Jag ska bygga en stödmur (40-50cm hög) på gränsen mot min granne som i sin tur ska sätta ett stängsel på gränsen. Vi kom fram till att det bästa är att stängslet ligger så nära stödmuren som möjligt för att undvika att en massa löv lägger sig i mellan.

För att bygga stödmuren så måste jag gräva mig in en bit på hans tomt, ca 20-30cm och fylla upp med packad bergkross för att stabilisera muren. Frågan är om han då kan köra ned sina jordankare som han har tänkt använda i den packade bergrkrossen eller ifall det tar stopp?

Det borde vara perfekt för grannen att ha bergkross under stängslet men frågan är om han får ned sina jordankare eller ifall man kan sätta stolparna med annan metod?
 
Kan ni inte sätta stängslet ovanpå stödmuren, liksom gjuta / mura fast stolparna i muren?

Protte
 
Nej, det vill jag inte. Grannen får sätta stängslet nedanför muren på gränsen fast på sin sida.
 
Jordankare som man driver ned med cobra eller handslägga borde gå att få ned. Stora krav på att driva rakt dock.
Om han ska borra med jordborr och gjuta så kan det bli svårt(omöjligt?) med kross under.
Och det hänger såklart om du lägger 0-90 eller 0-30 under... :)
 
Ni trasslar till det. Sätt mur och stängsel mitt på tomtgränsen så maximerar ni båda er tillgängliga tomtyta. Om du murar stödmuren i betong så kan grannen sätta ner stolpskor i murbruket och bygga stängslet på det. Om ni låter stödmuren gå upp 1dm över din marknivå så blåser det inte igenom några löv under stängslet.

Om ni nu inte vill göra det så är det nog smidigast om grannen är med och ställer ner plint i anslutning till muren när återfyllningen görs.

Jag tror det kommer att se rätt fånigt ut med ett stängsel bredvid en stödmur. Det blir liksom mur på mur.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
pelpet skrev:
Ni trasslar till det. Sätt mur och stängsel mitt på tomtgränsen så maximerar ni båda er tillgängliga tomtyta
...
Jag tror det kommer att se rätt fånigt ut med ett stängsel bredvid en stödmur. Det blir liksom mur på mur.
Mycket klokt!
Hur gör annars Starmac när han/hon skall reparera eller putsa sin mur där 5 cm bakom stängslet?
 
Jag ska inte mura/putsa utan bygga med betongblock, typ benders. Grannen vill kunna bygga sitt stängsel och jag min stödmur. Eftersom grannen vill använda jordankare så är det viktigt att dessa fungerar att driva igenom bergkrossen. Om inte så undrar jag ifall det finns något smart alternativ till jordankare som inte är så jobbigt (typ gjuta egna plintar är jobbigt)

Mvh
 
Hur högt kommer stödmuren vara i förhållande till grannens tomt och vad är totalhöjden på stängslet? Jag håller med pelpet om att det här kan komma att se lustigt ut. Tänk dig först från grannens sida - en del av stängslet framför betong, och resten med luft bakom. För dig kan det bli ännu konstigare - en liten stängselkant som sticker upp bakom, och som man nästan kan snava ner över, eller fastna mellan..
 
elpaco skrev:
Hur högt kommer stödmuren vara i förhållande till grannens tomt och vad är totalhöjden på stängslet?
..
För dig kan det bli ännu konstigare - en liten stängselkant som sticker upp bakom, och som man nästan kan snava ner över, eller fastna mellan..
Åter en vettig vinkling!
Stödmuren skall vara 40 - 50 cm skriver TS.
Ett stängsel brukar väl vara ca 70 - 80 cm.

Så det kan bli en fin snubbeltråd för bollspelande barn t.ex.
 
En enkel lösning är ju att ni tillsammans bygger en dubbelsidig mur på lämplig höjd, det ger ju ungefär samma funktion som ett stängsel. Dessutom kan ni bygga det tillsammans.

Alternativt att du äger muren och grannen ersätter halva kostnaden.
 
Stödmuren cirka 40-50 cm, men uppepå kommer jag att ha häck (cirka 30-40 cm bakom muren) så vi kommer nog aldrig se varandra med tiden. Grannen behöver få upp stängsel pga hundar. Så snubbelrisken förhindras av häcken.
 
pelpet skrev:
En enkel lösning är ju att ni tillsammans bygger en dubbelsidig mur på lämplig höjd, det ger ju ungefär samma funktion som ett stängsel. Dessutom kan ni bygga det tillsammans.

Alternativt att du äger muren och grannen ersätter halva kostnaden.
Det där var en snygg mur!

Men den kostar väl därefter :confused:
 
Ett annat alternativ är ju att fästa in staketstolparna i stödmuren med betongexpander, och sedan lägga stängsel-delen ovanför stödmuren. Då blir stängslet dessutom demonterbart om grannen ändrar sig eller behöver serva stängslet, och man slipper lövproblematik och åtkomstproblem.
 
KnockOnWood skrev:
Det där var en snygg mur!

Men den kostar väl därefter :confused:
Har ärligt talat ingen aning om vad den kostar, jag bara googlade fram en dubbelsidig stödmur. Skulle TS gilla iden så är det ju bara att leta vidare.
 
Hmm, TS här, vill upprepa ursprungsfrågan. Går det bra att driva ner ett jordankare i packad bergkross? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.