Vi flyttade in i nytt hus i höstas och idag startade jag värmepumpen till poolen för första gången. Jag är inte helt säker på att den funkar som den ska. Precis när jag startar den så verkar den gå i ca 10 sekunder, sen slår den av i 10 sekunder innan den slår på igen. Fläkten snurrar hela tiden men jag känner att det blåser kalluft i tio sekunder i taget och det "pyser" när den slår av/på.

Efter att ha lämnat den på en halvtimme så blåser den bara varmluft när jag kommer tillbaks. Alltså varmluft, min termometer är långsam men efter en minut framför fläkten hade den gått upp från 17 till 27 grader.

Borde den inte blåsa kalluft om den värmer vattnet?
 
Helt rätt. Den ska blåsa kall luft. Mest troligt så går den i avfrostningsläge. Vilket den inte borde göra naturligtvis. Kan vara fel på fyrvägsventil eller nån givare. Modell? Tillverkare?
 
Det är en Pahlen, ganska gammal verkar det som då det bara finns en ratt och en strömbrytare, ingen display eller nåt. Jag kom inte åt att läsa modellbeteckning på märkskylten förut, men den är av rostfritt, omålad.
 
M
Kan det vara dåligt tryck eller slut på gas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.