Vi har precis anlitat en trädgårdsmästare för att anlägga en gräsmatta och är mycket missnöjda med jobbet. Det är nu snart fyra veckor sedan han sådde fröna. Det vi inte är nöjda med är dels att det är väldigt mycket ytlig sten kvar (en del upp till 3-4cm stora), ytan är ojämn och det är mycket mer ogräs än gräs där. Nu undrar jag om någon kan tipsa på vilka krav man kan ställa på en yrkesman när det gäller sånt här? Vi har litat på honom och inte varit så delaktiga i beslut om kvalitet eller mängd matjord etc, och jag vet inte heller i detalj hur/vad han har gjort. Men jag vet att det sista momentet var att köra med vertikalskärare, kratta och sen gödsla och så frön.

Vi funderar nu på att bestrida fakturan eftersom vi känner oss väldigt missnöjda. Vi är mycket tacksamma för snabb respons eftersom fakturan snart ska betalas.
 
Mycket sten är det i anläggningsjord, jag brukar plocka i hink det som kommer upp på ytan. Sen ogräs får man ju räkna med när man sår, rulla ut så slipper ni det. Ogräs brukar annars försvinna då det inte gillar när man klipper.
 
Stefan N skrev:
Mycket sten är det i anläggningsjord, jag brukar plocka i hink det som kommer upp på ytan. Sen ogräs får man ju räkna med när man sår, rulla ut så slipper ni det. Ogräs brukar annars försvinna då det inte gillar när man klipper.
Men det ska väl normalt sett inte vara så mycket sten i matjord? Min fundering handlar mest om vad man kan kräva av hantverkaren. Jag tycker det bör gå att kräva en helt jämn yta utan sten?
 
På alla gräsfröpaket jag använt här hemma för att stödså har det stått att man ska plocka bort, pinnar och stenar och se till att dela på eventuella jordklumpar. Så jag tycker man kan kräva av hantverkarna att de följer såna instruktioner.
 
S
säkerligen har det plockats bort en del. har det inte regnat hos er? då kommer det fram mer stenar
 
Man använder inte matjord utan anläggningsjord när man gör en gräsmatta. Undantaget om det är en mycket sandrik jord under. Så det är helt normalt med lite sten i jorden, kanske inte 4cm stenar.
Att det kommer ogräs kan man väl inte klandra den som sått gräset för... det är liksom en "naturlag".
Ojämnt ska det inte behöva vara
 
Är det 4 cm stenar låter det som det är dåligt krattat. Hittade ett dokument hos SP där man anger att max "kornstorlek" på anläggningsjord är 20 mm.
http://www.sp.se/sv/units/certification/product/Documents/SPCR/SPCR 148.pdf

Annars är 4 veckor inte så lång tid för en ny gräsmatta. Man ska nog räkna med att den är gles och ynklig till nästa år i alla fall. Ogräset försvinner om det klipps regelbundet.

Har du lite bilder så man ser hur ojämnt det är?
 
Det är svårt att se på bilder hur jämn ytan är. Jag filmade lite kort när jag drog gräsklipparen där, finns att se här: [video=vimeo;96685855]https://vimeo.com/96685855[/video]
(https://vimeo.com/96685855)

Här är också lite bilder på hur det ser ut:
20140528_091347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140528_091406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140528_091916.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140528_091931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140528_092116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140528_092204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
jäkla fin gräsmatta du har. för att vara fyra veckor.
första året brukar vara att sköta om gräsmatten. plocka sten och glas.
hade du lagt ut färdig gräs så hade du inte haft samma problem
 
För att vara fyra veckor gammalt tycker jag det ser väldigt bra ut...
 
Vi har precis bättrat på en del ställen på vår tomt och har då köpt planteringsjord som ju är lite "finare" än anlägnggningsjord och även den innehåller väldigt mycket stenar. Mycket krattas bort men mycket blir också kvar, men de mindre försvinner ner i gräset och de större ploppar upp så får man plocka bort. Hade stenar av ungefär den storlek som du visar när vi först fixade gräsmattan för 4 år sedan och då hade vi anläggningsjord.
 
Och angående ojämnheten så när vi fixade vår gräsmatta så kröp jag runt på knäna och fixade så det skulle bli jämnt, men det håller inte. Är det ojämnt under så sjunker det ned och gräset växer i tuvor när det först kommer upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.