Jag tror inte det var med några råd till mitt nonwood från mio. Ska dubbelkolla. Men står inget så anser jag tillverkaren ansvarar för fel om det för användande som anses normalt för ett utomhusbord. Jag frågade mio innan köp av brafab bordet om värme och de sa att det är gjort för att tåla väder och vind. Inget om att man inte ska låta glas stå i solen osv.
 
Nu var det väl vinglasens funktion som brännglas som var problemet... de ska ju vara fulla och i handen
då lär det inte bli brännmärken.

OM det var perfekt fungerade brännglas hade det väl i princip inte spelat nån roll vilket material bordet var.

Jag dricker bara ur glas med paraply i på soliga dagar för att minimera brandrisken.

/ATW
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
ArneTW skrev:
Nu var det väl vinglasens funktion som brännglas som var problemet... de ska ju vara fulla och i handen
då lär det inte bli brännmärken.

OM det var perfekt fungerade brännglas hade det väl i princip inte spelat nån roll vilket material bordet var.

Jag dricker bara ur glas med paraply i på soliga dagar för att minimera brandrisken.

/ATW
Aha, det är därför det bara serveras paraplydrinkar på varmare breddgrader!
Det stod det inget om på Wiki.

Man lär sig något nytt varje dag (y)

finskparaply.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Lånad" från http://facebookrape.se/roliga-facebook-statusar/finsk-paraplydrink/
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, det tror jag.
Vad tror du?
Jag tror det hade blivit ett brännmärke i ett träbord också. Men så har jag ju varken sett glaset eller brännmärket. :)
 
Ok.

Jag tycker ju det verkar som nonwood är klart mer känsligt. "Placera aldrig varma föremål direkt på materialet." Det gäller ju alla material, i någon mening. Men här används ordet "varma" istället för t.ex. heta. Du kan med andra ord inte ställa en kopp kaffe direkt på bordet. Man får hoppas att en varm tallrik är ok, men ska man följa skötselråden är det inte det... ;)

http://www.stylestation.se/tips-_-rad.aspx

http://www.brafab.se/Skotselrad.aspx

Dessutom är det ju så att Brafab inte alls skriver om det som TS råkat ut för. För vad jag förstod hade brännskadorna inte uppstått direkt under glasen.
 
Bricco skrev:
Vad tog de per skiva?
80kr
 
raveper skrev:
Varför byta brädorna när du i framtiden ändå kommer ha duken på eller..?
Kommer nog inte dra över duk för detta. Får bli att ta bort glasen från bordet eller använda underlägg i forsättningen. Får väl köpa på sig ett lager extra brädor om, eller när, det händer igen
 
thomasx skrev:
Ok.

Jag tycker ju det verkar som nonwood är klart mer känsligt. "Placera aldrig varma föremål direkt på materialet." Det gäller ju alla material, i någon mening. Men här används ordet "varma" istället för t.ex. heta. Du kan med andra ord inte ställa en kopp kaffe direkt på bordet. Man får hoppas att en varm tallrik är ok, men ska man följa skötselråden är det inte det... ;)

[länk]

[länk]

Dessutom är det ju så att Brafab inte alls skriver om det som TS råkat ut för. För vad jag förstod hade brännskadorna inte uppstått direkt under glasen.
Stämmer. Brännmärkena var ca 10 cm "bakom"
 
Tidigare 6 år hade vi ett bord i teak. Inte ett enda liknande märke. På det nya bordet hände det efter 4 timmar:(

´bord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får borra ur brännmärkena med kvistborr och ta en "skrotbräda" som du borrar pluggar ur med ett pluggborr och ersätter brännskadorna med ;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Går det att vända biten?
 
MrMacplay skrev:
Tidigare 6 år hade vi ett bord i teak. Inte ett enda liknande märke. På det nya bordet hände det efter 4 timmar:(

[bild]
Jag säger bara en sak (och tyvärr inte så rumsrent): Sicken skit!

Under mina resor i Florida och andra sydstater i USA där det verkligen är varmt och solen bränner har jag inte sett något liknande.

Det ser ju mest ut som att folk har suttit och fimpat cigaretter i bordsskivan.

Men det vore intressant att få se en bild på föremålet som gav upphov till dessa skador.
Så vi andra också får lära oss något :)
 
Vill du se en svensk vinpimplare så räcker det väl med en tur till badrumsspegeln? ;)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Vill du se en svensk vinpimplare så räcker det väl med en tur till badrumsspegeln? ;)
Vad har det med det sönderbrända bordet att göra menar du?
 
KnockOnWood skrev:
Vad har det med det sönderbrända bordet att göra menar du?
Ungefär lika mycket som ditt inlägg #18, kanske ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.