Vi har kommit över ett stort parti gammal storgatsten som vi tänkte använda till gångar + ev. trappa. Vi har köpt det billigt och kan med andra ord knacka sönder några, amatörer som vi är.....Har läst tidigare inlägg om gatsten och det verkar ju så gott som omöjligt att lägga om man inte är proffs...
Har någon lyckats eller ska man inte ens försöka? Vad är det viktigaste att tänka på om man ska ge sig på det själv? Tacksam för alla tips!
Buffy
 
En tidigare kollega till mig la gatsten själv, det viktigaste att tänka på var underarbetet. Sedan var det lite mer jobb med själva "passningarna" av stenarna.

I övrigt tyckte han inte att det skiljde sig särskilt från att lägga vanliga plattor.

// Sanne
 
Hyr en sån där maskin, en "marktillplattare", vad den nu heter...Underarbetet är mycket viktigt, sen kan man lägga ut nåt slags skydd under stenarna så gräs inte växer hej vilt mellan stenarna. Vår granne gjorde så, såg jag. Kolla upp! :D
 
Det är inte svårare med gatsten det tar bara längre tid. Underarbetet gör du som vanligt, och då menar jag en noga "paddad" grusbädd av icke tjälskjutande material. Nu kommer det tidskrävande och det är själva läggningen av gatstenen, du får passa in varje sten för sig eftersom de inte är exakt lika stora, och banka ner dem i underlaget med en gummiklubba. Det är som ett jättelikt pussel.

Det finns olika mönster som du kan lägga, här är länk till en sida.

http://www.apsten.se/InternetNY/Apsten/Marksten/3.5.4.htm

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.