Zenon skrev:
Hur gjorde du ? Har samma funderingar :)
Jo, jag fick isolerat den.
Fick tag på polyetencellplast, samma material som gamla liggunderlag.
Säljs på storrulle och används för att lägga på betongplattor under brinntiden när det är kallt ute tror jag.
Testade lite olika lim för att fästa det och det är rätt många som inte fäste på polyeten men limkit typ "sikaflex" var det som fäste bäst.
Sedan var det bara att klippa och klistra.
Lade 2 varv runt vilket blev 20 mm, fick inte plats med mer bakom regelverket till panelen men misstänker ändå att det lär räcka.
 
Vilket sikaflex använde du? har testat 2 olika sika lim nu utan resultat. Hur blev uppvärmningen efter isolering :)?
 
elis; Var fick du tag på den polyetencellplast som du använde. Står inför samma dilemma som du med isolering av rund tunna.

Funkar allt bra med er tunna?

Jon
 
Jag isolerade med vanlig vit frigolit, blir ju en del kladd av att såga skiten, men det är ju billigaste alternativet. Hittat ett limm som fungerar någorlunda: Bostik - MAXI BOND X-TREME !!
Håll inte på att prova dig fram, jag la 1500kr på olika innan jag hittade något vettigt.....:S:S:S
http://www.bostik.se/Products/Adhesive/Assembly-adhesive/P0703
Köpte frigoliten på k ruta lr byggmax för 250kr bunten med 8 st skivor, dom har rätt ofta rabatter på sommaren.
Sedan körde jag med fogskum i skarvarna.

Dyrare men bättre alternativ är ju xps cellplast :)
Tror dock inte att du spar många kronor på att isolera runt om, beroende på om den är nergrävd / nedsänkt lr står helt öppen vid en åker vill säga!
Locken är viktigast, byggde eget 15cm av 10cm / 5cm xps, den grova underst som flyter på ytan och den smala liggande ovanpå kanterna osv. Skruva ihop skiten med a4 rostfritt o syrabeständig skruv!!!!! Glöm inte överdrag, annars torkar frigoliten av solen! Kör pressening själv! Vill du veta mera om uppvärmning osv så ba fråga :) Har alla siffror!
 
Tusen tack för svaret Zenon! Vi har ett 10 cm tjockt spa lock som vi får levererat i Juni. Ska bli spännande att se skillnad i uppvärmningstid samt hur värmen håller sig. Har en väl klen kamin idag men har ej pengar att uppgradera även den så all hjälp den kan få underlättar vårt badande =)

Funderar även på att framöver komplettera med en elvärmare som får hålla tempen när man eldat upp den. Dock ej lika ekonomiskt men bekvämt, frågan är vad som väger över. Nåja först skall locket testas, kanske blir stor skillnad bara av det. Tidigare bara haft presenning...

Har vatten luft pump. Ser du anv din bergvärme att värma vattnet. Intressant då jag själv tänkt på liknande lösningar men bedömt det som för lurigt. Svårt att få det att funka? Risker?

Trevlig kväll!
 
Vad fick du ge för locket? och vart köpte du?
Inte alls svårt att få det att funka, värmeväxlare imellan luft/vatten pumpen och poolslangarna, sedan kan man ju ha en stryrning, om detta finns till din, tippar ej på det, då får du väl ha manuella kranar ;P Risker är läckage, dock inte hänt mig, tänkt på placeringen.
 
Vi får locket som kompensation för defekt på poolen. Locken som ser vettiga ut kostar en del och jag tror rek pris för vårt lock med 220 cm i dia är 5100 kr. Finns billigare har jag sett men har ingen koll på kvalité på dem.

Kolla på denna länken, här har de ok priser samt bra support och snabba leveranser: https://pool-fritid.se/28-lock-badtunna

Hade vi ej fått till denna lösning så hade jag gjort som er och byggt ett lock. Byggde ett vinterskydd/lock i trä men det blev ej som tänkt och väger för mycket när poolen används frekvent. När poolen blivit lite mer isolerad så tror jag att vi kör på en elvärmare som får underhållsvärma under sommarmånaderna iaf!
 
Bada under sommarmånaderna är inget jag personligen gillar, då det blir för varmt och man inte får något syre.
Badar själv enbart badtunna när det är max +5 i luften. Runt 0 är perfekt! Badar dock aldrig till senare än 21 på kvällen, Men nattbadar man så kan väl vissa dagar på sommaren kanske funka :)
 
Det var under bestämda former du badade haha :)
Hoppas inte ditt övriga liv är lika inrutat :p
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
klykan skrev:
elis; Var fick du tag på den polyetencellplast som du använde. Står inför samma dilemma som du med isolering av rund tunna.

Funkar allt bra med er tunna?

Jon
Hej.

Fick köpt en rulle av ett företag som håller på med betonggjutning.
Dom brukar ha sådant liggandes.
Går även att köpa på nätet med är ganska dyrt.

Det har fungerat riktigt fint med den isoleringen.
Har haft lite problem att få den att fästa på locket men ska ta ett nytt tag i det nu i sommar.
Limmade den innan med sika men det släppte.
Nu ska jag limma fast ankare i locket som jag sedan fäster isoleringen på.
Runt tunnan har jag inte haft några problem med att det har släppt.

Håller värmen bra.
 
E elis skrev:
[bild]

Allting blir lite lättare med en bild :)
Så här ser den ut.,
Och som synes så är det inte många raka linjer på den vilket gör det svårt att använda frigolit.

Hej!
Var har du köpt din badtunna?
Jag har en likadan tror jag men inget lock, skulle vilja köpa ett men inte hittat...
mvh Johan
 
J Johan-L skrev:
Hej!
Var har du köpt din badtunna?
Jag har en likadan tror jag men inget lock, skulle vilja köpa ett men inte hittat...
mvh Johan
Det var en svår fråga. Det var någon herre som annonserade på blocket eller liknande. Det var ingen stor firma utan fick mer känslan av att det var ett mindre företag. Har inte sett annonser från dom igen.
 
E elis skrev:
Det var en svår fråga. Det var någon herre som annonserade på blocket eller liknande. Det var ingen stor firma utan fick mer känslan av att det var ett mindre företag. Har inte sett annonser från dom igen.
Har du koll från vilken del av landet?
mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.