Första tanken altan på 65m2.

Plintar gjutna utan stolphållare.

Ändrade planer. Det av altanen ska ha tak, ca 10m2.

Egenvikten i relation med vindlasten torde göra att jag behöver fästa bärlinorna i plintarna väl och hur bära sig åt då på bästa sätt?

Borra i plinten och montera fästen med ankarmassa?
Borra i plinten, genom bärlinorna, montera gångstål med ankarmassa och dra med mutter o bricka?
Byta ide?

Säg inte gjuta om plinten bara...
 
Vanliga fästen som du tänkt från början(?), dom är ändå överdimensionerade i förhållande till ditt behov.
Antar att plintarna är grävda tll rätt djup och stora nog? Inga problem då, kör vidare.
 
Plintarna sitter som berget, varierar i djup mellan 70 o 120 beroende på underlaget. Packad grus i botten, 200mm's rör och armerad enligt konstens alla regler.

Ursprungligen hade jag tänkt låta bärlinorna vila på plintar utan fästen alls. Bärlina och golvreglar 45x170 med 1800cc på bärlinorna.

Vad jag nu ärorolig för är att grejorna flyttar sig vid stark vind på grund av väggar och tak. Byggnaden med "tak" är ett utekök med tre väggar och öppet åt sista sidan. Ber redan nu om ursäkt för ritningen av Kalle Anka-klass men jag hade bara powerpoint tillhanda... Altan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räcker det med egenvikten på hela klabbet för att det ska stå stilla?

Tilläggas kanske att det står 300 meter från havet och ibland är det lite mer än en lätt bris...
 
Det är väl bara att skruva fast en byggvinkel i plinten och skruva fast bärlinan.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Har du INGENTING som stödjer i sidled?

Egenvikt plus friktion blir ju troligen ganska stadigt, men det kan ju t.ex. röra sig en halv centimeter om året eller nåt så allt har halkat av plintarna om 10 år. Så nånting behöver du, men jag tror inte du behöver förankra i varenda plint.
 
Byggvinkel istheshit! ;)
Räcker mer än väl med enklare modellerna.
 
Njae jag har ett befintligt altandäck som sitter fast i huset som den andra kortväggen står mot samt att det nya altandäcket är nedsänkt i förhållande till det befintliga med två trappsteg.

I kväll har jag tolv stycken förstärkta byggvinklar på sex stycken plintar, två på varje plint för att hålla åt alla håll :)

Ibland är det enkla det svåra...

Jag bugar och tackar för de kloka svaren!
Var så fokuserad på stolphållare så byggvinklar gick mig förbi...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.