Alltså, vad är det för fel på UPS, DHL, Posten och alla andra aktörer som tar på sig att leverera försändelser som de egentligen inte har någon lust att leverera?

Den här gången är det UPS som jäklas med mig, men det är sällan som de övriga gör så mycket bättre jobb.
Fick ett sms från UPS att de skulle ha varit här i onsdags och försökt leverera. Varför de misslyckades vet jag inte, för jag var bevisligen hemma hela dagen (kontor hemma) plus att min mammalediga flickvän också var hemma.
Idag ringde jag och undrade var paketet blivit av. Då skyllde de på att de försökt tre dagar i rad förra veckan. Av dessa dagar var jag hemma två, och tjejen var hemma alla tre.
Kvinnan i telefon frågade efter den gula lappen de lämnat i postlådan, men någon sådan finns förstås inte eftersom de helt enkelt givit fan i att åka hit över huvudtaget. Det här är ju satt i system, kunder utanför tätorterna är för jobbigt att åka till, bättre att kunden sätter sig i bilen och hämtar på terminalen.

Varenda gång är det samma sak, oavsett fraktbolag. Men UPS är fanimej värst.

Jag är inte naiv. Självklart fattar jag att det är trist att sitta och dunka en halvmil för ett enda paket, och att man därför drar en rövare och säger att ingen var hemma. Men - tre dagar i rad?
Det borde införas ett system med streckkoder, precis som väktare har för att kunna bevisa att de verkligen varit på alla ställen som ingår i ronden.
Om UPS-muppen som hellre sitter och äter glass än åker ut till mig på landsbygden med mitt paket, var tvungen att scanna en streckkod vid min brevlåda för att bevisa att han varit här och försökt leverera, då kan han ju lika gärna ställa av paketet när han ändå är här.
 
j.f.s
Min senaste leverans med UPS var inte mycket bättre... På dagen man skulle komma var jag hemma.
Dök de upp? Nej.
Lämnades en lapp? Nej.
Hörde någon av sig öht? Nej.
Hörde någon av sig dagen efter? Nej.
Dök de upp dagen efter? Ja, faktiskt.
Ursäkt eller förklaring? Skulle inte tro det.

Som tur är har jag lyxen att kunna jobba hemifrån vilket jag då valde att göra dessa två dagar men för de som inte har den lyxen blir det oerhört svårt att få ett paket. Det ryker semesterdagar och annat för att de inte behagar göra sitt jobb. :thumbdown:

Och ja, biland går saker å ting helt åt skogen och det är ok, OM man meddelar sig och anstränger sig för att lösa problemet.


Det finns dock de som anstränger sig lite extra. Som postisen vi hade vid förra huset. Såg han att det stod en bil på tomten så klev han ur och ringde på i de fall det var en försändelse som inte fick plats i lådan. Mycket uppskattat och det var ända saker som gick som brevförsändelse.
 
Dom hatar sina jobb....
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Jag tycker du är orättvis mot Posten.
Posten har sina utlämningsställen ("posten") där jag kan hämta mina paket när jag vill.
 
haavard skrev:
Jag tycker du är orättvis mot Posten.
Posten har sina utlämningsställen ("posten") där jag kan hämta mina paket när jag vill.
...och där jag nästan alltid får hämta de paket som skulle levererats hem, men som de inte orkat köra ut. Det är bedrägeri.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Det är inte BARA ett glesbygdsproblem (även om jag inser att det är ännu större där). Men ja, man borde verkligen göra något åt detta ofog, för ju sämre det blir på glesbygden, desto fler vill flytta in till storstäderna, med alla problem det medför.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
haavard skrev:
Jag tycker du är orättvis mot Posten.
Posten har sina utlämningsställen ("posten") där jag kan hämta mina paket när jag vill.
Näe, inte om paketet är längre än 1 m, då måste man åka till företagsterminalen i centralorten som har öppet mellan 09 och 10. :thumbdown:

4,4 mil för min del..
 
M
Felet är bland annat att för många ska tjäna pengar på samma leverans. Han som kör får lön, men för lite. De som jobbar på paketcentralen ska ha lön, det ska komma in vinst till bolaget, pengar för inköp av utrustning och cheferna ska ha sina löner osv.

Så som chaufförerna beter sig gör man inte om man får skäligt betalt för det man gör. Det är ett tecken på missnöje och stress.

Precis som jag tycker bönderna ska ha det mesta utav pengen man betalar för mjölken tycker jag chaufförerna ska ha det mesta jag betalar för frakten, men tyvärr funkar det inte så i praktiken i den värld vi lever....
 
I USA fungera både UPS och FedEx extremt väl och där kan verkligen inte hävda att det beror på höga löner.

Snarare på att den som fuskar får sparken samma dag..
 
Borde inte kosta skjortan att bygga ett system som läser av gps:en och reggar alla platser de varit på.
Det skulle dock inte lösa problemet med chaufförer som är så lata att de inte ens orkar kliva ur bilen De stannar på gatan, tutar, väntar en stund och sen drar de om ingen kommer ut.
 
FedEx har inga transporter i Sverige alls enligt dem själva, de använder sig av posten och får då på köpet allt strul som posten sysslar med som t.ex. att man kan inte söka var paketet är någonstans eftersom posten är ovilliga att göra något alls egentligen. Trasiga paket med trasigt innehåll tas absolut inget ansvar för oavsett hur bra paketerat det är eller hur hållbara saker det är däri. Jag vet inte hur det är med schenker, dhl och ups då jag inte fått något trasigt när jag använt mig av dem.
 
Det största problemet jag ser är ju att jag som mottagare inte är kund till fraktfirman. De har ju redan fått betalt från sin kund (sändaren) och skiter fullständigt i hur obekvämt det är för mottagaren.

Och det är inte bara privatkunder som råkar illa ut, jag har även varit med om att "det var ingen hemma på universitetet, så vi kunde inte leverera." Något man får veta när man börjar ringa efter den där reservdelen som skulle ha levererats förra veckan, för inte kunde de skicka något meddelande heller...
 
  • Gilla
Norrhyttan
  • Laddar…
P
UPS har inte gps i sina bilar.. inte ens mobiltelefon utan chauffören kommunicerar till centralen med deras bruna platta....
För dyrt med gps och mobil sa dom till mig när jag sa att chauffören kunde ringa mig.

Nästa gång någon ska leverera något till mig så ska jag ringa dom på morgonen och säga att jag först spelar in samtalet och sen att jag sitter hemma och väntar. Detta för att dom inte ska kunna komma och bortförklara sig.
 
M
Det är hög tid för en ny aktör som tar över marknaden och faktiskt levererar. Med dubbel bemärkelse!
 
Norrhyttan skrev:
...och där jag nästan alltid får hämta de paket som skulle levererats hem, men som de inte orkat köra ut. Det är bedrägeri.
Samma här. Beställt med hemkörning. Posten krävde att jag skulle hämta dom 6 mil bort. Enkel resa.
Bedrägeri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.