Jag ska sätta lite durkplåt på en båttrailer och behöver skruva i det galvade stålet. Måste man förgänga eller finns det skruvar som kan gänga stålet av sig självt?

Har ingen erfarenhet av att skruva i stål. bara alu, och det är ju betydligt mjukare.
 
Finns försänkta gängpressande som du bara förborrar.

Kan du ha skallar som Sticker upp lite så finns det grova självborrande för balk
 
Tack, behövdes den rätta benämningen (gängpressande) för att jag skulle hitta dem.
 
cgpro-se skrev:
Tack, behövdes den rätta benämningen (gängpressande) för att jag skulle hitta dem.
Köp av bra kvalisort och dom grövsta, brukar även smörja dom när jag drar ner dom så dom inte går av
 
Två skapligt kvalificerade gissningar:

- Den rostfria skruven är mjukare än en "galvad" (egentligen inte varmförzinkningen som gör den stark utan grundmaterialet).
- En varmförzinkad skruv kommer rent galvaniskt ge ett bättre rostskydd i hålet. Ett hål samt skärning av gängor förstör ju förzinkningen.
 
Det var mina gissningar också, men samtidigt sa han jag mailade att det går bra att använda den skruven. Med andra ord är mjukheten inte ett problem, utan mer rostskyddet. Borde dock inte vara ett större problem det heller.. möjligtvis under en ganska lång tid.

Tack för svaren
 
Problemet med att köra rostfria är att dom är stenhårda så dom kan gå av o gör dom det så blir det större problem med att få ut dom, men eftersom stålet är mjukare så borde dom gänga bättre.

O om man är rädd om rostskyddet så skulle jag doppa bulten i penselgalv innan man gängar ner den, crc har sådan
 
När blev stålskruv mjukare än rostfri skruv?
Stålskruv som kan borra stål är härdad, rostfritt gå inte så bra att härda pga det låga kolinnehållet, där kör man oftast med bimetall(dvs stålspets svetsad på rf-skruv. Det finns dock en del RF-sorter som går att få hyggligt hårda, dock ej som stålskruv.
 
Du ska undvika att blanda material. RFR skruv på en galvad vagn gör att du kommer att få rostangrepp runt skruvarna.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Zink kallgalv i hålen och på skruvarna löser inte problemet? Jag köpte syrafast skruv idag, hittade inga galvade.
 
cgpro-se skrev:
Zink kallgalv i hålen och på skruvarna löser inte problemet? Jag köpte syrafast skruv idag, hittade inga galvade.
Så länge du har mycket mer galvat material är rostfritt (typ skruv i balk) så brukar det gå bra. Men en bra tumregel är att undvika blandningen av galvat o rostfritt.
 
galvade självborrande är ovanliga, då galvaniseringen förstör härdningen på skruven.
Det finns annan ytbehandling, typ marutex

I övrigt så har Daniel N rätt, om den oädlare ytan är signifikant större än den ädlare metallen kommer dess storlek skydda den tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.