Vi hittade ett hus från 1850 som vi tycker mycket om, men huset har delvis väldigt låg takhöjd. Vardagsrummet under bjälkarna endast 1,75m (1,88 maxhöjd), köket 1,80m (1,93 mellan bjälkar). Det finns knappt ett rum över 2 m, endast bad och toa.

Det fungerar för oss, men jag underar om det blir problem att sälja huset i framtiden. Vill inte lägga allt pengar på ett svårssåld boende om vi vill flytta någon gång. Har inga som helst erfarenheter med gamla hus i Skåne och deras marknadsvärde. Någon som vet?

Är takhöjden allt för lågt?

Hörde man kan sänka golvet (Torpargrund, stomme lertsten) - erfarenheter / kostnad?
 
Självklart påverkar det värdet jag som är 194 cm skulle aldrig någonsin köpa ett sånt hus så marknaden blir ju mindre. Men köper ni det billigt med tanken på tak höjden så ska det nog gå att sälja är ju jämt en fråga om pris.
 
Hej!

Klart att det kan spela roll med takhöjden, men jag tror inte att det blir direkt svårsålt pga det. Mycket annat som spelar in, som vanligt är ju läget det absolut viktigaste. Jag bor själv i ett gammalt hus i Skåne som är byggt 1885, taket i köksdelen höjdes lite på 70-talet i samband med en stor renovering, så nu har jag nästan 2m i takhöjd på större delen av bottenvåningen. Ovanvåningen är lägre, ca 1,85. Funkar hur bra som helst att bo i, men jag är förstås inte 194 lång heller.

Samtidigt tycker jag att det blir mysigt och ombonat med låg takhöjd, jag ser det som en fördel. Dessutom är det mycket lättare att måla om taket...
 
Jag som är relativt kort, (1,78) skulle inte köpa ett hus där jag riskerar slå huvudet i takbjälkarna,
Under 2m känns som lekstuga. Försök en så enkel sak som att klä på dig under ett tak på 1,8m.... inte helt enkelt utan att sträcka armarna i luften.
 
Det lär man sig... (Jag är också 1,78.) Det är värre med taklampan, den kan man slå huvudet i...

Varför vill ni köpa huset? Är det en investering på lite kortare tid, leta efter ett annat istället. Är det för att ni själva vill ha det och bo där framöver (eller fritidshus?), tänk inte så mycket på hur det kanske går att sälja efter x antal år, köp det om ni tycker om det! Ni vill ju köpa det, det kommer att finnas andra köpare till det den dagen ni behöver sälja.
 
Kanske sänka golvet om ni ändå ska göra om/isolera?
 
Hemmakatten
Jag skulle inte vara spekulant på ett hus med så liten takhöjd. Lite jordkällarvarning.
 
Ur energisynpunkt är det ju ett +. Dessutom tror jag värdet faktiskt kan påverkas positivt också om det är ett torphus, då finns ju den rätta torpkänslan kvar i huset.
Det finns väl en viss skara köpare som vill ha den låga och ursprungliga takhöjden till varje pris.
 
Tack för alla synpunkter. Bestämde oss emot det pga takhöjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.