höner. Vi har inte vridit kyl och frys som vissa gör och har även behållt "pelaren" som stöttar upp hjärtväggen mellan vardagsrum och kök. Bägge dessa val (att hålla sig till standardplanlösningen) är vi väldigt nöjda med. Man slipper se eventuell disk om man har gäster, får en naturlig plats för kamin "bakom" kyl och frys samt får en viss liten avgräsning mellan vardagsrum och kök som i vårt tyckte gör vardagsrummet lite lättare att möblera.

Vi har garaget placerat 2 meter ifrån huset så något fönster över köksbänken var inget alternativ men hade annars varit trevligt. Dock är det käckt med de 2 extra överskåpen som man får när man inte väljer fönstret. :)

Känner man att man vill lägga lite jobb så kan man ju alltid välja bort fanérgolvet (Golvabia) som är standard och få tillbaks 190kr/m2. Då skulle man för en liten merkostnad kunna lägga in ett riktigt parkettgolv. Vi valde att behålla fanérgolvet och tycker det är kanonsnyggt men hur hållbarheten är får framtiden utvisa.

Vad ska man mer tänka på... Jo innerväggarna är 10mm spånskiva. Det är absolut inga problem bortsett från lyhördhet vilket en del klagar på. Då vi visste detta innan så pratade vi med bygglaget så att de gipsade en del rumsskiljande innerväggar med 13mm gips utanpå spånskivan. Sänkte lyhördheten rejält och klart smidigt att ha det fixat från början.

Vridfönster på hela nedervåningen valde vi till vilket känns kanon. Till skillnad från de sidohängda inåtgående fönsten som är standard så är tillvalsfönstret även aluminiumklätt vilket ju är trevligt.

Vad gäller Torgrim så är ju det ett lite förstorat Höner på sätt och vis men vi kände att den extra ytan var på fel ställen för oss. Man får en enorm matplats t.ex. som vi inte hade haft nytta av till vardags. Den i Höner känns stor nog för oss. Jämför t.ex. Torgrim med enplanshuset Tyr som vi tycker är betydligt mer välplanerat trots liknande grundplan. I slutändan så blev inget av husen med 121m2 bottenvåning något alternativ för oss då vi inte kunde få till placeringen av hus/garage på tomten på ett bra sätt med något av dem.

Det är nog förövrigt vår allra främsta rekommendation efter att vårt hus kommit på plats och vi kunnat jämföra med vissa av våra grannars hus (vi bor i ett område med bara Älvsbyhus) att ni ska lägga mycket krut på husets placeringen på tomten. Titta på var solen går upp/ner så att ni får sol på er tänkta uteplats under så stor del av dagen som möjligt. Vi lade massor av tid på detta och maximerade tomtytan i söder/väster. Övriga familjer gick på de av entrepenören föreslagna alternativen och vissa är lite missnöjda med hur det blivit när husen faktiskt kommit på plats. Så låt inte säljaren stressa er på denna punkt när bygglovshandlingar ska förberedas av Älvsbyhus utan ta god tid på er. Vi kutade runt på tomten en hel helg med 50-meters måttband och markerade med lite pinnar och annat hur det skulle bli och försökte visualisera det hela. Och så blev det också ruskigt bra. :)

Vi har takkupa samt förhöjt väggliv (båda rekommenderas varmt!) samt garage av modell F12. Sedan en drös småtillval som jag gärna kan dra mer om men nu känns det nästan som att jag riskerar att tråka ut med detta långa inlägg. :)



/Erik
 
Kanske egentligen fel tråd men jag hoppas det är ok om jag lånar lite. Jag skulle väldigt gärna vilja få kontakt med Torgrimsbyggare för att få se lösningar/ritningar/bilder på ovanvåningen. Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.