nikasp
Jag tänkte snickra ihop en liten altan eller snarare var önskan "en liten bänk att sitta och läsa på på våren". Jag tänkte försöka snickra ihop något och min idé är att använda den gamla trappen men byta till 3,70 m trallvirke. Då blir det något slags långt mellanting mellan sittplats och altan. Nu är trappen 58 cm djup. Som synes så finns en riktig uteplats med tak och möbler. Här ska man kunna kura med en bok och lapa lite sol enligt önskemålet.

Jag skulle vara mycket tacksam för tips hur jag löser med bärlina, infästning i grund/fasa och (förhoppningsvis) marksten och inte plintar. Vi har lite begränsat om tid så jag hoppas hinna det här på en dag inkl. färd till brädgården. Är det måste att gräva ur gräsmatta och lägga markduk och singel på osv.? Ska läsa på mer om lämpliga dimensioner osv. imorgon.

IMG_2220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Enklast är en flytande konstruktion, dvs lägg allt på marksten. Att gräva ur är ett måste med tanke på allt gräs du har, sen markduk så så sprid ut lite grus för att duken skall ligga kvar. Sen lägger du ut lämpligt antal markstenar och så bärlinor och reglar som du väger in. Sen på med trallen.

Detta hinner du på en dag.
 
Tycker som Noseone, med tillägget att jag tror du kan skippa den befintliga trappen helt. Iofs svårt att se på bilderna med tanke på bland annat gräset men även om du gräver ur lite grann så kommer marksten, bärlinor och reglar bygga upp såpass mycket att trallen troligen kommer minst i nivå med nedre trappsteget, om inte högre. Då ter sig plötsligt trappan lite onödig. Kanske till och med ska satsa på att få trallen i nivå med övre trappsteget eller några centimeter lägre? Då blir det ett naturligt steg ut genom dörren och du kommer upp lite grann från omgivande gräsmatta. Trappan kan du i så fall klä om och sätta i kanten någonstans som väg ner på gräsmattan.

Enda merjobbet blir ju att flytta trappan och det blir dessutom enklare om du inte behöver bygga däcket runt trappan.


Läste om ditt första inlägg en gång till... Hur stor tänkte du göra altanen? Bredd och djup? Nu får jag intrycket av att du tänkte enbart bredda trappen, alltså förlänga den längs fönstren (?) men behålla djupet på 58 centimeter? Är tanken en "trappstegsbänk" med fasaden som ryggstöd? (Tror i så fall att fönsterplåten kan bli lite obekväm...?) I så fall är det väl "bara" att kopiera trappans vangstycken, fast i trä, och fästa/ställa de på samma sätt som den befintliga trappan och sen klä hela alltet i trallvirke.

Blir nog en mysig plats hur som helst! (y)
 
nikasp
Tackar för svaren! Dåligt om tid att skriva idag men jag fick för mig att använda trappen som har en rätt fin icke-rostig stålkonstruktion som är skruvad i grunden för att förenkla och slippa marksten där. Tänkte alltså bara göra det nuvarande övre trappsteget till en 0,60 x 3,70 meter lång "altan" att sitta på och ha nån blomkruka på och behålla trappsteget ned. Den äldre damen som önskade en liten vilplats pratade om "bänk" först, det är jag som spårat ur och vill dra ihop något lite större :)

Dock inser jag att 0,6 sittdjup och fönsterbleck i ryggen inte är optimalt. Frågan är om det bara är att lösa med någon kudde de gånger man vill sitta ute alt. göra ett par flyttbara ryggstöd. Har inte tänkt igenom det hela riktigt än som ni märker.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
nikasp
Var dit igen och spånade. Senaste är att befintliga trappan ska bort men formen på minidäcket ska vara detsamma. Dvs. som en 370 cm lång trappa. Få se hur jag ska få till trappsteget med de här (mot marken låga) måtten: IMG_3699.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undre trappsteget är 15 cm till backen och 20 cm upp till övre. Dvs. bara 35 cm från marken och upp. Ska gräva ur och lägga markduk och grus på som tipsats om. Återkommer senare med nån skiss.
 
Redigerat:
nikasp
Jag är ganska nöjd, en liten miss estetiskt i ett hörn, och flickvännens mamma var väldigt nöjd. Körde bärlina 145x45 i husgrunden och sedan fem bärreglar fästa i balkskor och tre såna där plastplintar som man kan skruva upp och ner. I ytterhörnen korta stolpar som liksom plintarna står på marksten. Körde med takpapp så de inte ska ruttna. Marksten på backen nedanför och sedan ett löst trall/trapppsteg uppe på. Blev riktigt stadigt och perfekt för en kaffekopp i solen.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Johanpoandersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.