Gissar att det är någon form av panelbräda därav val av underforum.
Det är en gammal hundkoja som senare konverterats till lekstuga som behöver lite reparation av taket.
Men vad kallas den här typen av brädor?

De är skålade.
Om de finns att köpa, vad ska jag leta efter?

2014-05-22 15.09.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-05-22 15.10.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
skulle inte tro att att dom går att köpa.
går säkert att speciall beställa
 
Aldrig sett!
Men allting går ju att specialbeställa
 
Mysig bräda!! Har aldrig sett någon liknande men någon har lagt ner jobb och tid på dom i alla fall.:D
 
Kan det vara spill från någon specialtillverkning eller något gammalt slaktat? Det ser ju ut som foder till en rund axel eller liknande. Vattenränna kanske?
 
Är det någon skum rundad hyvel som gäller om man vill ge sig på att ordna till en själv eller vad tror ni?
Annars får det väl bli att gynna ett lokalt litet hyvleri.

Edit: Ja det låter väl troligt att man bygger en hundkoja av lite spillbitar. Men tyvärr hittar jag inga fler ute i gömmorna.
 
Redigerat:
Du kan göra dem själv om du har en hyfsat bra cirkelsåg …
 
Bör ju lämpligen vara en bordcirkelsåg då, gäller att ha rätt diameter på klingan bara ;)
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
En bordssåg beställde jag faktiskt i helgen så den bör vara på väg hitåt just nu.
Jag gissar att man får göra ett antal längsgående snitt med klingan på olika höjd för att få till det och sen ev. jämna till lite på något annat sätt då.

Att köra plankan från fel håll på sågen låter väl som ett recept för att skicka iväg en höghastighetsplanka flygande genom rummet.
 
flying_c skrev:
En bordssåg beställde jag faktiskt i helgen så den bör vara på väg hitåt just nu.
Jag gissar att man får göra ett antal längsgående snitt med klingan på olika höjd för att få till det och sen ev. jämna till lite på något annat sätt då.

Att köra plankan från fel håll på sågen låter väl som ett recept för att skicka iväg en höghastighetsplanka flygande genom rummet.
Sant, men är likväl en förekommande variant. Du behöver ju ändå något att styra emot, fäst linjalen på rätt sida och ta 1 mm i taget så ska du se att det går hur smutt som helst :)

Men självklart, var försiktig :)
 
Smart med snedställningen för att variera "radien", tänkte inte på det. Dock får man inte en cirkulär radie om man gör så, men med den stora radie kontra låga djup TS har kommer det nog inte att märkas alls. Bara att tuta och köra :)
 
jonmo skrev:
Här finns en bra artikel på ämnet: [länk]

Det går att spendera mycket tid på den siten, särskilt om man är ingenjör.
För att dom är trögare?
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
blackadder skrev:
För att dom är trögare?
ROFL, eftersom du uppenbarligen inte är ingenjör, är det nog inte ens värt ett försök att förklara ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.