Vi ska snart köra igång fiberanslutningen. Jag skulle vilja ha minst en nätverkskabel/uttag till varje rum. Hur gör man detta så att det blir snyggt? Huset är 1 1/2 plan med krypgrund.

Jocke
 
Läs gärna den eminenta nätverksskolan här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23919
Varje hus kräver ju olika lösningar, ibland kan man gå via kattvindar med rör och ibland är det bästa kabelkanaler eller klamrad utanpåliggande kabel. Allt beror på vilka förutsättningar och hur mycket jobb man vill göra.
 
Att slänga väck gammal telekabel och/eller koax för tv är en lösning, sjukt jobbigt dock, då dessa är dragna i serie, och du vill ha ett stjärnnät. Sen är de bara att såga upp väggen på lämpligt ställe där alla rör möts, införskaffa ett kopplingsskåp från Garo eller annan tillverkare, in med en patchpanel, router och lite annat och sen tuta och köra.

Det bästa är att sätta skåpet där fibern kommer in, så kan man montera fiberswitchen i skåpet den också, och det är extra smidigt om man kan gå via vind/kattvind/krypgrund, se upp för att borra i el/vattenledningar bara... :)

Ovanstående är sjukt jobbigt, vill inte veta hur många timmar och svett och blod jag lade på att ordna till detta i en Smålandsvilla som byggdes året innan de började med tp-kabel till varje rum, men det blev riktigt proffsigt till slut :)

/S
 
Jag har en 1,5 plans villa från 78, där är allt draget i stjärnätsformat. tele mynnar ut i gästrummet brevid en garderob samt tv i garderoben, garderoben är nu mediacenter :)
 
tmp_20140527_092339-932646117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur tycker ni att jag ska göra här? Ska jag dra in fiberkabeln in i skåpet och montera fiberconvertern där eller montera det utanför någonstans och sedan dra nätverkskablar in till skåpet? Tänkte på att man inte får böja kabeln så mycket. Har inte monterat fast skåpet än.
 
Redigerat:
Ta en funderare på om du verkligen behöver uttag i varje rum. Jag drog till varje rum när vi renoverade för fem år sen. Men i verkligheten använder jag bara fast anslutna enheter på en enda plats i huset förutom där routern står: vid teven. Allt annat är ju mobilt numera och jag har svårt att se att det skulle ändra sig i framtiden.
 
Det kan ju vara så att man i framtiden vill ha TV i flera rum eller i ett annat rum än idag? T.ex. om man har barn som kanske vill ha egen TV, eller barn som vill spela datorspel.
 
  • Gilla
Kentjesus
  • Laddar…
Kommer att 2st nätverkskablar (cat6?) till de rummen jag har tv. Det skulle vara en separat kabel till varje digitalbox. Tror ni det går att dra kablarna i rör och sedan genom golv ner till krypgrund och vidare dit de ska? Kanske måste isolera rören?
 
Joukko skrev:
Kommer att 2st nätverkskablar (cat6?) till de rummen jag har tv. Det skulle vara en separat kabel till varje digitalbox. Tror ni det går att dra kablarna i rör och sedan genom golv ner till krypgrund och vidare dit de ska? Kanske måste isolera rören?
Det är vid satellit-TV som det behövs en separat antennkabel för varje box.
Kör du TV via fiberanslutningen kan du ansluta flera boxar till samma nätverksuttag med hjälp av en switch.
 
Precis.

Vi har ett flertal nätverksanslutna prylar i TV-möblen och därför ligger det en liten enkel switch för 150 kr där inne.

Dock kan det vara så att TV-boxen vill ha en egen kabel till den centrala TV-switchen, men två uttag räcker garanterat.

Distribuerade switchar är för övrigt ett bra sätt att minska ner på kablaget. Jag har en servergarderob där det finns ett halvdussin apparater av olika slag. Lösningen är då givetvis inte lika många kablar till en central pachpanel utan en kabel en liten lokal switch.
 
Enligt fiberföreningen så ska det dras en separat kabel från fiberkonvertern till box.
 
mycke_nu skrev:
Distribuerade switchar är för övrigt ett bra sätt att minska ner på kablaget. Jag har en servergarderob där det finns ett halvdussin apparater av olika slag. Lösningen är då givetvis inte lika många kablar till en central pachpanel utan en kabel en liten lokal switch.
Har precis samma sak här hemma, det är också enklare att bygga ut efter hand tycker jag.
 
Joukko skrev:
Enligt fiberföreningen så ska det dras en separat kabel från fiberkonvertern till box.
"Boxen" är ofta en Triple-Play box som delar upp inkommande trafik i Internet, TV och Telefon. Vill man ha både fast nätverk till datorerna och TV i samma rum blir det alltså två kablar till det rummet.

Sedan finns det givetvis trådlösa lösningar för båda, men speciellt för TV är det inte att rekommendera.
 
Ska man ta de tekniska detaljerna så handlar det oftast om att TV körs på ett separat VLAN ("virtuellt nätverk"), sen delas allt upp i boxen (detta för att TV inte ska "stjäla" bandbredd från surfandet och vice versa). Är man lite (mycket?) tekniskt kunnig så kan man låta VLAN:en gå vidare i det egna nätverket och dela upp på annan plats (det kräver dock att man har switchar som kan hantera VLAN-taggning).
 
Joukko skrev:
Enligt fiberföreningen så ska det dras en separat kabel från fiberkonvertern till box.
Du har troligen ett separat uttag för "TV" på din fiberkonverter, så du kan inte på ett enkelt sätt blanda TV-boxar och datorer, men du behöver inte ha en separat kabel till varje TV-box. Du har ändå bara ett TV-uttag på fiberconvertern, så du måste i vilket fall som helst använda en eller flera switchar för att koppla in flera TV-boxar. De switcharna kan placeras var som helst. Sätt dem så att det blir så lite kabeldragning som möjligt. Använder du dubbla nätverksuttag kan du ha "data" i det ena och "TV" i det andra. Med en switch kan du då ha så många TV-boxar du vill anslutna till samma uttag.

Som andra redan nämnt rkan du blanda data och TV i samma kabel om du använder VLAN-kapabla switchar, men det är överkurs för de flesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.