På vår övervåning har vi flera, relativt stora, sidohängda inåtgående fönster. Det är 2+1 fönster med aluminium ytterst. Majoriteten av dessa fönster är svåra att stänga och öppna, så jag gav mig på att justera dem. Hur svårt kan det vara? Men jag lyckas inte justera ett dugg! Jag har köpt en sådan där insexnyckel i rätt storlek och vrider på karmskruvarna under plastplupparna. Men jag lyckas bara vrida dem en fjärdedels varv åt varje håll innan det tar stopp. Och jag kan inte se att karmen flyttar sig det minsta. Är det något jag har missat? Alla fönster verkar "ta emot" mot nedre delen av karmen, så jag tänker mig att jag vill få den delen av karmen nedåt. Kanske feltänk? Tips?
 
  • DSC_0246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0247.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0248.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0249.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan slå ut sprinten i dom övre gångjärnen ett i taget. Sedan skruvar du in den översta delen i fönstret 1 varv och det mellersta 1/2 varv så lyfter fönstrets nedre hörn.
 
Hej fönstret kan vara drevat med fogskum då är det nästan omöjligt att justera med karmskruven, det kanske går att slå ur sprinten i gångjärnen och justera där.
 
Ömannen skrev:
det kanske går att slå ur sprinten i gångjärnen och justera där.
Det brukar gå enkelt att "klämma" ut sprinten med en polygrip vars nedre käft placeras på sprinten och den övre på "fästet", strax utanför sprinthuvudet. Får du bara upp den några mm brukar man i princip kunna lyfta bort den helt med "fingerkraft".

Var gärna två om fönstret har någon storlek. En som lyfter/håller fönstret och en som tar bort sprintar och justerar.
 
Håller med tidigare skribenter.
Men kolla även diagonalmåtten på både fönster och karm, det kan vara så att fönsterbågen har hängt sig lite.

Försök känn efter var fönsterbågen tar i karmen.
 
Fönsterna tar emot "längst ner, längst bort", dvs. undersidan, på motsatt sida av gångjärnen. Gångjärnen var redan maxjusterade, kan inte skruva in övre mer. Karmskruvarna gick som sagt inte att vrida på. Lyckades lista ut att det är aluminiumet som tar i. Dvs enkelglaset som hänger utanpå med aluminiumram. Det gick inte att justera på något annat sätt än att sätta små distanser, i form a ett par brickor till M5-maskinskruv, som lyfte hela ytterfönstret några mm i förhållande till innerfönstret. På några fönster fick jag fila ner lite av aluminiumet på fönstret också. Nu fungerar alla fönster perfekt. Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.