Som frågan ställs i rubriken.
Det kläcks trillioner med grodägg som blir till grodyngel, som rimligen blir till grodor.
Vart tar ynglen vägen, och varför måste grodorna vara fridlysta?

Så här ser det ut i en damm här i närheten.
(Inte på min tomt, och dammen är grävd, men får sköta sig själv)
P1000216 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett annat "stim" i samma damm:
P1000217 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tusentals yngel i en liten damm alltså.
Vart tar alla grodorna vägen?
 
Från ägg till fullvuxen groda är prognosen inte så god. De blir uppätna av fiskar, fåglar, ödlor, ormar, div andra kräldjur, rävar, grävlingar, katter och andra fyrfota djur, de blir överkörda av bilar och nedtrampade av både skor och klövar samt få sina biotoper bortgrävda, asfalterade och ödelagda. Av alla yngel på dina bilder klarar sig kanske en till vuxen ålder. Och när det är dags för att föröka sig så måste de korsa vägar och utsätta sig för alla andra uppräknade faror ovan återigen.

Alla arter av grodor är inte utrotningshotade men eftersom flertalet är och grodor behövs så är alla skyddade.
 
När dina grodyngel har blivit större så vandrar dom nog förbi samhället jag bor i .:sly:
Det kryllar av grodor eller paddor stora som en ciggarettask i längd och det värsta är att jag fattar inte varifrån dessa odjur kommer.
Vi har inget vattendrag i närheten och jag antar att dom bara blir mat åt rovdjur och detta pågår varje år.:(
 
Hahaha... :D Grodynglen och grodorna ingår i något som i vardagligt tal brukar kallas "Naturen". Precis som myggor, fästingar, vargar och älgar utgör de vårt ekosystem där alla har sina syften och naturliga fiender. Myggan till exempel har som syfte att bli mat till fåglar och fladdermöss, fästingen har som enda syfte att plåga andra djur och bli bortplockade av människor med små kofötter och strypsnaror, vargarna är coola och äter älgar och älgarna har som syfte att pusha på utvecklingen av krockskydd i bilar samt att stå på Skansen och glädja små barn med sockervadd i håret.
På samma sätt har grodynglen som syfte att utgöra mat till fåglar och andra kräldjur samt att som fullutvecklade bli platta saker på våra grusvägar som barnen kan glädjas över när de känner igen en överkörd groda med inälvorna lite käckt på sne.... :) men som sagt, många kvar blir de inte.....
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 3 till
  • Laddar…
T
Samtliga ormar, ödlor och grodor är fridlysta i Sverige oavsett om de är utrotningshotade eller vanligt förekommande.
Anledningen är att gemene man inte ser skillnad mellan en utrotningshotad art och en vanligt förekommande, därav så har vi en generell fridlysning.
Nu för tiden verkar ju folk inte ens kunna se skillnad på snok, huggorm och kopparorm (benlös ödla), allt är "orm" och "farligt" och ska slås ihjäl... :(
Personligen skulle jag nog inte se skillnad mellan en huggormshona och en utrotningshotad hasselsnok vid första anblicken.

För att återgå till grodynglen så äts de dessutom av trollsländelarver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.