Jag tänkte köpa en ny gräsklippare till min far. Hans gick precis sönder :(.

Han bor i ett kedjehus och har en gräsmatta på ca 400 kvm att klippa. Gräsmattan är helt plan. Det behöver inte vara någon värstingmaskin, men den ska fungera bra och han vill att den ska vara självgående.

Vilka bra och pålitliga budgetgräsklippare finns det i 3000 kr klassen? Jag skulle helst se att den förutom är självgående. även har bioclip funktion eller liknande så att han slipper stå och kratta gräset efter att han klippt.

Vilken eller vilka gräsklippare skulle ni rekommendera i den här prisklassen?
 
Redigerat:
Till den ytan borde det fungera bra med en elektrisk klippare. Dessa är visserligen inte självgående, men är så lätta att det knappast behövs. Jag har en elektrisk Stiga som jag är nöjd med.
 
Jag tror faktiskt att han föredrar en bensindriven. Och sen vill han gärna ha självgående, även om gräsklipparen är lätt :).

Har kollat lite på Stiga Multiclip 50 S. Kan det vara ett bra alternativ?
 
Anna1984 skrev:
Jag tror faktiskt att han föredrar en bensindriven. Och sen vill han gärna ha självgående, även om gräsklipparen är lätt :).

Har kollat lite på Stiga Multiclip 50 S. Kan det vara ett bra alternativ?
Vi har en sån och den är helt ok. Hade ungefär samma modell i tio år dessförinnan.
 
MathiasS skrev:
Lite prut på denna så är du hemma.... [länk]

Även om det bär emot att rek stiga efter allt strul jag hade med deras kinamotor så tror jag det är maskiner i en bättre klass än mycket annat du köper nytt för 3000.....
Vet du vad som skiljer en Rental från en vanligt Multiclip 50 S?
 
Jag borde veta för jag köpte själv en 50s rental innan jag fick kinamotorproblem och bytte till klippo (kinaproblemen är dock lösta för länge sedan vad jag vet, det var tanken som sprack när man drog i startsnöret). Jag tror att Rental just nu mest innebär en annan motor än Stigas egen kinamotor ST45). Kolla här om du blir klokare:

http://www.stiga.se/products/stiga_se/grasklippare/multiclip.html
 
MathiasS skrev:
Jag borde veta för jag köpte själv en 50s rental innan jag fick kinamotorproblem och bytte till klippo (kinaproblemen är dock lösta för länge sedan vad jag vet, det var tanken som sprack när man drog i startsnöret). Jag tror att Rental just nu mest innebär en annan motor än Stigas egen kinamotor ST45). Kolla här om du blir klokare:

[länk]
Modellen på Stigas hemsida ser annorlunda ut än den i annonsen. Är det en äldre modell eller bara en annan färg?
 
Har det blivit nån gräsklippare?
Annars kanske den på bilden är nåt. Möjligheten att ibland kunna samla upp gräset är nåt jag saknar på vår gräsklippare. Speciellt när det är nyklippt och barnen vill bada etc.
Annars gillar jag multiclip.

ImageUploadedByByggahus.se1401888618.676778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack men det blev en Toro Recycler 55 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.