Hej!

Har googlat på detta nu men inte hittat några jättebra svar.

VI har en altan som mäter 12x5 meter. På ena sidan har vi en stor soffgrupp, i mitten en badtunna och till höger matbord och grill.

Har tänkt införskaffa en Sonos Connect Amp och ett antal Boston Accoustics utehögtalare

http://www.netonnet.se/art/ljud-och...173869.5975/?gclid=CKjwpIeeyb4CFc6WtAod9S0A7Q

Jag kan inte jättemycket om hur högtalar eoch stereoanläggningar ska kopplas, så jag rådfrågar experterna här.


1) Hur många högtalare behövs? Målet är att ha hela altanen som en zon, och det är inte tänkt för discos, utan för bakgrundsmusik vid bad, avkoppling och middagar. Har tänkt två högtalare först, en vid soffgruppen och en i mitten ungefär. Får experimentera med riktningen. Spelar mycket klassiskt, så jag har undvikit de allra billigaste plastburkarna. Dessa högtalare verkar ha fått bra betyg och spelar bra, dock kostar de ju en slant.

Placeringen är ju en annan femma. OM man delar in dessa 12 meter i punkter 1-4 från vänster till höger, har jag tänkt placera en högtalare vid 1 och en vid 3. Kanske bättre med en vid 2 och en vid 3 som båda riktas utåt? Kan inget om sånt....

2) Hur ska högtalarna kopplas mot Sonos Amp? Jag antar att man spelar ut mono-ljud till varje högtalare? Blir ju konstigt om man försöker få stereoeffekt? Sonos Amp har två stereoutgångar, hur kopplar jag?

3) Något jag har glömt, ska tänka på, har missat?

Tack på förhand
S
 
Redigerat:
Nu förstår jag inte alls behovet av musik på altanen. Jag föredrar att lyssna på fåglar, vindens sus och grannens gräsklippare när jag sitter ute :)

Kan bara svara på din fråga nr 2: Sonos Amp har högtalarutgångar med skruvkoppling. Så det går alldeles utmärkt att koppla in ett stereohögtalarpar direkt på den. Förstår inte vad du menar med mono-ljud till varje högtalare. De flesta förstärkare som hanterar stereo-ljud skickar ut just stereo på högtalarutgångarna om man inte väljer att köra enbart mono.
 
Man kan ju parallellkoppla högtalare på connect:amp och då köra 4 st. Kanske ett stereopar i varje hörn? Då borde man få en hyfsad stereoeffekt på varje ställe.
 
pelpet skrev:
Man kan ju parallellkoppla högtalare på connect:amp och då köra 4 st. Kanske ett stereopar i varje hörn? Då borde man få en hyfsad stereoeffekt på varje ställe.
Hmm, det jag är fundersam kring är HUR man bör koppla för att få bäst effekt för platser som t.ex. altaner, uteserveringar osv. Är det ens önskvärt att uppnå någon sorts stereoeffekt, eller vill man ha musiken i mono på ett antal platser?


Min definition av mono = höger och vänster kanal på en och samma högtalare,
Min definition av stereo = en kanal/högtalare

Liknande princip borde kanske kunna tillämpas när man jobbar med inbyggda högtalare i t.ex. kök, vardagsrum, badrum etc, där du har en rörlig lyssnarposition, då borde rimligtvis stereoeffekten vara näst intill ouppnåelig, om inte lyssnaren placerar sig i "sweet spot"...

Nu är kanske stereoeffekten mer "tydlig" vid film-mixar än för en pianokonsert, och jag har aldrig testat i praktiken hur det låter, det kanske fungerar utmärkt även för större ytor som 60 m2 att ha en högtalare för vänster kanal på vänsterkanten, och den andra på högerkanten med ca 10 meter emellan.... vet ej :)
 
Du kan ju testa.

Gå iväg tll myrorna eller någon annan second hand och köp de billigaste asen till utrangerade högtalare du kan hitta, och prova att ställa ut dem och provlyssna. Har du inte högtalarkabel hemma så att det räcker så kan du använda vilken kopparkabel som helst att koppla in dem med. Skarvsladd går alldeles utmärkt, bara man sätter den rätt så att man inte mixar ihop plus och minus på högtalarna (isåfall så får man vända en kontakt).

Är inte expert på ljudspridning men olika högtalare har olika spridning av ljudet.
 
pelpet skrev:
Du kan ju testa.

Gå iväg tll myrorna eller någon annan second hand och köp de billigaste asen till utrangerade högtalare du kan hitta, och prova att ställa ut dem och provlyssna. Har du inte högtalarkabel hemma så att det räcker så kan du använda vilken kopparkabel som helst att koppla in dem med. Skarvsladd går alldeles utmärkt, bara man sätter den rätt så att man inte mixar ihop plus och minus på högtalarna (isåfall så får man vända en kontakt).

Är inte expert på ljudspridning men olika högtalare har olika spridning av ljudet.

Jo, det blir nog till att experimentera själv, tog en rövare om någon här på forument vade anlagt ljud på sin altan/ccafé/restaurang etc ekker kanske t.om jobbade i ljudbranchen...

Får ta och experimentera lite med placering och mono/stereo. Får kolla en extra gång hur man ska koppla mot sonos, då den verkar lite kinkig med impedansen...

/S
 
Thomas59
Varför krångla till det. Jag körde två SONOS 1:surprised:r på min uteplats, ungefär dubbelt så stor som din. .

SONOS 1:an sprider ljudet bra och är fuktskyddade. Anslut till vägguttag, konfigurera via appen och kör. Kan inte vara enklare. Ja, ljudet är givetvis i stereo. Vill du ha "surround effekt" är det bara att ansluta fler SONOS 1:surprised:r.
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Varför krångla till det. Jag körde två SONOS 1:surprised:r på min uteplats, ungefär dubbelt så stor som din. .

SONOS 1:an sprider ljudet bra och är fuktskyddade. Anslut till vägguttag, konfigurera via appen och kör. Kan inte vara enklare. Ja, ljudet är givetvis i stereo. Vill du ha "surround effekt" är det bara att ansluta fler SONOS 1:surprised:r.
Håller Sonos 1 för att hänga ute en hel sommar om de är skyddade för direkt regn och sol?
 
Muppkungen Muppkungen skrev:
Håller Sonos 1 för att hänga ute en hel sommar om de är skyddade för direkt regn och sol?
Mina har hängt (under tak) ute över vintern och funkar finfint!
 
  • Gilla
Muppkungen
  • Laddar…
Att köra flera högtalarpar till Sonos amp kan tyvärr få den att överhetta och dö. Håll noga koll på ohm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.