Ett drömhus är väl inte något standardhus, utan ett lyxhus.

Frågan är väl snarast om det är rimligt att bygga ett lyxigare hus med havsutsikt i ett område där man kanske inte får igen pengarna? Och den frågan kan ni ju bara svara på själva. Vill ni lägga så mycket pengar på boendet, eller vore det bättre att bo i ett radhus och ha 150000 kr per år över att spendera på annat? Tex resor, restaurangbesök eller att gå ner i arbetstid.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag är mest förundrad över tomtpriset. Var i Kalmar län kan man köpa en tomt med havsutsikt för 300'?

Men ni kan bara själva avgöra om boendet är så viktigt för er att ni är beredda att lägga 5 miljoner på det. Annars kan ni köpa en mindre exklusivt hus för 1 miljon, ett fritidshus vid havet för 1 miljon, och ändå ha 3 miljoner kvar att köpa andra kul grejer för. En båt, en Ferrari och ett flygplan, till exempel.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
I Oskarshamn går det!

Vet inte vad jag hade väntat mig när jag startade den här tråden, kanske svar från folk som också byggt hus för fem miljoner och tyckt det vari ok... Men så blev det ju inte riktigt.

Nej, att bygga en Smålandsvilla för 1,5 miljon och landa på totalt 3 miljoner känns inte som ett alternativ... Vi har inga jätteexklusiva grejer i huset, men det är två badrum, bastu och ett runt fönster, i övrigt är det mesta standard
 
Om jag får 10-15 miljoner över någon gång så ska jag bygga mitt drömhus och då ska de få kosta. Dessutom ska huset vara så anpassat efter mina värderingar och min livsstil att det garanterat kommer att säljas med förlust. Tills vidare så bor jag kvar i mitt kostnadseffektiva kedjehus som jag utan problem kommer att kunna finansiera även om räntan går i taket.
 
bevakare skrev:
Jag kan ju tycka att garage kostnaden verkar låg.
Om jag bygger ett sånt schysst hus ska väl garaget vara i samma nivå som huset.
Annars riskerar det att dra ner helhets intrycket vilket på verkar marknadspriset, bara min uppfattning.
Är det verkligen så? Jag tror att besökarna på byggahus.se har större garagebehov/-drömmar än genomsnittet. Det borde finnas många som vill ha stora, lyxiga hus utan att de ackompanjeras av 100 kvm uppvärmt garage.
 
Jag tycker att det är flera faktorer som inverkar. Tror ni att ni kommer att kunna sälja huset för fem miljoner sedan? Vad kostar liknande hus på samma läge?

Vilken ekonomi har ni? Har ni råd att lägga fem miljoner? I så fall är det ju bara en fråga om era prioriteringar. Jag tillhör dem som tycker att boendet är väldigt viktigt och värt att lägga pengar på.

Vill ni ta en lägre risk och ändå bygga ett drömhus, så gör ni som flera har föreslagit här i tråden. Bygg mindre, men med möjlighet att bygga till senare. Bygg inte garaget på en gång, bygg det senare. Detta om det handlar om ekonomi, om ni inte har råd med 5 miljoner i ett svep. Det blir ju ett drömhus även om ni inte bygger allt på en gång. Bättre litet av bra kvalitet, med möjlighet att bygga till.
 
Vad skulle det kosta att bygga i lösvirke? Det borde väl rimligtvis minska kostnaden ganska rejält. Jag menar ni sa att ni hade ett arkitektritat hus. Dock kräver det ju mer insats från er sida att få i hop allt.

//Johan
 
Mikael_L
missk79 skrev:
I Oskarshamn går det!

Vet inte vad jag hade väntat mig när jag startade den här tråden, kanske svar från folk som också byggt hus för fem miljoner och tyckt det vari ok... Men så blev det ju inte riktigt.
Nä och jag vet ju inte heller vilket svar du vill ha ... :p

Men min reflektion är:
Huset är väldigt stort och därmed dyrt. Om det är värt det kan inte jag ge mig in på att bedöma åt andra. Själv går jag hellre ner i städyta och får pengar och tid över till annat roligt i livet.

De övriga utgifterna är inte höga, jag tycker nästan dom verkar låga = risk för att det spräcker budgeten med några hundratusen till.
 
  • Gilla
bjoar564 och 3 till
  • Laddar…
missk79 skrev:
Vet inte vad jag hade väntat mig när jag startade den här tråden, kanske svar från folk som också byggt hus för fem miljoner och tyckt det vari ok...
Att förvänta sig att andra som byggt hus för mycket pengar och tyckt det är okej är en sak...det spelar väl egentligen ingen roll vad andra tycker...huvudsaken är väl vad ni tycker...
 
missk79 skrev:
...
Vet inte vad jag hade väntat mig när jag startade den här tråden, kanske svar från folk som också byggt hus för fem miljoner och tyckt det vari ok... Men så blev det ju inte riktigt...
Det är väl så det är oftast.
Har man idéer som "sticker ut" så får man kommentarer som verkar i modererande riktning, vare sig man vill gräva ut en jordkula för att spara pengar eller bygga med tinnar och torn för att man kan.
Och det skall du vara glad för!

Du vill väl inte att vi skall, kanske mot bättre vetande bara skriva:
Ja, jättekul, klart att ni skall satsa allt, bry dig inte om de avundsjuka surjamtarna, så skulle jag också göra om jag hade råd osv.

Vad detta blivande husbygge är värt för just dig vet ju bara du själv.
Men du måste väl hålla med om att det är vettigt att tänka efter om du verkligen satsar rätt när det är så stora belopp.

Och häng för allt i världen inte upp dig på att det tilltänkta huset är "arkitektritat".
Vem som helst kan kalla sig arkitekt, det är inte en skyddad titel i Sverige.
Det betyder oftast ungefär byggnadsingenjör. Inget fel på byggnadsingenjörer iofs.
"Arkitektritat" kan alltså betyda att man flyttat på ett fönster eller en mellanvägg.
 
  • Gilla
clarkbones
  • Laddar…
Tittar man på Hemnet så är det endast 1 villa som sålts för 5 millar senaste året och det verkar inte vara någon större rush. Objekt till salu reas ut med 10% rabatt.
Säkert blir det ett härligt hus men när ni säljer så lär ni inte få tillbaka pengarna
 
missk79 skrev:
Vet inte vad jag hade väntat mig när jag startade den här tråden, kanske svar från folk som också byggt hus för fem miljoner och tyckt det vari ok... Men så blev det ju inte riktigt.
Jag tror att det är många som tycker att det är ok, så den delen behöver du inte oroa dig för. Titta på nyheten från förra veckan där en mäklare hade undersökt vad exakt samma hus (storlek, standard etc) kostar på olika håll i landet. I Svartå kostade det 400 000 kr och i Bromma 9,3 miljoner. Så en stockholmare (2 miljoner människor?) tycker att 5 miljoner inte är helt uppåt väggarna - ni får ju till och med sjötomt. Njut av ditt bygge och oroa dig inte för vad folk tycker. Tycker jag.
 
Marlen Eskilsson skrev:
...tycker att 5 miljoner inte är helt uppåt väggarna - ni får ju till och med sjötomt...
Nja, havsutsikt är inte riktigt samma sak som sjötomt.

Och
Marlen Eskilsson skrev:
...Njut av ditt bygge och oroa dig inte för vad folk tycker. ...
Är ett lite lustigt råd när missk79 just skriver och ber om råd och synpunkter.

Att jämföra med Svartå (litet brukssamhälle utanför Degerfors med nedlagt järnverk) med nästan noll arbetsmarknad och med Stockholm är väl knappast relevant? Huset skall ju byggas i kalmartrakten (Oskarshamn?), och kan väl bara jämföras med hur marknaden är i det området.
 
Jag tycker TS har fått många bra och tänkvärda synpunkter och kan inte se någon vinkling beroende på preferenser.
Jag har heller inte sett något med strandtomt, men skulle det vara så är ju tomtpriset ett riktigt klipp.

Beträffande storleken så vet vi väl inte om TS behöver den storleken eller inte, 6 ungar hemma kräver ju sin yta annars.
 
Jag tolkar det som att hon efterlyser någon mer som bygger för fem miljoner utanför storstäderna för att inte känna sig ensam om det. Nu tycker jag att vi inväntar en sådan och slutar sabba hennes tråd.

Jag misstolkade den också först. Ursäkta att jag skrev sjötomt, det var inte meningen att göra någon upprörd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.