Nu när det är sommar och vår fjärrvärmeväxlare bara har tempgivare utomhus går det inte att få upp värmen i källare, för växlaren vägrar skicka ut någon direkt värme. Hittar ingen vettig inställning heller, justerat reglerkurvans lutning och ratten för temperatur, men inget händer. Finns det något jag missar eller inte fattar?

Har 17-20 grader i källaren när det är 25 ute och på ovanvåningen. I vintras hade vi 20-21 i källaren.
 
Det är som du säger, med endast utomhusgivare blir det kallt i källaren på sommaren. Vi har fått rådet att installera inomhusgivare för att påverka elementen i källaren, men ej gjort det. Om du planerar dränering kan isolering med t ex Isodrän höja värmen i källaren (så blev det för oss). Med en luftfuktare torkar tvätten inomhus oxå.
 
platon1980 skrev:
Nu när det är sommar och vår fjärrvärmeväxlare bara har tempgivare utomhus går det inte att få upp värmen i källare, för växlaren vägrar skicka ut någon direkt värme. Hittar ingen vettig inställning heller, justerat reglerkurvans lutning och ratten för temperatur, men inget händer. Finns det något jag missar eller inte fattar?

Har 17-20 grader i källaren när det är 25 ute och på ovanvåningen. I vintras hade vi 20-21 i källaren.
Fjärrvärmeväxlaren kan (vår är iallafall det) vara inställd på att stänga av pumpen när yttertemp är mer än 18 grader. Den inställningen går att ändra på. Ring din leverantör så kan dom säkert guida dig (så gjorde jag). Det negativa med att köra pumpen på sommaren är ju att varmt vatten åker runt i hela huset trots att du bara vill ha det i källaren.
 
Jag har 2 inställningar.
1/ Pump på hela tiden / Pump avstängd över över ca 18 grader utetemp
2/ Ingen min temperatur / 30 grader mintemp (om jag minns rätt)

Med termostater på elementen så funkar sedan allt automatiskt.
 
Sätt in en luftsolfångare som du bygger själv för ca 1500 :-
Då kostar värmen nästan ingenting och cirkulerar endast källarens luft.
 
kulle
Elias123 skrev:
Sätt in en luftsolfångare som du bygger själv för ca 1500 :-
Då kostar värmen nästan ingenting och cirkulerar endast källarens luft.
Det låter som ett spännande projekt till sommaren.
Har du en material och arbetsbeskrivning?
 
Sök här på forumet då det finns flera varianter och lösningar med bilder och beskrivningar.
Finns även beskrivningar på www.24volt.eu med bilder och materialval.
Bygg en variant som cirkulerar luften och inte en som tar luft utifrån och trycker in i huset då man inte vill ha övertryck inomhus då det finns risk att fukt trycker in i väggar beroende på konstruktion av huset.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
largab skrev:
Jag har 2 inställningar.
1/ Pump på hela tiden / Pump avstängd över över ca 18 grader utetemp
2/ Ingen min temperatur / 30 grader mintemp (om jag minns rätt)

Med termostater på elementen så funkar sedan allt automatiskt.
Så enkelt var det, fanns ju en knapp för kontinuerlig drift, utan tid/dygns-program.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.